Închide

Piaţa muncii în era Coronavirus: 3000 de companii au cerut şomaj tehnic pentru angajaţi, zeci de oameni rămaşi fără loc de muncă, recrutare în mediul virtual

EconomieTop News by Kristina Reştea - apr. 30, 2020 0 814

Aproape 3000 de companii din judeţul Cluj au cerut şomaj tehnic pentru peste 20.900 de angajaţi, conform celor mai recente date oficiale. Zeci de clujeni şi-au pierdut job-urile şi îşi prezintă CV-urile în mediul virtual şi tot în lumea digitală s-a mutat şi cel mai mare târg de locuri de muncă care se desfăşura la Cluj. Care sunt sectoarele cele mai afectate? Se mai fac şi angajări? În ce domenii? Ce urmează pe piaţa muncii? Vorbim cu oamenii cu activitate în zona de Resurse Umane pentru câteva răspunsuri într-un moment dificil pentru România, când grava criză de sănătate publică e însoţită şi de una economică.

 

Până în 24 aprilie, 2943 de companii din judetul Cluj au depus cererea pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj tehnic (aferente lunii martie) pentru un număr de 20.953 persoane, arată datele transmise pentru Actualdecluj.ro de către Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Conform informaţiilor venite de la Instituţa Prefectului, până în 17 aprilie în judeţ a fost acordat şomaj tehnic pentru 7090 persoane, ca urmare a solicitărilor venite din partea a 924 angajatori; suma totală plătită: puţin peste 5 milioane de lei, adică limita creditelor bugetare aprobate.

Serviciile de sănătate, Administrația publică și Apărarea, Informații și Comunicare sunt cele trei sectoare care cunosc creșteri ușoare ca evoluție în PIB față de prognozele inițiale realizate înainte de declanșarea pandemiei, conform datelor adunate pe o platforma de monitorizare lansată de cercetătorii Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai din Cluj. La celălalt pol se află turismul și HORECA, cultura sau evenimentele precum festivaluri de muzică, serviciile de leasing, închiriere, administrare de birouri sau cele legate de recrutare de personal care se duc vertiginos în jos. Mai multe date AICI

Rămaşi fără loc de muncă, în plină pandemie

Cu serioasa ameninţare de sănătate adusă de COVID-19, pentru unii viitorul se anunţă şi mai tulbure şi vine şi cu alte îngrijorări: în contextul pandemiei şi a crizei economice care se întrevede, mii de persoane îşi văd acum siguranţa financiară pusă serios în pericol. Un clujean a făcut o platformă online pentru cei care au fost dați afară de la firmele unde lucrează, care s-au închis sau și-au restrâns activitatea pe durata pandemiei de coronavirus. În doar două zile, pe plaformă erau deja o sută de persoane înscrise. Până acum, pe Datafară.ro s-au înregistrat 396 de persoane, spune Alex Iuonuţ, fondatorul platformei. Există, chiar dacă mult mai puţini, şi angajatori sau firme de Resurse Umane care şi-au arătat interesul: 70. În ceea ce priveşte domeniile în care activează (sau au activat) cei mai mulţi utilizatori, adică cele mai afectate sectoare, acestea sunt Vânzări, Inginerie şi Marketing. Cei mai mulţi candidaţi sunt din București, Cluj, Brașov, Iași şi Timiș. Care e pulsul pieţei, prin ecranele „Dat afară”? „Încă nici nu a început “nebunia” în piaţa muncii”, consideră Alex. „Cred că va fi o creștere bruscă (a înscrierilor pe platformă, n.red.) în momentul în care ieșim din starea de urgentă. Din ce se vede acum, cei care sunt acum în șomaj tehnic cred că “sunt în vacanță” sau nu se grăbesc să își caute un loc de muncă în acest moment, pentru că nu anticipează când se va termina și ce va fi după”, spune Alex. De menţionat că pe paltformă nu se înscriu exclusiv persoane care şi-au pierdut locul de muncă în contextul pandemiei, dar majoritatea candidaţilor (90%) e formată din persoane care au rămas fără job în această perioadă, de criză economică asociată cu cea sanitară.

