Închide

Polonezii de la PESA vor livra ARF 20 de trenuri noi: CNSC a respins contestația Alsom la contractul PNRR câștigat de PESA pentru 20 de trenuri de lung parcurs, din care o parte ajung la Cluj

Economie by Actual de Cluj - nov. 16, 2023 0 148

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins ieri 15 noiembrie contestația Alstom (Franța) la contractul câștigat de PESA (Polonia) pentru 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs, prin urmare, potrivit legii, contractul de 500 de milioane de euro poate fi semnat pe baza deciziei CNSC fără a mai aștepta o eventuală contestație și la Curtea de Apel București. CNSC a respins contestația Alstom pe fond, iar la contestația PESA împotriva ofertei Alstom a închis dosarul cu „excepții”, potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia. Alstom va livra, începând din decembrie 2023, primele trenuri noi cumpărate în ultimii 20 de ani: 37 de trenuri electrice noi care se fabrică la uzina din Polonia.

Producătorul polonez PESA a câștigat pe 14 septembrie licitația derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru încă 20 de trenuri electrice de lung parcurs, achiziție finanțată prin PNRR. Contractul finanțat prin PNRR pentru cel puțin 20 de noi unități este cuprins între 1,2 și 2,3 miliarde lei. Pentru o perioadă de mentenanță de 15 ani, contractul este de 240 de milioane de euro și ajunge la aproape o jumătate de miliard de euro dacă se dublează la 30 de ani durata mentenanței și se suplimentează numărul de rame cu încă 9 unități. Ofertă a mai depus și Alstom. Ambele companii au depus oferte și la licitația pentru 62 de trenuri electrice de scurt parcurs și se contestă reciproc, arată economedia.ro.

 

Amintim, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a desemnat câștigătorul licitației pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) –  primele trei loturi, e vorba de compania Pesa din Polonia, aceeași care a asigurat și primele ”tramvaie mov” în Cluj-Napoca.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a informat în septembrie că a desemnat societatea societatea Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA)-, drept câștigător al licitației pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) – loturile 1, 2 și 3.
După finalizarea evaluării propunerilor tehnice, financiare, precum și a documentelor de eligibilitate ale celor doi producători de material rulant care au depus oferte și primirea avizelor conform necondiționate de la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), comisia de evaluare a oficializat câștigarea licitației pentru achiziția materialului rulant nou destinat transportului regional de scurt parcurs pentru cele trei loturi prin desemnarea Pesa. Finanțarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Transport (PT) 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat. ”În continuare, menționăm că perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri.
Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional”, arată ARF.
Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3,2 și 4,15 miliarde de lei fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:
• Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
• Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj-Napoca – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
• Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA.
Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit.
Ramele achiziționate sunt puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători. La expirarea contractului de servicii publice (CSP) 2022-2032, trenurile vor trece în operarea următorului câștigător al contractului.

Citește și:

ARF: Pesa, producătorul polonez de rame electrice care a adus și primele ”tramvaie mov” în Cluj-Napoca, e câștigătorul loturilor de miliarde de lei pentru zeci de rame electrice, o parte circulă din Cluj

Nici un comentariu

Scrie un comentariu