Închide

Cele două licitații de peste 3 miliarde de lei pentru Centura Metropolitană a Clujului au fost anulate/Primăria, criticată fiindcă n-a reușit, prin prețul estimat, să convingă niciun ofertant să participe

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 12, 2023 0 953

Licitațiile pentru tronsoanele 2 și 3 ale Centurii Metropolitane, două contracte evaluate la peste 2,1 miliarde, respectiv peste 1,3 miliarde de lei au fost anulate, în 12 mai, termenul limită pentru depunerea ofertelor. Motivul? Nici o firmă nu a depus ofertă în cadrul ambelor proceduri. La începutul săptămânii, primarul Emil Boc a anunțat în cadrul unei conferințe de presă că există mare interes din partea firmelor pentru aceste contracte, fiind înscrise 17 firme pentru licitația care vizează tronsonul 2 și 12 firme pentru procedura aferentă tronsonului 3.

 

„Centura metropolitană este un proiect cu implicații majore pentru dezvoltarea economică a Clujului, pentru decongestionarea traficului și pentru a putea să oferim clujenilor posibilitatea unui transport alternativ în raport cu problemele actuale pe care le avem. Cele trei tronsoane ale centurii metropolitane, de un miliard de euro, din Florești și Baciu până la Vâlcele-Apahida, acestea au următorul stadiu de dezvoltare: pentru primul tronson, Florești-intrarea în Cluj-Napoca, avem șase oferte depuse și termenul de anunțare a rezultatului licitației este 29 iunie, cu posibilitatea legală de a prelungi în 30 de zile termenul, dacă apar complicații. Pentru celelalte două tronsoane, 2 și 3, termenul de depunere a ofertelor este ziua de 12 mai. Pot să vă menționez faptul că pentru tronsonul 2 avem 17 înscriși pentru licitație, vom vedea câți vor depune ofertele, iar pentru tronsonul 3, sunt 12 înscriși. După aceea, 60 de zile durează evaluare ofertelor, plus o prelungire de maxim 30 de zile. Este un proiect la care ținem foarte mult și, cu toate că a fost scos din PNRR, am reușit să recuperăm foarte mult din întârzieri, am recuperat (…) Concomitent, lucrăm la drumurile de legătură, noi și Floreștiul. Noi avem drumuri de legătură în valoare de 25 de milioane de euro, proiectanții mai au la dispoziție o lună și jumătate să predea SF-ul, după care să fie adoptat în consiliul local și să fie lansat în procedura de licitație pentru drumurile de legătură, care se vor face concomitent cu lucrarea majoră”, arată Emil Boc, în 10 mai. Edilul a mai spus în aceeași conferință de presă că, deși firmele au cerut prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor, Primăria a fost fermă și le-a acordat doar două săptămâni.

În 12 mai, Primăria Cluj a anulat ambele licitații pentru tronsoanele 2 și 3 pe motiv că nu s-a depus nicio ofertă, după cum arată datele din SEAP.

Potrivit informațiilor Actualdecluj.ro, motivul pentru care Primăria nu a primit nicio ofertă se leagă de termenul mult prea scurt fixat pentru depunerea ofertelor, comparativ cu complexitatea proiectului și a cerințelor din caietul de sarcini (unul dintre cele mai complexe și mari proiecte de infrastructură din România, cu viaducte, tuneluri etc), companiile mari având nevoie de cel puțin 45 de zile pentru a-și face analizele și pentru a decide să oferteze sau nu pentru un astfel de contract.

În schimb, fostul secretar din Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma spune că faptul că Primăria Cluj nu a primit nicio ofertă la aceste licitații se explică prin faptul că ambele contracte au fost subevaluate ca preț.  „Este o veste extrem de tristă pentru clujeni, care vor plăti nota de plată a unei administrații incompetente mulți ani de acum înainte, blocați în traficul infernal din zona metropolitană a Clujului. De ce nu a venit nimeni la licitațiile pentru construirea centurii Cluj? Răspunsul pe scurt: pentru că Emil Boc. Pe lung: Administrația clujeană a preluat tocmai în 2017 proiectul centurii de la Ministerul Transporturilor, ca să facă studiul de fezabilitate. I-a luat 5 ani, și a ieșit o treabă de mântuială. Abia anul acesta a lansat licitațiile pentru lucrări, însă valoarea estimată a lucrărilor a fost subevaluată grosolan, iar primăria s-a îngropat odată în plus prin răspunsurile în bătaie de joc la nelămuririle constructorilor interesați. Rezultatul îl vedem azi: zero constructori interesați, zero șanse pentru o variantă de ocolitoare civilizată, zero interes din partea lui Emil Boc pentru rezolvarea traficului din Cluj. O altă consecință tragică este ratarea finanțării europene. Până la reactualizarea proiectului și relansarea lui, alte proiecte care vin din urmă vor lua fața centurii Cluj pentru banii europeni. Șansele să circulăm pe această variantă ocolitoare înainte de 2030 devin practic nule. Cu acest nou eșec, Emil Boc demonstrează odată pentru totdeauna că nu se pricepe la mari proiecte de infrastructură, că face praf pe ce pune mâna și că este o piatră de moară pentru dezvoltarea Clujului”, a scris Cosma pe pagina sa de Facebook.

Horatiu Cosma a mai explicat pentru Actualdecluj.ro că este vorba despre o explicație verificată, susținută de constructori cu care a discutat, companii mari, implicate în licitații și proiecte mari de infrastructură în România și anume aceea să prețul de la licitații pentru tronsoanelor 2 și 3 este subevaluat.

Licitațiile pentru centură au fost lansate pe 25 februarie. Primul termen pentru depunerea ofertelor a fost 5 aprilie. Apoi s-a amanat pe 18 aprilie. Apoi pe 28 aprilie. Și a treia oară pe 12 mai. Deci,  au tot amanat termenul de depunere a ofertelor, în speranta că poate poate va veni cineva. Patru constructori, dintre cei care liciteaza frecvent pe zona de autostrazi, cai ferate cu care am discutat mi-au confirmat toți că valoarea estimată  e departe de realitate. Deja, la Cluj-Napoca, s-a prelungit licitația cu mai multe zile decât a procedat Compania Națională de Drumuri, pentru lucrări de complexitate similară.  De la momentul publicării licitatiei au trecut 76 de zile, mai mult decât suficient pentru companii să depună oferte (companii care depun oferte pe banda rulantă la licitații similare de ani de zile). Faptul că absolut nimeni nu a ofertat înseamnă un singur lucru: că nu au dorit să o facă în niciun caz, nu că nu ar fi avut timp sau că s-ar fi împiedicat pe parcurs. Pentru o comparație, dacă ne uităm la tronsonul 4 de autostradă Sibiu-Pitești, cu tunel, viaducte, traseu de 10 kiloemtri, similar cu centura Clujului. Contractul a fost semnat în 2020 pentru 1,7 miliarde de lei, însă la oferte din 2020 când prețurile nu s-au lovit de scumpiri. În Cluj, tronsonul Florești – Calea Turzii, are 10km la profil de autostradă, plus încă vreo 12km de drumuri de legătură spre Baciu, Frunzișului, Spitalul regional. La prețurile de azi e evaluat la 1,8 miliarde de lei, însă are o mulțime de brizbrizuri care nu există în cazul tronsonului de autostradă amintit – noduri rutiere denivelate tot la 2-3 kilometri distanță, panouri antifonice peste tot, iluminat peste tot, mult mai multe tuneluri”, a declarat pentru Actualdecluj.ro, Horațiu Cosma.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu