Închide

Minunea de pe traseul autostrăzii A 10 contemplată de un comisar european și de un ministru. Înainte să fie înfăptuită

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - apr. 15, 2015 0 683

Ați mai văzut autostradă care să treacă pe sub drumul european? Corina Crețu, comisarul european, stă serioasă în spatele ochelarilor. Nu pare să își dorească și mai multe detalii tehnice despre autostrada de nici 70 de kilometri între Sebeș și Turda. Ministrul transporturilor Ioan Rus insistă să-i explice: „aici se vor săpă minus 20 de metri ca autostrada să treacă pe sub drumul european. Se vor excava metri cubi de pământ, o lucrare extrem de dificilă”.

Ion Rus și Corina Crețu însoțiți strâns de prefectul Gheorghe Vușcan au mai făcut câțiva pași pe șantie, până aproape de zona în care autostrada va străpunge prin subteran drumul european E60. Oficialii din Turda-Câmpia Turzii și liderii PSD de la Cluj au profitat de moment și și-au făcut poze cu comisarul european – de grup sau individuale. La fel și angajații de la Direcția de Drumuri și Poduri prezenți la vizita oficială. Ioan Rus s-a retras de la momentul foto și a preferat să-și aprindă o țigară. Colega sa de la Cluj, deputatul Aurelia Cristea, încă n-a pornit lupta anti-fumat pe șantierele de autostradă.

rus

Așa s-a încheiat sesiunea de explicații la panoul amenajat de compania Porr în zona km 67+500 din zona Turda. Porr e liderul asocierii care se ocupă de execuția a 16,3 kilometri din Autostrada Sebeș-Turda botezată A 10 (70 de kilometri, împărțiți în patru sectoare la execuție și finanțată din bani europeni). Și i-a avut ca oaspeți pe șantier chiar pe Ministrul Transporturilor Ioan Rus, dar și pe comisarul european Corina Crețu. Ca să îi aștepte cum se cuvine, compania a pregătit și pliante cu cifrele șantierului.

Ce-au căutat cei doi oficiali pe un șantier încă în stadiu icipient în afară să se minuneze de complexitatea lucrării? Ministrul Rus a anunțat termenele de finalizare pentru autostrada de pe panoul de șantier: Turda-Sebeș, gata în 2016, autostrada Transilvania, de la Brașov la Borș finalizată în 2017-2018. În plus, anul acesta vor începe și lucrările la Pitești-Sibiu și Comarnic-Brașov.

Vestea și mai bună este că, potrivit lui Rus, în patru ani se vor rezolva problemele de interconectivitate între regiunile istorice ale țării. Iar vestea și mai bună este că, „cu speranță”, Masterplanul general de transport (întors din drum de Comisia Europeană anul acesta) ar putea să fie aprobat până la finalul lunii mai iar o dată cu el să se semneze programul de infrastructură mare din România și să se știe exact pe ce bani europeni se poate miza. „Deja avem doi ani de întârziere la absorbția banilor din acest ciclu. Sperăm ca în mai pe final să se aprobe Masterplanul. El include mult mai multe proiecte. Nu vorbesc doar de infrastructura de transport ci și de cea feroviară dar și de componenta aeriană care a lipsit până acum. Avem 7 aeroporturi internaţionale, 10 porturi dunărene şi 14 centre intermodale”, a afirmat Rus.

„Da, Comisia Europeană va susține un plan strategic stabil”, a întărit Corina Crețu, comisar pentru politici regionale. Ea și-a motivat prezența pe șantierul autostrăzii Sebeș-Turda prin nevoia de a arăta interesul pe care Comisia Europeană îl are pentru proiecte de infrastructură în statele mai puțin dezvoltate. „Autostrada Sebeș-Turda e un proiect important și din punct de vedere al accidentelor rutiere, Clujul fiind unul din județele cu cele mai multe accidente rutiere din țară. Sperăm să fie nu doar rapide ci și sigure față de drumurile care există”, susține Corina Crețu. „Din cele opt regiuni în care este împărțită România, majoritatea cu statut de mai puțin dezvoltate consider că Ardealul şi Banatul au şanse să se dezvolte, să treacă în altă categorie, trebuie să asigurăm echilibrul cu regiunile din Moldova, să ajutăm şi Republica Moldova. Regiunile din Estul Europei fac progrese importante pentru a prinde din urmă ţările din Vest”, a mai spus Creţu.

Autostrada Sebeș-Turda botezată A 10 are 70 de kilometri și este împărțită în patru loturi. Aceasta urmează să lege Autostrada Transilvania de Coridorul IV și se va finanța din bani europeni (75%, adică 100 de milioane de euro). În teren se lucrează din vara lui 2014, lucrarea debutând inițial dor pe zona Turda-Aiud. Porr Construct se ocupă de o bucată de 16,3 kiloemtri de la nodul Decea până la Turda (lucrare de peste 420 milioane lei), Tirrena Scavi de altă bucată de 12,5 kilometri de la nodul Decea până la Aiud (lucrare de peste 470 milioane lei). Bucata de la Aiud la pîrul Iovului, tronson de 17 kiloemetri, revine Impresa Pizzarotti și costă peste 539 de milioane de lei. Bucata de la pârâul Iovului până la Sebeș, tronson de 23,4 km, este câștigată de Akor – Euroconstruct Trading cu peste 460 de milioane de lei.

După cum scria Hotnews, Master Planul pe Transport și Strategia de Implementare – documentul care stabilește prioritizarea proiectelor – au fost modificate pentru a ține cont de observațile Comisiei Europene și sunt aproape gata sa fie retransmise oficialilor europeni pentru o aprobare finală. Astfel, în ceea ce privește prioritizarea proiectelor rutiere pana în anul 2020, pe primul loc se afla autostrada Sibiu – Pitești, iar pe doi e autostrada Bacău – Pașcani. Alte proiecte care apar prioritare sunt autostrăzile Sibiu-Brașov, Brașov-Ploiești, Cluj Napoca – Borș si Pitești-Craiova.

Potrivit Masterplanului de Transport, România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030.

 

 

agenda

Nici un comentariu

Scrie un comentariu