Închide

Licitație de peste 8 milioane de euro pentru activarea Parcului Feroviarilor

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - nov. 18, 2020 0 1370

Primăria estima că șantierul de modernizare și introducere în circuitul verde din Cluj-Napoca a parcului Feroviarilor (5,3 hectare) poate începe în toamna anului 2020. Abia acum, însă, administrația locală clujeană a lansat licitația de execuție. Lucrările sunt estimate să dureze aproape 2 ani de zile. Proiectul parcului a fost realizat de proiectanții de la Asiza, biroul de proiectare al arhitectul Vlad Rudu, în urma unui concurs de soluții. Contractul depășește 8,4  milioane de euro, iar lucrările cuprind, pe lângă reabilitarea efectivă a parcului, reabilitarea arterei Parcul Feroviarilor, amenajarea ambelor maluri ale Someșului în zona parcului, construirea a două pasarele pietonale peste Someș, dar și dotări. Este cel mai bun și mai detaliat proiect pentru amenajarea unui spațiu public din Cluj, după cum a explicat în cadrul unei dezbateri publice arhitectul Vlad Rusu de la Asiza.

Licitația pentru revitalizarea și activarea parcului Feroviarilor are ca dată limită ziua de 18 decembrie. Contractul este estimat la peste 43.280.000 lei. Criteriul de execuție este prețul ofertei (90%) și componenta de mediu (10%). Va întruni punctaj în cazul componentei de mediu cine va prezenta un program de realizare a lucrărilor orientat pe reducerea consumului de energie, folosirea de energie regenerabilă, materiale și produse ecologice, consumuri reduse de apă, management pentru deșeurile de pe șantier. Termenul de execuție este estimat la aproape doi ani de zile – 20 de luni.

Proiectul Parcului Feroviarilor a fost contractat de Primăria Cluj prin concurs de soluții, la peste 550.000 lei, câștigător fiind biroul de proiectare al arhitectului Vlad Rusu.

Lucrările de modernizare a parcului includ pe lângă grădina de 5,3 hectare și reabilitarea arterei Parcul Feroviarilor, amenajarea ambelor maluri ale Someșului în zona parcului, construirea a două pasarele pietonale peste Someș, dar și dotări.

În parc vor fi amenajate 2 lacuri artificiale, platforme de relaxare, se vor construi un pavilion și 2 amfiteatre, se va defini un circuit coerent de alei, se vor face corecții de vegetație, se va monta un sistem modern de iluminat, dar și unul de irigații etc. Se vor monta bănci din lemn cu metal și beton aparent, rasteluri pentru biciclete, se va crea un loc de joacă și unul pentru fitness în aer liber, se vor monta coșuri de gunoi, dar și cișmele de apă.

Strada Parcul Feroviarilor va fi reamenajată cu benzi pentru biciclete separate de vegetație joasă, trotuare cu jardiniere, borduri cu senzori de colectare a apelor pluviale ca pe strada Regele Ferdinand, plantații de tei argintiu pe ambele trotuare. Malurile Someșului, cel spre strada Traian și celălalt spre parc vor fi reamenajate natural cu alei din lespezi de piatră, amenajări peisagere și corecții de vegetație prin toaletări adecvate, mobilier urban, bolovani rotunjiți.

Cele două pasarele pietonale și velo se vor amenaja una spre strada Iuliu Coroianu, iar cealaltă spre strada Spitalului, urmând să creeze noi trasee de traversare a zonei spre Piața Gării.

La o dezbatere organizată de Primărie în decembrie anul trecut, arhitectul Vlad Rusu spunea că în Cluj-Napoca s-a ajuns la un grad de detaliere al proiectelor și la o sustenabilitate care nu putea fi imaginată în urmă cu câțiva ani, când orașul a început să se preocupe de calitatea spațiului public, cu referire la proiectul pentru reactivarea Parcului Feroviarilor din Cluj, proiect livrat de echipa sa Primăriei prin concurs de soluții.

„Parcul, mai precis grădina Feroviarilor a avut cea mai bine fundamentată temă de concurs, dintre toate concursurile la care am participat. A avut studiu sociologic la bază. A fost greu de anticipat cui i se adresează acest parc. Așa am decis să îl transformăm în grădină recreativă deoarece își pierduse identitatea. Oamenii și-au exprimat dorința de a avea un parc verde, mai puțin antropizat”, a explicat arhitectul. Acesta a spus că proiectul este apanajul unei echipe de arhitecți plus a unui colectiv format din 15 specialități care au lucrat un an de zile la soluție, la stabilirea obiectivelor de investiție (pe lângă parc proiectul include și reabilitarea malurilor Someșului, a străzii Parcul Feroviarilor și construirea a două pasarele pietonale spre strada Traian) și la sustenabilitatea propunerilor tehnice. Rusu a amintit de componenta privind retenția apelor pluviale în interiorul parcului, prin intermediul sistemului cu două lacuri nou create și a unui sistem de filtrare cu colectare tot înspre parc montat pe strada Parcul Feroviarilor, dar și de reutilizarea tuturor materialelor rezultate în excavări, a vegetației fără valoare, a opțiunilor pragmatice antivandalism preferate pentru amenajările din parc.

„Am propus pe stradă o pistă de bicicletă protejată de accidente. S-au identificat 150 de arbori cu calități peisagistice. Zona va primi o nouă vegetație, 500 de arbori foioși, 450 de conifere, 23.000 de specii perene. Ce nu am reușit cu acest proict a fost să renunțăm la parapetul de beton de pe malul Someșului, pe strada Traian, având în vedere legislația invocată de cei de la Apele Române, așa că am fost nevoiți să includem în proiect acest beton și să propunem amenajarea a taluzului după el”, spunea arhitectul.

Detalii: Ce vor oamenii de la spațiul public din Cluj

Parcul Feroviarilor, Asiza

sursa foto: simulări proiect, Asiza

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.