Închide

Intrarea în oraș în varianta Verde: „anti-propunerea” cu păduri din concursul primăriei

ActualitateRecomandarea redacției by Kristina Reştea - mart. 11, 2015 1 1620

 

În urmă cu trei săptămâni, pereții sălii de sticlă a primăriei au fost tapetați cu propunerile pentru concursul lansat pentru marcarea vizuală a porților de intrare în Cluj-Napoca, dar și pentru instalarea de suporturi de afișaj în interiorul orașului. Printre imaginile de turnuri, cilindri, panouri, cu sau fără led-uri, s-au strecurat și câțiva copăcei. De ce copăcei în loc de turnuri/cilindri/panouri? Explică inițiatorii propunerii, care nu se află pe lista de premianți, făcută azi publică.

Primăria a anunțat rezultatele concursului pentru marcarea vizuală a intrărilor în Cluj-Napoca, care include și propuneri de suporturi de afișaj în interiorul orașului: potrivit deciziei transmise de membrii juriului, pe locul I se află propunerea turnului cultural, semnată de echipa arhitectului Alexandru Fleseriu. Pe locul 2 se află echipa Made by, iar pe locul 3 – Schmidt Arhitectura.

Citește despre rezultatele concursului:

S-a decis cine ia premiile în concursul pentru porțile de intrare în oraș. Vezi cum arată propunerile din “Top 3″

 

Una dintre cele 15 propuneri înscrise inițial în concurs, care nu se află pe lista premiaţilor, vine cu o viziune… puţin altfel: recomanda plantarea de păduri cu arbori caracteristici fiecărei intrări. Mai precis: livada de meri la ieșirea spre Turda, vișini spre Someșeni, mesteceni în Baciu, stejari către Chinteni, fag spre Florești. Explicația era destul de simplă: în orice altă variantă, semnul instalat nu ar fi decât o mică „etichetă” care s-ar pierde în haosul care domină acum la intrările în oraș, printre benzinării, unități de materiale de construcții și magazine. În lista cu participanți și punctaje, propunerea lui Mihai Racu apare ca „ofertă nepunctată– lipsește din documentația depusă „costul pentru criteriul Întreținere”.  Propunerea a fost realizată în echipă, alături de Dragoș Dascălu, Adrian Arama și Sebastian Ionescu.

 

oras alb negru

 

De ce a fost nevoie însă de o „anti-propunere” la tema lansată de municipalitate?

Nu înțeleg de ce e nevoie de o etichetă la intrare. O dată cu ideea de capitală a tineretului și capitala culturală a apărut o strădanie generală de a „ambala” frumos Clujul. Strădanie care nu rezolvă însă probleme de fond: vrem să facem sistem de comunicare în cartiere unde nu există parcuri și spații publice în care oamenii să se întâlnească și să comunice real. Vrem să facem semnale la intrare într-un spațiu urban destructurat care capătă încet o imagine de platformă industrială și care e acaparat de o pădure de alte semnale comerciale. La Londra nu e niciun semnal de intrare. Pur și simplu simți că ești în oraș. La Paris la fel. Conținutul e mai important. Iar ideea de a face un asemenea semnal e învechită cu câteva zeci de ani. Mai bine s-ar fi făcut un concurs de idei pentru spații din oras de care cei care au finanțat prin impozite toată povestea s-ar fi putut bucura”, spune, pentru Actualdecluj.ro, Mihai Racu. Asta în orașul care nu a mai văzut un concurs pentru un spațiu public de aproximativ 6 ani (cu rezultatul nici acum pus în practică – Centrul Cultural Transilvania).

 

copacii

 

„Scrisoarea deschisă”

Dacă se schimbă optica și administrația lucrează la conținutul orașului ar fi cea mai bună promovare. Cum ar fi să zică primăria: Clujul e orașul din România cu cei mai mulți kilometri de piste de bicicletă? Sau să zicem că este un oraș interesat de calitatea vieții și că fiecare locuitor are acces la un parc pe o rază de 10 minute de la locuință. Sau că are cel mai modern și eficient sistem de transport în comun din țară și că poți ajunge în orice colț al orașului în 30 de minute. Acestea ar fi niște mesaje care m-ar face să vreau să stau în Cluj sau să investesc aici. Nu eticheta pusă pe gard . Putem rezolva una dintre aceste probleme mari ale orașului și să ne construim o imagine folosindu-ne de asta”, crede arhitectul. „Nu am făcut propunerea pentru a câștiga, ci pentru a lansa o dezbatere pe tema felului în care se prezintă Clujul ca oraș. E o muncă pe care ne-am propus să o facem prin Centrul pentru Mediu Construit, ca o „scrisoare deschisă”, sub formă de proiect”, a completat Racu.

Citește și păreri din juriu:

În aşteptarea noilor „etichete” de la intrarea în oraş. Păreri din juriul concursului: abordări „mature”, propuneri „mai coerente” sau soluţii „acceptabile”

 

DSC_2068

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Un comentariu

Scrie un comentariu