Închide

O singură licitație pentru Centura Metropolitană/Primăria a actualizat prețul lucrărilor și relansează procedura/Contractul e acum estimat la peste 1,1 miliarde de euro

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iun. 14, 2023 0 361

Primăria a cerut reluarea procedurii de licitație pentru contractul de proiectare și execuție al Centurii Metropolitane Cluj, după ce a fost nevoită să anuleze celelalte două licitații lansate pentru acest proiect deoarece nu s-a depus nicio ofertă. Potrivit primarul Emil Boc, prețul contractului a fost actualizat (de la peste 998 milioane euro la peste 1,1 miliarde) și se va organiza o singură licitație.  Niciuna dintre cele 17 firme s-au înscris pentru participare la licitația pentru tronsonul 2 și niciuna dintre cele 12 firme înscrise la procedura pentru tronsonul 3 al Centurii Metropolitane nu și-au asumat un punct de vedere oficial și au evitat să explice de ce nu au depus oferte, deși au fost chestionate de Actualdecluj.ro. USR au fost cei care au atras atenția public că prețul de contract este cel care a dus la anularea licitațiilor pentru centură.
„Azi (14 iunie) a fost transmis anunțul de participare către ANAP, în vederea relansării procedurii de achiziție pentru proiectare + execuție.
Cele două tronsoane licitate inițial au fost comasate, iar la valoarea indicatorilor financiari eligibili pentru actualizare din devizul general a fost aplicat indicele de actualizare în procent de 14,8%.
Ulterior anulării procedurilor de achiziție pentru cele două tronsoane „Tronson 2-TR 35 de la km 14+747 (Nod 5 Florești) până la km 24+410 (Nod 10 Calea Turzii) cu drumurile de legatură” și „Tronson 3-TR 35 de la km 24+410 (Nod 10 Calea Turzii) până la km 38+418 (Nod 18-VOCE) cu drumul de legatură B6-legatura TR35 cu Noul Cartier SOPOR, L=1,6 km”, Municipiul Cluj-Napoca, în calitate de autoritate contractantă, a efectuat următoarele demersuri pentru continuarea implementării proiectului, după cum urmează:
– s-a făcut un studiu de piață privind costurile practicate la realizarea lucrărilor de construcții (materiale, manoperă, utilaje și transport)
– s-a actualizat valoarea devizului general inițial prin raportare la indicii de cost în construcții publicați de Institutul Național de Statistică (INS). La actualizarea devizului general în funcție de indicele de cost în construcții, s-a ținut cont și de prevederile Legii nr. 500/2022 privind finanțele publice cu modificările și completările ulterioare:
„… Art. 43: Condiţii pentru includerea proiectelor de investiţii în proiectul de buget …Ordonatorii principali de credite, pe propria răspundere, actualizează şi aprobă valoarea actualizată a fiecărui obiectiv/proiect de investiţii şi a lucrărilor de intervenţii, în funcţie de evoluţia indicilor de cost. Această operaţiune este supusă controlului financiar preventiv, potrivit prevederilor art. 23 şi 25….”
– valorile actualizate ale devizului general au fost înaintate beneficiarului final (CNAIR) pentru analiză. După analiza documentației, s-a primit acceptul din partea CNAIR pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici și a devizului general.
În acest sens, UAT-urile vor emite o Hotărâre de Consiliu Local de însușire a actualizării indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „DRUM TRANSREGIO FELEAC TR35-Etapa I Centura Metropolitana TR35 și Drumuri de legătură”, aprobaţi si eșalonați în Faza I și Faza II prin HG 1315/2022. Ulterior, se vor parcurge etapele de obținere aviz CTE CNAIR, etapa finală fiind emiterea actului normativ pentru actualizare indicatorilor tehnico-economici. Întreaga documentație de achiziție a fost revizuită ținând cont și de noile valori actualizate”, a scris primarul Emil Boc pe pagina sa de Facebook.
Potrivit oficialului, cele două tronsoane licitate inițial au fost comasate iar valoarea actualizată a investiției este de 1.145.879.685,65 euro (față de valoarea inițială de 998.547.953,25).
„Pentru a câștiga timp în implementarea proiectului Centurii metropolitane, am decis azi, 14 iunie, reluarea licitației – după ce am finalizat analizele cu Ministerul Transporturilor și CNAIR – sub rezerva aprobării in perioada imediat următoare a hotărârilor de Consiliu local (Cluj-Napoca, Florești, Baciu, Apahida), a avizării CTE CNAIR și a emiterii actului normativ pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici. Mulțumesc public tuturor celor care s-au implicat în sprijinirea proiectului centurii metropolitate, colegilor mei din Primăria Cluj-Napoca, proiectanților Centurii și, în mod special, dlui Ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, și dlui Cristian Pistol, director CNAIR, și echipelor tehnice de la Ministerul Transporturilor și CNAIR. Centura metropolitană a Clujului are o importanță majoră pentru descongestionarea traficului și pentru dezvoltarea economică a Clujului. Având în vedere complexitatea deosebită a proiectului (5 tunele, drumuri de legătură, noduri rutiere, relief dificil), au fost întreprinse toate demersurile tehnice și legale posibile pentru a face proiectul cât mai atractiv cu putință pentru companiile de construcții în domeniu”, a mai scris primarul.
Actual de Cluj a chestionat toate ele 17, respectiv 12 firme care s-au înscris la lictațiile Primăriei pentru tronsoanele 2 și 3 ale Centurii Metropolitane, însă nu au depus oferte, motiv pentru care municipalitatea a fost nevoită să anuleze procedurile în 12 mai.
Niciuna dintre aceste societăți au evitat să își asume un punct de vedere oficial cu privire motivele pentru care nu au participat la aceste licitații.
În cazul tronsonului 2, la procedura s-au înscris: MIS Grup (Bistrița), Strabag, Elektra Invest, Bog”Art, Egis România, EDS Electric (Maramureș), Best Procurement, Itinera Spa, IC Ictaș Inșaat Sanayi VE Ticaret AȘ, Makyol Insaat Sanayi Tuzim ve Ticaret AS, Dogus Insaat VE Ticaret AS, Systra, Mapa Insaat VE Ticaret Anonim Sirketi, SWS Engineering, Saros Construct (Bihor), Diferit AG, Civil Eengineering Institute Macedonia, YSE Yapi Sanayi ve Ticaret Anonim Șirketi, Halmar International.
În cazul tronsonului 3, la procedură s-au înscris: Strabag, Elektra Invest, Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj, Egis România, EDS Electric (Maramureș), Best Procurement, Itinera Spa, Makyol Insaat Sanayi Tuzim ve Ticaret AS, Dogus Insaat Ve Ticaret AS, Systra, Mapa Insaat VE Ticaret Anonim Sirketi, SWS Engineering, Diferit AG, Halmar International.
După anularea licitațiilro pentru Centură, fostul secretar USR din Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma spune că faptul că Primăria Cluj nu a primit nicio ofertă la aceste licitații se explică prin faptul că ambele contracte au fost subevaluate ca preț.
Detalii: Cele două licitații de peste 3 miliarde de lei pentru Centura Metropolitană a Clujului au fost anulate/Primăria, criticată fiindcă n-a reușit, prin prețul estimat, să convingă niciun ofertant să participe

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.