Închide

„Portretul-robot” al cumpărătorului de apartament în Cluj (Studiu)

EconomieTop News by Kristina Reştea - dec. 04, 2017 0 1421

În Cluj-Napoca, preţul mediu cerut pe un apartament a crescut constant în ultimele luni şi a trecut de 1400 euro/mp, aşadar oraşul devine unul în care accesul la cumpărarea unei locuinţe devine tot mai problematic pentru o mare categorie de cetăţeni. Cum caută cei care totuşi îşi permit să analizeze o achiziţie? Studiul unui portal imobiliar care analizează comportamentul utilizatorilor arată că 28% dintre cumpărătorii care vor locuinţe în Cluj intră la categoria „Eficient” şi acelaşi procent e valabil şi pentru „Analitici”. Cei mai mulţi însă sunt cumpărători de categoria „Relaxaţi” – 44%, potrivit analizei. Ceea ce nu înseamnă exact ce aţi putea crede – termenul ales aici se referă, de fapt, la un tip de căutarea superficială. Persoanele care intră la această categorie (în engleză „easy browser”) au nevoie de o îmbunătăţire la situația lor locativă actuală, pun accentul pe găsirea rapidă a unei proprietăți și sunt (relativ) ușor de mulțumit. Potrivit unui studiu derulat recent de portalul Imobiliare.ro, potențialii cumpărători de locuințe din România se împart, în mare, în trei categorii: cea dintâi, etichetată „Eficientul”, reprezintă 30% din totalul clienților, în vreme ce „Analiticul” deține o pondere de 19% din total; „Relaxatul” este, de departe, cea mai bine reprezentată tipologie, cu o cotă de 51%.

„Multe voci din piața imobiliară sunt de părere că, spre deosebire de perioada de boom, cumpărătorii de locuințe sunt astăzi mult mai bine informați și „educați”. În mod evident însă, asta nu înseamnă că toți clienții sunt la fel”, menţionează reprezentanţii portalului.

Cele trei categorii

„Eficientul” este un client de tip „premium”, este angajat și foarte bine stabilit profesional, precum și activ din punct de vedere profesional. Acest gen de cumpărător știe foarte bine ce își dorește și este incisiv în căutările sale în mediul online (dar nu numai).

„Analiticul” are un statut social mediu spre ridicat, este orientat către latura profesională, dar se află în căutarea „unui loc în care să evadeze”. Persoanele din această categorie sunt pragmatice și sunt în căutarea unui preț corect pentru tipul de proprietate dorită.

Tipologia cel mai bine reprezentată dintre cele trei, anume „Relaxatul”, cuprinde persoane stabile, orientate către viața de familie. Acestea au nevoie de un upgrade la situația loc locativă actuală, pun accentul pe găsirea rapidă a unei proprietăți și sunt (relativ) ușor de mulțumit. De menționat este că termenul „relaxat” se referă aici la flexibilitatea în ceea ce privește așteptările avute de la o casă și nu atitudinii vizavi de achiziția în sine!

„După cum se poate deduce din aceste descrieri succinte, „Eficientul” și „Analiticul” sunt tipologiile cel mai bine conectate la realitățile pieței, acestea având, prin urmare, și cele mai mari șanse de a găsi un echilibru optim între nevoile personale și oportunitățile momentului. Pe de altă parte, persoanele din categoria „Relaxatul” sunt mai predispuse la a lua o decizie de achiziție pripită, pe care să o regrete ulterior, odată ce apucă să cunoască și alte opțiuni”, spun reprezentanţii Imobiliare.ro

Cei mai mulţi cumpărători din Cluj-Napoca intră aşadar la categoria „Relaxaţi”. Comparând cu situaţia de la nivel naţional, în Cluj se găseşte, însă, cel mai mare procent de cumpărători „Eficienţi”: 28%; Faţă de 18% dintre cei din Bucureşti, 24% în Braşov, 15% Constanţa sau 16% Iaşi şi Timişoara.

 

 

Fiindcă cei mai mulţi dintre cumpărătorii interesaţi de locuinţe în Cluj intră la categoria „Relaxaţilor”, am vrut să vedem mai precis ce înseamnă această tipologie. „Cei care caută în mod superficial sunt de regulă persoane tinere, nu au neaparat un interes investiţional şi nu sunt atenţi la elemente precum factorul de risc, randament şi indicatori de genul acesta. Caută des, în sesiuni destul de scurte, pe surse multiple. În general sunt interesaţi să ajungă direct la proprietar şi să aibă la dispoziţie cele mai noi anunţuri. Nu au nevoie de foarte multe câmpuri, de filtre de căutare. E utilizatorul care se mulţumeşte cu câteva imagini şi o descriere succintă, de tip Piata de la A la Z”, detaliază pentru Actualdecluj.ro Daniel Crainic, director de marketing al Imobiliare.ro

Aceştia sunt însă doar o categorie. Deşi la Cluj se vinde în continuare bine (oraşul apare în clasamentul tranzacţiilor înregistrate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară), asta nu înseamnă că piaţa nu reacţionează la context. Spre exemplu, directorul unei companii de construcţii care a intrat şi pe piaţa imobiliară cu un proiect propriu descria recent reacţia pieţei ca fiind moderată. ““Sunt mulţi potenţiali clienţi interesaţi, dar i-a dat peste cap toate aceste schimbări, cotaţiile ROBOR, fluctuaţiile cursului de schimb”, a menţionat constructorul.

 

Citeşte şi:

Project manager la companie care urmăreşte şantierele din România despre piaţa de la Cluj în context naţional: “Preţuri speculative. Alte oraşe devin mai atrăgătoare pentru dezvoltatori, Clujul va avea o concurenţă serioasă”

 

 

 
author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare