O importantă cale ferată care ajunge în Cluj-Napoca, peste 100km, așteaptă acordul de mediu în 2025
Actualitate by Actual de Cluj - ian. 14, 2025 1 5954

Peste 1.500 km de șosele și căi ferate au primit Acord de mediu în 2024 și urmează să fie construite în anii următori. În acest an acord de mediu ar urma să primească și o importantă cale ferată care ajunge în Cluj-Napoca.
Astfel, în acest an e așteptată eliberarea acordului de mediu pentru modernizarea liniei de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Coșlariu, în lungime de peste 106 kilometri; titular aici este Compania Națională de Căi Ferate SA iar procedura se află … în procedură, după cum informează Agenția Națională de Mediu.
Traseul feroviar dintre Cluj-Napoca și Coșlariu, prin Câmpia Turzii ar urma să fie modernizat cu o ghiotură de bani; e un traseu sinuos stabilit de imperiul austro-ungar în urmă cu 150 de ani. În total e vorba de 104 de kilometri între Cluj-Napoca și Coșlariu. ”Linia dublă electrificată este notorie pentru serpentinele feroviare dintre Câmpia Turzii și Apahida. CFR dorește să dea 10-15 milioane de euro/km pe traseul austro-ungar din 1873. Alege să facă asta deoarece, probabil, declivitatea maximă de doar 12 la mie este foarte bună pentru marfă”, arăta recent asociația Pro Infrastructura, care consideră că sunt șanse mari că în ce privește călătorii aceștia au ”șanse mari să fie alungați” dacă șantierul va începe după 2030 și va dura șapte ani în loc de trei, fiindcă nu mai există bani în actualul exercițiu financiar al UE, Programul Transport, care se încheie la sfârșit de 2030.
”Studiul de fezabilitate este în faza obținerii acordului de mediu, deci se apropie de final. Din păcate, consultarea publică este doar o bifă birocratică pusă din pix, nu o dezbatere veritabilă cu cetățenii. Așa ne alegem cu multe treceri la nivel, pasaje de 500 metri în orașe și, după 4 ani de analize, ajungem la soluția din 1873”, arată asociația. ”Politicienii promit cai verzi pe pereți cu tren de mare viteză între București, Cluj și Budapesta la fiecare rundă de alegeri, dar proiectul pe această rută… este acesta”, conchide asociația.
Peste 1.500 de kilometri de șosele și căi ferate au primit acord de mediu anul trecut, urmând să fie construite în anii următori, conform datelor Direcției Controlul Poluării și Reglementări, din cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM). Alți aproximativ o mie de kilometri de infrastructură rutieră și feroviară se află în procedură de evaluare a impactului asupra mediului, în vederea emiterii sau revizuirii actelor de reglementare, după cum arată Laurențiu Alexandru Păștinaru, Președintele ANPM.
Potrivit raportului anual al Serviciului Autorizări și Evaluare Impact, din cadrul ANPM, pe parcursul anului trecut s-au aflat în derulare 18 proiecte de infrastructură rutieră propuse de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), alte șapte de infrastructură de cale ferată al căror titular este Compania Națională de Căi Ferate (CFR), precum și patru proiecte de navigație, unul de ecologizare a Dunării, unul de prospecțiuni geologice, patru proiecte de telecomunicații și două pentru amenajare hidroenergetică. ”Aproape 2.500 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres și căi ferate s-au aflat în procedură de evaluare pe tot parcursul anului trecut, 60% din acestea fiind deja finalizate cu Acorduri de mediu sau cu Revizuiri de Acorduri de mediu, iar celelalte 40% aflându-se în procedură”, spune Păștinaru.
Iată lista proiectelor care au parcurs procedurile de evaluare a impactului asupra mediului (EIA) în vederea emiterii/revizuirii actelor de reglementare sau se află în procedură, la ANPM:
– 18 proiecte de infrastructură rutieră:
– Revizuire acord de mediu pentru proiectul ‘Autostrada de centură București, km 0+000 – km 100+900’, titular CNAIR – finalizat (100, 9 km);
– Emitere acord de mediu pentru proiectul ‘Drum expres Bacău – Piatra Neamț’, titular CNAIR – finalizat (51km);
– Revizuire acord de mediu proiect ‘Autostrada Sibiu – Pitești’, titular CNAIR – finalizat (122,110 km – revizuire pentru 30,35 km);
– Revizuire acord de mediu pentru proiectul ‘Drum expres Brăila – Galați’, titular CNAIR – finalizat (10,768 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Drum expres Focșani-Brăila’, titular CNAIR – finalizat (73,524 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Autostrada Baia Mare-Suceava, lot II Bistrița-Vatra Dornei’, titular CNAIR – în procedură (62,137 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Autostrada București – Alexandria’, titular CNAIR – în procedură (77,02 km);
– Revizuire acord de mediu pentru proiectul ‘Autostrada Brașov- Oradea, sector Ogra- Borș’, titular CNAIR – finalizat (255, 39 km);
– Revizuire acord de mediu pentru proiectul ‘Modernizare DN 71 Bâldana, titular CNAIR – finalizat (44,130 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Drum expres Buzău – Brăila’, titular CNAIR – în procedură (112,440 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Drum expres București – Târgoviște’, titular CNAIR – în procedură (62, 21 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘ Drum expres DN 7C – Transfăgărășan’, titular CNAIR – în procedură (lucrări de intervenții între km 104 + 000- km 130 + 800; total 26,8 km);
– Revizuire acord de mediu proiect ‘Autostrada Lugoj – Deva’, titular CNAIR – finalizat (139,132 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Drum expres Găești – Ploiești’, titular CNAIR – în procedură (81, 576 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Autostrada Filiași – Drobeta Turnu Severin’, titular CNAIR – în procedură (82, 658 km);
– Acord de mediu ‘TransRegio Braila-Slobozia-Drajna-A2 și Chiciu-Drajna’, titular Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru infrastructura de transport de interes strategic, în zona de Est si Sud -județele Galați, Brăila, Ialomița și Călărași – în procedură (170,9 km);
– Revizuire acord de mediu ‘Autostrada Buzău-Focșani’, titular CNAIR – finalizat (82,44 km);
– Revizuire acord de mediu ‘Autostrada Focșani- Bacău’, titular CNAIR – în procedură (95, 902 km);
– 7 proiecte de infrastructură cale ferată:
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani-Roman’, titular CNCFR – finalizat (147,7 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj-Focșani’, titular Compania Națională de Căi Ferate ‘CFR’ S.A. – finalizat (142,39 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord-Timișoara Nord cu extensie Voiteni-Stamora Moravița-Frontieră’, titular Asocierea Municipiul Reșița, Municipiul Timișoara, Consiliul Județean Caraș-Severin, Consiliul jutețean Timiș – finalizat (117,977 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ,,Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Craiova, Subsecțiunea 1: București Nord – Roșiori Nord și Subsecțiunea 2: Roșiori Nord – Craiova’, titular Compania Națională de Căi Ferate – CFR – SA. – finalizat (203,7 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘Modernizarea liniei de cale ferată Coșlariu – Cluj-Napoca’, titular Compania Națională de Căi Ferate – CFR – SA – în procedură (106,35 km);
– Acord de mediu pentru proiectul ‘RK linia CF și aparate de cale, Linia 702 Fir II, Buzău – Făurei, km 167+430 – km 129 + 010’, titular Compania Națională de Căi Ferate – CFR – SA – în procedură (38,60 km);
– Revizuire acord de mediu pentru proiectul ‘Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, parte componentă a coridorului IV Pan-European pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, tronsonul Brașov – Sighișoara’, titular Compania Națională de Căi Ferate – CFR – SA – finalizat (130,279 km).
Citește și:
Care este contribuția firmelor private pentru acestor investiții?