Închide

Parteneriat strategic cu județul pentru trenul metropolitan în preajma alegerilor locale/Noile găselnițe ale primarului Emil Boc pentru care proiectul este, din nou, întârziat

ActualitateAdministrație by Actual de Cluj - mart. 06, 2024 0 412

Apelul de finanțare prin Programul de Transport 2021-2027 a început și funcționează pe baza principiului „primul venit- primul evaluat” pentru orașele reședință de județ cu populație mai mare de 100.00o de locuitori, însă Primăria Cluj n-a reușit să descurce proiectul trenului metropolitan. După ce a anunat că studiul de fezabilitate pentru proiect va fi gata la începutul anului 2024, primarul Emil Boc a avansat un nou termen dar și o nouă schemă pentru proiect, adică nevoia ca și Consiliul Județean să fie cooptat în parteneriatul cu administrațiile locale (chiar în preajma alegerilor locale), tocmai pentru a putea finanța realizarea stațiilor de pe teritoriul comunelor din Cluj, stații pentru care nu s-ar acorda finanțare nerambursabilă și pe care comunele nu și le permit. La fel, a mai spus primarul, studiul de fezabilitate pentru proiectul trenului metropolitan ar urma să fie gata tot în luna iunie.

„Ghidul de finanțare prevede că proiectele trebuie depuse în parteneriat municipiu reședință-CFR SA și este obligatorie prezentarea unui studiu de fezabilitate integrat, cu includerea și a lucrărilor care nu sunt eligibile. Până acum la Cluj parteneriatul cu CFR nu a funcționat chiar bine, să ne amintim doar de disputa cu privire la numărul de sensuri de cale ferată pe tronsonul Gară-Apahida.Lucrări neeligibile ar fi multiplele pasaje rutiere, care pot reprezenta maxim 20% din valoarea eligibilă a proiectului. Pentru Cluj-Napoca este necesară și o asociere suplimentară cu Consiliul Județean Cluj, pentru finanțarea din bugetul județean a stațiilor de tren din comunele limitrofe care sunt neeligibile. Domnul Boc a declarat că a primit acordul de la CJ să intre în parteneriat, rămâne să vedem dacă găsesc și banii într-un buget de investiții tot mai subțiat de la un an la altul. Suplimentar Primăria va trebui să asigure și o finanțare de ordinul milioanelor de euro din bugetul propriu pentru realizarea unui pasaj între calea ferată și nodul intermodal de la Aeroport. Nu în ultimul rând Trenul metropolitan trebuie armonizat cu proiectul modernizării caii ferate Cluj-Episcopia Bihor în zonele unde se intersectează. Și este logic că prioritate va avea proiectul mai mare așa că studiul de fezabilitate trebuie adaptat. Încă nu se cunoaște devizul final al investiției dar putem doar spera că se va încadra în limita maximă eligibilă de 230 milioane de euro, după estimările făcute anterior. Apelul de finanțare prin Programul de Transport 2021-2027 a început și funcționează pe baza principiului „primul venit- primul evaluat” pentru orașele reședință de județ cu populație mai mare de 100.000 locuitori. Așa că nu mai este timp pentru alte amânări”, a semnalat și consilierul local USR, Călin Groza.

În schimb, primarul Boc a arătat că proiectul trenului e unul pe termen lung dar și că el se va debloca în luna iunie (în preajma alegerilor locale).

„Pregătim finalizarea documentația, care nu este ușoară, pentru trenul metropolitan, astfel încât, odată cu deschiderea apelului de proiecte, să putem depune și acest proiect pentru fonduri europene, pentru a asigura evoluția Clujului la nivelul anilor 2030-2050 (…) Pot să vă spun că în această primăvară, început de vară, sper să putem intra cu el în consiliul local. Chiar astăzi am avut o discuție la București pentru a pune în acord proiectanții de la calea ferată Cluj-Episcopia Bihor cu trenul metropolitan pentru a stabili câteva zone crtitice care se intersectează, stații, pentru că în planul lor figurează într-un anumit fel, în planul nostru figurează în alt fel. Miercuri, la ora 12, am reușit să organizăm această întâlnire la ministerul Transporturilor pentru a putea găsi soluția finală. De asemenea, sper, după aceea, să putem parcurge rapid procedurile de mediu, astfel încât în vară să îl putem avea în consiliul local, spre aprobare. De asemenea, vor realiza un parteneriat cu Consiliul Județean Cluj, pentru că o parte din cheltuielile inițiale nu sunt eligibile. Am vorbit cu domnul președinte Tișe și a fost de acord să intre în parteneriat pentru a putea să realizeze acele stații neeligibile de pe teritoriul comunelor limitrofe Clujului și care nu pot fi plătite de Primărie, fiind în afara municipiului, iar primăriile nu au banii necesari să poată acoperi cheltuielile. Dar Consiliul Județean și-a arătat disponibilitatea de a face acest parteneriat, deci urmează să desfășurăm și acest parteneriat până la începutul lunii iunie. Inițial, toate cheltuielile credeam că vor fi acoperite, dar după ce a apărut ghidul de finanțare, a trebuit să ne restructurăm, să regândim, să găsim soluții. În acest moment, blocaje nu există, ci doar etape de parcurs”, a spus primarul Emil Boc la ședința Consiliul Local din 4 martie.

Despre proiect, Emil Boc a spus că este unul pe 10-25 de ani și a mai avansat, după ce s-a făcut că se consultă cu directorul tehnic al Primăriei, Virgiul Poruțiu (care nu înțelegea ce trebuie să răspundă), că Primăria urmează să mai cheltuie din fonduri proprii câteva milioane de euro pentru realizarea unui pasaj care să lege Aeroportul de șine și mai departe, de gară.

„Viitorul mobilității este tot mai mult legat de calea ferată. Ați fost cu toții în Europa, ați văzut ce înseamnă transportul cu trenul, ați văzut că devine principalul mijloc de deplasare între localități, ați văzut că se discută de trenuri cu hidrogen. Am fost recent în Bologna, unde am văzut o gară cu trei niveluri subterane, mi-am dat seama ce nod feroviar important este și ce importantă este calea ferată. Este și o decizie pe care vor să o implementeze, la nivel european, ca în nicio țară, distanțele care pot fi parcurse în mai puțin de 3 ore cu trenul, să nu poată fi deservite de avioane, din cauza poluării. Acestea sunt și motivele pentru care am pornit realizarea trenului metropolitan, alături de centură și metrou, pentru a duce Clujul la nivelul anului 2050. Vom suporta, ca municipiu, milioane de euro pentru legarea cu aeroportul, printr-un pasaj, a trenului metropolitan, dar și alte obiective de pe traseul trenului metropolitan. Nu mai e îndoială, e clar ca lumina zilei că trenul reprezintă una dintre cele mai bune mijloace de transport pe distanță scurtă și medie”, a arătat Boc la aceeași ședință.

Consilierii locali au mai aprobat la ședința din 4 martie  și suplimentarea cu circa 1 milioan lei a bugetului pus la bătaie pentru studiul de fezabilitate al trenului metropolitan. Suma reprezintă necesarul pentru modificarea studiului de fezabilitate și a studiului în acord cu ghidul de finanțare din fonduri europene, apărut la finalul anului trecut, după cum au arătat oficialii Primăriei.

Studiile pentru trenul metropolitan au fost contractate de Primărie la pachet cu cele pentru metrou, acesta din urmă devenind prioritar pentru administrația locală.
Pe contractul inițial încheiat în 2020 cu ASOCIEREA SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING, studiile pentru proiect trebuiau să fie gata deja.
„Pe infrastructura actuală de cale ferată, se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aprximativ 43 km.
Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:
-Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
-relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride)”, era ambiția proiectului.
Anul trecut, primarul Emil Boc acuza impedimente serioase în realizarea proiectului trenului metropolitan (cerința CFR de a se realzia un fir suplimentar de cale ferată). Apoi a anunțat că nu este necesar, după ce și Asociația Pro Infrastructura a criticat proiectul. Asociația Pro infrastructura a condamnat public lipsa de viziune a CFR și lipsa proiectelor de management performante prin care cel mai simplu proiect de transport metropolitan să poată fi făcut simplu în Cluj.
Detalii:
Primarul Emil Boc: Eu cred că la acest moment s-a deblocat implementarea proiectului trenului metropolitan
După ce metroul a luat-o înaintea trenului metropolitan, primarul Boc anunță că și trenul se va implementa
Asociația Pro Infrastructură oferă soluția pentru trenul metropolitan: “Domnule Boc, nu este nevoie de al treilea fir! Trebuie în schimb ca oficialii CFR să adopte un management de trafic eficient și o semnalizare modernă!“
Boc despre trenul metropolitan: Rămâne o prioritate strategică, dacă vrem să aibă viitor metropola/Specialiștii decid zilele acestea cum se poate eficientiza ca-n Germania proiectul din Cluj

„Lipsa de capacitate a CFR îngroapă trenul metropolitan Cluj-Napoca. CFR se plânge de lipsa de capacitate de transport pe sectorul Cluj-Apahida și cere un al treilea fir de circulație. Domnule Boc, nu este nevoie de al treilea fir! Trebuie în schimb ca oficialii CFR să adopte un management de trafic eficient și o semnalizare modernă! Actualmente prin gara Cluj-Napoca trec aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție. În cele mai «aglomerate» ore, pleacă spre Apahida patru trenuri de călători. Ne referim doar la călători fiindcă marfa este nesemnificativă: doar 9 din 162 intrări-ieșiri în/din gara Cluj în 13 ianuarie 2023. În plus, marfarele pot să circule și noaptea. CFR se plânge că 6-7 trenuri pe oră ar fi prea multe după adăugarea a încă 2-3 trenuri metropolitane pe direcția Cluj->Apahida! De fapt, vorbim de 5-6 trenuri pe oră în total deoarece unele garnituri Regio existente pot fi parte din sistemul metropolitan”, au arătat reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.

Mai mult, șeful de proiect Ionel Oprea, cel care coordonează studiile pentru metrou și tren metropolitan comandate de Primăria Cluj-Napoca, citat de presshub.ro, a arătat că de la 75 de milioane euro cât era estimat inițial trenul metropolitan, costurile au crescut la 200-280 de milioane de euro, având în vedere o serie de pasaje sau treceri de pietoni care ar trebui realizate, motiv pentru care proiectul nu ar mai merita să fie realizat, sau depus spre finanțare europeană, având în vedere că numărul de călători care vor circula cu acesta va fi foarte scăzut.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare