Închide

Organizatorii Someș Delivery vor plimbări cu barca în Cluj și așteaptă de la voi idei pentru râu

ActualitateTop News by Kristina Reştea - apr. 04, 2017 0 867

Someșul navigabil? Organizatorii Someș Delivery vor să pună ambarcațiuni de agrement pe râu, în perioada desfășurării ediției din acest an și chiar au demarat discuții cu autoritățile în acest sens. Cu sau fără doritele bărcuțe, apar amenajări noi pentru ca locuitorii și vizitatorii orașului să se bucure de apa care traversează Clujul – organizatorii Someș Delivery tocmai au lansat un apel de proiecte și așteaptă idei de amenajări pentru ediția din acest an a evenimentului.  Someș Delivery 2017 se desfășoară în 17 și 18 iunie pe segmentul de râu dintre podul Garibaldi și puntea pietonală din amonte.  Aproape de Sala Sporturilor, de Sala Polivalentă, pe malul apropiat de aleile care merg paralel cu parcul cu gard Iuliu Hațieganu. Una dintre intențiile organizatorilor de eveniment: vor să aducă publicul nu doar mai aproape de apă, ci și pe apă.

Mai multe detalii despre concurs găsiți AICI

„Am vrea să testăm cât mai multe idei de amenajare și folosire, pentru a concluziona la final care sunt cele mai de succes. În acest an ne dorim să aducem publicul nu doar mai aproape de apă, ci și pe apă.  Având în vedere potențialul uriaș al tronsonului ales, credem că pot fi realizate o mulțime de activități și intervenții pe apă, iar prioritatea acestei ediții este semnalarea firescului acestui tip de relaționare cu apa — complet absent în Cluj. Spre deosebire de anii trecuți când am abordat zone mai puțin utilizate lângă râu, anul acesta ne propunem să îmbogățim o zonă deja populară de petrecere a timpului liber. Intervențiile temporare sau evenimentele pe care le vom selecta prin concurs, alături de cele proprii, au ca scop activarea interacțiunii cu apa și depășirea limitelor actuale dintre mal și apă. Ne dorim participare publică la decizia asupra spațiului public”, spun organizatorii despre mizele Someș Delivery 2017.  Aceștia au anunțat de asemenea că sunt în desfășurare discuții cu Primăria Cluj-Napoca și Agenția Națională Apele Române pe tema posibilității utilizării ambarcațiunilor de agrement în zona din amontele podului Garibaldi, în perioada Someș Delivery 2017. Așadar: bărcuțe pe Someș? „Da, e posibil”, ne spune arhitectul Marius Moga, de la MiniMass, unul dintre partenerii de proiect SD, alături de Cărturești și Ordinul Arhitecților. „Intenționăm asta, dar mai e până atunci. Depinde de finanțe și avize. Dar acesta e cel mai potrivit loc pentru o plimbare cu barca pe Someș”, spune arhitectul.

Anul trecut, proiectul Pier-to-Pier a adus o plută rulantă care să facă posibilă traversarea Someșului în zona Cluj Arena și care proba necesitatea unei treceri pietonale între podurile Garibaldi și Napoca.

Vezi și:

FOTO/ VIDEO Aşa au arătat malurile Someşului timp de două zile. Ce rămâne după Someş Delivery II

Documentând evenimentele și intervențiile SD, echipa de proiect a semnalat mai multe probleme în zonă: scările sunt abrupte și fără balustrade, lipsesc complet rampele pentru cărucioare și persoane cu dizabilități motorii. Au menționat la aspecte negative toaletarea excesivă a vegetației de pe insulele naturale și insuficienta curățare a albiei de deșeuri. În ciuda potențialului uriaș de zonă de agrement și timp liber, lipsesc dotări (iluminat public pe malul nordic, surse de apă potabilă, toalete publice etc.), iar mobilierul urban e insuficient (absent total pe malul nordic) sau amplasate greșit – de exemplu, bănci orientate spre parcare).

Concurs deschis

Concursul de proiecte e deschis pentru toată lumea: persoane, grupuri, organizații, indiferent de domiciliu, pregătire sau experiență. Cerința e ca ideea propusă să îmbunătățească legătura dintre apă, oraș și locuitorii acestuia, iar aceasta ar putea fi implementată în cadrul Someș Delivery. Propunerile pot fi înscrise până în 2 mai 2017. „În ultimii ani Clujul și-a întors privirea spre Someș și o serie de proiecte culturale au adus publicul pe malurile râului pentru a pune în valoare potențialul și nevoia de schimbare a acestuia. Există, de altfel, o deschidere și din partea administrației locale ce urmează să fie materializată printr-un concurs pentru un Masterplan al Someșului. În acest context, credem cu tărie că testările în materie de amenajări, evenimente și implicare a comunității realizate prin intermediul Someș Delivery au un impact pozitiv asupra relației dintre râu și oraș încă de la prima ediție. E momentul ca, tot mai mulți, să ne imaginăm un Someș așa cum vrem să-l avem în viitor”, spun organizatorii Someș Delivery.

Premiile reprezintă sumele de bani destinate implementării proiectelor câștigătoare. „Numărul de proiecte pe care le vom selecta și sumele alocate fiecăruia nu sunt fixe. Am stabilit însă niște limite superioare: 4000 lei atât pentru proiectele care presupun construcții, instalații sau amenajări cât și pentru evenimente. Proiectele colaborative, care includ atât o parte de construcție/amenajare cât și una de animare, pot cumula premii”, precizează organizatorii. Juriul este format din arhitecții Șerban Țigănaș, Adriana Măgerușan, Marius Moga, arhitect, dar și Alexa Băcanu, manager cultural și Dan Burzo, designer și inginer software.

Ce fel de proiecte sunt așteptate:

  • Instalații sau performance-uri care pot produce efecte durabile în relația locuitorilor cu Someșul sau care testează posibile utilizări cotidiene ale spațiului public și limitei dintre mal și apă;
  • Mobilier urban;
  • Idei de amenajări temporare;
  • Proiecte care țin de domenii diverse (arhitectură, mediu, antropologie, muzică, arte vizuale și performative, sociologie, aplicații online, sport, gastronomie, urbanism etc.);
  • Inițiative care lucrează cu comunitatea/utilizatorii și care produc un spațiu public inclusiv social;
  • Propuneri care susțin și îmbogățesc plimbarea de-a lungul Someșului prin explorarea aspectelor de relaxare, socializare, contemplare și interacțiune cu apa;
  • Evenimente care țin de folosirea cotidiană, firească, permanentă a Someșului, și nu de una ocazională, festivalieră;
  • Proiecte care vorbesc despre bune practici și bună vecinătate, cartier, trasee urbane alternative, legături, spațiu public, accesibilitatea la apă, artă comunitară, stil de viață sănătos etc.
  • Idei originale legate de felul în care se poate interacționa în mod direct cu apa;
  • Idei originale sau adaptări ale unor activități care să îi facă pe oameni să simtă că locul le aparține.

 

 

Ponton, bancă, punte, scenă, pavilion și o lucrare de Bienală

Echipa Someș Delivery pregătește câteva intervenții proprii.  Una dintre ele e Pontonul Mare, proiectat și construit în cadrul unui workshop organizat în parteneriat cu Asociația Studenților Arhitecți din Cluj. „Conceput ca un sistem din trei piese, el permite o reconfigurare ușoară și utilizări diverse — relaxare lângă apă, întâlnire și socializare, pescuit, debarcader, scenă pentru evenimente mici”, explică realizatorii. Echipa KOOHO vine cu Banca de sub nuc, realizată în vecinătatea Pontonului mare de la Sala Sporturilor, pentru momentele în care acesta devine neîncăpător.