 

Angajări online. În ce domenii se mai caută oameni?

Aşadar, mii de companii şi-au redus, suspendat sau închis activitatea şi mulţi români au rămas fără loc de muncă. Se mai fac şi angajări, într-o astfel de perioadă de incertitudine economică? Târgul de Cariere, cel mai mare organizator de evenimente de recrutare din România, anunță organizarea unui sezon digital, în luna mai 2020. Vor avea loc târguri virtuale în Cluj, Iași, Chișinău, Mureș și Oradea. Târgul din Cluj este programat în 14-15 mai. „În contextul actual, anumite sectoare economice trec prin etape de restructurare, altele s-au dezvoltat ca urmare a creșterii interesului pentru anumite servicii și în același timp multe companii continuă activitatea în mediul online. Variante există, de la joburile full-time până la cele remote, part time sau chiar dedicate celor pregătiți pentru o reorientare profesională”, au spus organizatorii. Cele cinci evenimente virtuale vor fi concentrate pe promovarea, printr-un mix de aplicații online și transmisii video live, a companiilor angajatoare, precum și a posturilor lor disponibile, din domenii diverse. La evenimentele virtuale din luna mai vor participa aproximativ 200 de companii, estimează organizatorii. Domeniile din care s-au înscris companiile sunt diverse, dar cele mai multe sunt din sectorul industrial sau servicii BPO, menţionează Stanca Potra, responsabilă de comunicare pentru TdC. Sunt și câteva companii din zona de IT, retail și transporturi. Recrutarea online se realizează pe mai multe planuri, multe dintre joburile companiilor fiind deja listate pe website, iar pentru unele dintre ele s-a implementat un sistem de recrutare cu ajutorul unor chatbots. „Într-adevăr, oferta de locuri de muncă a scăzut în ultima perioadă, dar ne așteptăm ca după data de 15 mai lucrurile să revină încet la normal, companiile să se dezvolte în continuare și să caute tot mai mulți angajați”, spune Stanca Potra.

Există, desigur, categorii de personal aflate la mare căutare în această perioadă. Organizatorii Târgului de Cariere au făcut un parteneriat cu cei de la Careers in White, specializaţi în domeniul medical, pentru un proiect adresat „eroilor”. Mai precis, este vorba despre cadre medicale, forțe de ordine, lucrători comerciali, livratori „și toți cei care se expun în această perioadă pentru a ne proteja pe noi ceilalți”. Companiile și instituțiile care angajează în această perioadă, pe posturi de risc în contextul pandemiei de coronavirus, sunt susținute gratuit de cele două platfore, în vederea promovării posturilor disponibile. Se caută personal medical pentru spitale din Cluj, Braşov, Rădăuţi, Constanţa. „Campania de posturi pentru ‘eroi’ a avut un succes destul de semnificativ, în special în zona de transporturi, unde câteva zeci de locuri de muncă s-au ocupat în primele zile. Au fost listate peste 100 de posturi. În ceea ce priveşte domeniul medical, au fost postate aproximativ 50-60 de posturi în spitalele din Cluj, Suceava, Rădăuți, Constanța, Brașov, Vatra Dornei și Câmpina”, ne transmite reprezentanta TdC.

 

 

Specialist HR: „Sunt companii care au 70-80% din personal în şomaj tehnic, iar ceilalți în telemuncă”

Despre felul în care arată acum piaţa muncii şi care sunt perspectivele am întrebat-o şi pe Claudia Indreica, CEO şi cofondator al agenţiei Psihoselect.

Ce se întâmplă acum pe piaţa muncii? Cum s-au adaptat/ se adaptează companiile?

Sunt experiențe noi, cele pe care le trăim acum ușor diferite în funcție de industria în care activăm. Sunt companii care au 70-80% din personal în şomaj tehnic, iar ceilalți în telemuncă sau chiar cu posturile reduse. Există o presiune mare în interiorul companiilor atunci când veniturile scad cu 50-60 %, ești obligat să iei măsuri de ajustare a cheltuielilor. Renegociezi contracte, îți redefinești obiectivele și acționezi ca atare. Criza din 2008-2010 a fost prima lecție, acum companiile sunt mai pregătite, chiar dacă deciziile au fost luate mult mai rapid datorită stării de urgență.

– Ne putem aştepta în continuare la afaceri închise şi locuri de muncă pierdute?

Luna martie a mers din inerție, în mare parte. În aprilie s-au simțit primele închideri, primele disponibilizări ajungând la peste 1 milion de contracte de muncă suspendate și 260 de mii de contracte închise. Acestea sunt din mediul  privat, sa înțelegem bine acest lucru. Încă instituțiile publice nu au trecut la eficientizarea structurilor în raport cu veniturile reale. Sunt câteva primării  și consilii județene care au redus programul de lucru la 4 zile pe săptămână, ceea ce a determinat și o reducere a cheltuielilor salariale cu 20%. Luna mai este luna care se menține cu un ritm scăzut al activității, dar lucrând la scenariile de repornire. 15 mai este ziua în care sunt ridicate restricțiile referitoare la deplasări, dar înainte… există un 4 mai… important.  Multe companii, activând în domeniul producției, au data de 4 mai setată ca prima zi în care reîncep producția. O dată cu deschiderea magazinelor avem șanse să repornim și consumul.

– Se mai fac angajări? Unde e încă nevoie de personal?  Care vor fi pe termen mediu şi lung efectele acestui moment de criză şi domeniile cele mai afectate? Ce măsuri se pot lua acum pentru a reduce efectele pandemiei pe piaţa muncii?

Criza este și trebuie să fie văzută ca o oportunitate. Sunt companii care ajustându-și schemele de personal au găsit cea mai bună oportunitate de a elibera unele departamente de angajați toxici sau non-performeri. Și e normal să se întâmple astfel. Suntem fiecare responsabili de acțiunile noastre și ca atare, suntem pregătiți să facem față consecințelor. Dacă nu am realizat până acum, e o șansă bună să învățăm. Tot criza de aduce și altfel de oportunități. Companii sau fonduri de investiții care devin interesate de achiziții sunt foarte active în această perioadă. Iar astfel de achiziții vin cu timpul și cu un val al schimbărilor. Mă bucur să văd că sunt companii românești – stabile din punct de vedere financiar, fără probleme de cashflow în această perioadă – deschise să facă achiziții. Începem să trecem la un alt nivel al investițiilor și în România. Apare și o nevoie de schimbare – companiile redefinesc roluri in această perioadă. Work from home ne-a arătat că putem fi mai eficienți în anumite activități lucrând de acasă, ca atare multe posturi vor rămâne în acest regim. Piața imobiliară de birouri s-ar putea să fie zguduită după această pandemie. Experiența work from home le-a arătat multor angajați că pot să livreze valoare, într-un program mult mai fexibil, permițându-le să fie și părinți în același timp. Cu siguranță, atunci când școlile vor fi din nou funcționale, în septembrie, încărcarea nu va mai fi atât de mare.

Dar mai trebuie să realizăm ceva! Avem nevoie de digitalizare în instituții publice, dar și în companii private. Avem nevoie să punem accent pe noile roluri si profile de job-uri din cadrul companiilor pe valoarea pe care ne-o aduce omul, nu rutina realizată de el. Acest lucru pune accent și pe instruirea fiecărui angajat. Trebuie să  ne luăm în propriile mâini instruirea și dezvoltarea. Nu mai așteptați doar din partea companiilor să faca eforturi pentru dezvoltarea voastră. Sunt atât de multe resurse în jurul nostru, chiar în această perioadă. Trebuie doar să luați decizia – da, vreau să învăț un instrument nou, vreau să știu un nou limbaj de programare,termenul cheie este „vreau să…” Experiența unei pandemii este unică, neplăcută, chiar dureroasă, pentru mulți. Dar avem șansa să învățăm comportamente noi, să ne formăm obiceiuri sănătoase, să fim mai disciplinați, trebuie doar să decidem acest lucru!

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.