Vezi și:

Ponton nou pe Someş. Cum va arăta şi când apare

Puntea cheiului, realizată de echipa Prototip Studio cu scopul de a da continuitate cheiului de pe malul sudic, întrerupt de vărsarea unui canal. Un demers prin care ne propunem să oferim o soluție simplă unei probleme funcționale a amenajării existente, dar și să promovăm tinerii designeri și designul de calitate în spațiul public. Pavilionul Someș Delivery, structura modulară creată de echipa KOOHO pentru ediția din 2016 a Someș Delivery, va fi reutilizată, într-o nouă conformație, pe malul sudic, oferind un spațiu umbrit în vecinătatea apei – loc de relaxare și socializare.

Se instalează încă un obiect artistic: Obelisk, lucrarea artistică realizată de Cristi Pogăcean pentru Bienala de Artă de la Veneția din 2007. „Conceput ca un monument cu rol utilitar (casă pentru porumbei), Obelisk-ul de pe malul Someșului va chestiona ironic și amuzant rolul artei în spațiul public”, spun organizatorii. Scena Someș Delivery, amplasată pe fâșia verde dintre parcul Iuliu Hațieganu și Someș, va găzdui concerte și proiecții în aer liber, „valorizând potențialul acestui spațiu urban și asigurând câteva funcțiuni complementare principalei zone de promenadă de pe malul Someșului”.

 

 

Aspecte ale segmentului de Someș abordat anul acesta, punctate de echipa SD

+Ecluza podului Garibaldi permite controlarea nivelului apei din amonte, făcând din această zonă una dintre puținele din Cluj care permite activități pe apă.

–Din păcate în prezent nu există niciun cadru organizat pentru asemenea activități recreative.

+Ambele maluri prezintă cheiuri, care permit plimbarea lângă apă.

–De-a lungul malului sudic (spre Sala Sporturilor) acest chei este întrerupt în două puncte și accesul la el este dificil — scările sunt abrupte și fără balustrade, lipsesc complet rampele pentru cărucioare și persoane cu dizabilități motorii.

+Pe ambele maluri există coborâri la apă.

–Felul în care aceste coborâri sunt realizate nu permite șederea la nivelul apei.

+Pe malul sudic există pistă pentru biciclete.

–Amplasarea ei în zona cu cea mai bună perspectivă asupra râului o face mai atractivă pentru pietoni decât aleea special destinată acestora, de lângă gardul parcului Iuliu Hațieganu;

+Malurile nu sunt flancate de trafic auto.

+Ambele maluri prezintă spații publice adiacente largi— zona verde extinsă de pe malul nordic, parcul Iuliu Hațieganu și parcarea din fața sălii sporturilor Horia Demian.

–Aceste spații sunt neamenajate (zona verde de pe malul nordic), separate de malul Someșului prin gard (parcul Iuliu Hațieganu), sau folosite neadecvat (ex. Parcarea Sălii Sporturilor reprezintă un spațiu cu un potențial uriaș de utilizare de către publicul larg pentru divertisment; activități sportive și culturale.).

+Cadrul natural (insulele în formare) și biodiversitatea(vegetația insulelor și coloniile de rațe, cormorani, lebede, pescăruși etc.).

–Toaletarea excesivă a vegetației de pe insulele naturale și insuficienta curățare a albiei de deșeuri.

+Potențialul uriaș de zonă de agrement și timp liber.

–Lipsa dotărilor (iluminat public pe malul nordic, surse de apă potabilă, toalete publice etc.) și mobilierul urban insuficient (absent total pe malul nordic) sau amplasate greșit (bănci orientate spre parcare).

+Diversitatea utilizărilor posibile: promenadă, recreere, activități pe apă, pescuit, plimbat câini, sport, tranzit, evenimente la scară mai mare etc.

–Lipsa sau insuficiența infrastructurii care deservește aceste funcțiuni.

 

Vezi și:

 

Când va fi gata sistemul care va împiedica gunoiul din Florești să mai ajungă în Cluj via râul Someș

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.