Închide

Îmi vreau centrul înapoi!

Opinie by Mihai Prodan - aug. 11, 2014 16 1498

Bucurați-vă de pustietatea din centrul Clujului – iar prin pustietate mă refer bineînțeles în primul rând la relativa lipsă a traficului, de terasele pline, de briza caldă, de spațiu suficient pe trotuar și de posibilitatea – chiar deocamdată ilegală – să vă luați înapoi, ca pieton, centrul orașului. Pentru că toamna vine și veți vedea cum ceea ce ar trebui să fie al tău, pietonule, va trebui să împarți cu șoferii.

Plimbă-te pe pietonala Ion Rațiu, Ioan Bob sau Micu Klein, dar uită-te tot timpul înapoi – s-ar putea ca un șofer să-ți fi luat urmele. Nu e interzis, chiar dacă strada a fost pietonalizată. Și dacă nu e interzisă circulația, de ce ar fi interzisă oprirea? De aceea veți găsi în toamnă – dar și acum, la o scară mai mică pentru că mulți șoferi sunt plecați din oraș – purcoi de mașini parcate una în spatele celeilalte în zone care sunt declarate formal pietonale.

Ah, am spus că sunt declarate pietonale, că oprirea e interzisă și șoferii sunt avertizați că mașinile le vor fi ridicate dacă le lasă acolo?! Ei aș! Regulile astea-s așa, pentru fraieri, pentru că nimeni n-a mușcat-o până acum – și ce, pietonii nu încape și ei lângă mașini? Îi loc pentru toată lumea!

Gândiți-vă cum era Eroilor acum câțiva ani, cu dinții-de-balaur ai lui Funar. Atunci aveam două sensuri de circulație, separate de o zonă pentru pietoni, cu bănci tricolore. Primăria a încercat pietonalizarea, dar a reușit doar o struțocămilă: a închis un sens dar l-a păstrat pe celălalt, astfel că acum Eroilor e, în fapt, o semi-pietonală. La fel și, în mare parte, cam toate celelalte zone declarate ca dedicate pietonilor, din centrul orașului, cum ar fi Andrei Șaguna, unde de asemenea pietonii își împart spațiul cu mașinile și unde, de la bun început, strada a fost gândită ca o simbioză a pietonilor cu automobilele.

Credeți că Eroilor nu ar putea fi închisă de mâine circulației auto? Paralelă cu Eroilor e Avram Iancu, cu două benzi pe sensul spre Mărăști, care ar putea prelua traficul de pe Eroilor fără probleme, astfel ca acum cele două benzi de circulație de pe semi-pietonală să fie redate, așa cum se cuvine, pietonilor.

Dar, bineînțeles, ce ne facem cu protipendada care-și pescuiește copiii de la școală, pe Avram Iancu, și care blochează ore bune o bandă pe sens, fără ca Poliția să facă ceva, fapt care îngustează întreaga circulație la o singură bandă?

Dar vă întreb – dacă un pieton e accidentat de o mașină în zonele în care traficul auto e permis, cine e responsabil de accident?

Și vă mai întreb, pentru că mulți dintre dumneavoastră sunteți mai umblați decât mine – unde ați mai văzut asemenea struțocămile în care pietonalele să fie, în fapt, pietonale doar cu jumătate de gură, unde pietonii să se uite în spate ca să vadă dacă nu cumva au o mașină în spate căreia să-i cedeze trecerea?

Anii trecuți în august Primăria decidea să închidă circulația în centrul orașului, cu totul, măcar în weekenduri. În acest an nici semi-măsurile nu au fost continuate.

Ca să nu mai vorbim de proiectul inițial în care piața Unirii din centrul orașului, transformată acum într-o zonă dedicată activităților urbane, urma să fie închisă cu totul circulației auto. Se pare că proiectul a rămas într-un sertar, se-adună praful pe el.

Clujul a ajuns nu un oraș al clujenilor, ci un oraș al șoferilor.

16 comentarii

  1. Nu cred ca Avram Iancu e pregatita sa preia traficul de pe Eroilor … nu e vorba doar de traficul de pe Eroilor, ci si de traficul deja existent, deci aduni traficul de pe doua strazi cu doua benzi pe sens. De cate ori e deviat Eroilor pe Avram Iancu, apar blocaje. Asa ca semi-pietonala e momentan cea mai buna solutie, mult mai buna decat ce aveam in perioada Funar. La fel e si cu pietonalele unde pot intra masini, pot intra masinile rezidentilor. Cat timp nu ai solutii alternative pentru rezidenti, trebuie sa-i lasi sa intre. Cand ai creat alternative, poti opri complet accesul masinilor pe pietonale.

    • Dl DanT, parerea mea e că dvs cădeți ușor în penibil încercând să justificați absolut ORICE măsură a primăriei, indiferent dacă sunt cam cusute cu ață albă aceste argumente. Da, aveți dreptate cu soluția străzii Avram Iancu, simpla deviere nu e o soluție, și nu se poate face pe termen scurt. Dar cu măsuri complementare, ar cam trebui să se poată: construirea unui parking în zonă (au fost parcă ceva discuții cu un spațiu pe lângă cimitir), desființarea parcării pe una din laturi, și transformarea străzii în 3 sensuri către Cipariu, și unul în sens opus. Dar normal, că asta nu se poate face cât timp părinții celor de la Coșbuc nu pot opri decât în stradă. Aici ce scuză mai găsiți? Sau nu e responsabilitatea administrației locale (prin poliția primăriei, sistematizarea circulației etc) ca să rezolve problema?

      Asta cu accesul riveranilor ca justificare a situației actuale de pe pietonale e chiar hilară. Da, e nevoie de acest lucru, dar vreți să credem că de fapt șmecherii care își duc acolo mașinile sunt locuitori din zonă, și nu clienți ai teraselor riverane? Și chiar dacă ar locui acolo, cred că sunteți de acord că dreptul e unul de acces, de tranzit, și nu de staționare pe zona pietonală.

      • Primaria e responsabila mai nou si de faptul ca unii parcheaza aiurea ca sa-si lase copiii la scoala? Asta e din seria Antena 3, Basescu e vinovat pentru orice.

        Problema principala despre care discutam e Eroilor … si ce am zis eu e ca solutia actuala e muuuuuult mai buna decat ce aveam pe vremea lui Funar. Centrul era mort pe vremea lui Funar, realizarea acelei semi-pietonale a revitalizat centrul. Daca voi gasiti o solutie simpla pentru a face Eroilor pietonala eu ma bucur, personal abia astept sa fie inchis traficul pe Eroilor, in Piata Unirii, pe Napoca … dar nu cred ca exista solutii simple pentru asa ceva, un tunel e scump si dureaza mult sa fie facut. Eu chiar vreau un centru complet pietonal din piata Lucian Blaga pana in piata Avram Iancu, dar nu cunosc vreo solutie miraculoasa si usor de implementat.

      • Piata Cipariu e mai mult decat aglomerata cu traficul din si inspre Gheorgheni si Zorilor. Ca sa nu mai spunem ca e si destul de prost gandita, cu tot ocolul ala care il faci in jurul bisericii. Mai degraba transformi strazile Memorandumului si 21 Decembrie in strazi cu dublu sens decat sa inghesui traficul pe Avram Inacu.

    • bună ziua, dl DanT. Comparația cu „perioada Funar” așa cum vă exprimați dvs. e foarte exagerată: acesta nu mai e în funcție de 10 ani, iar în acest deceniu traficul auto a crescut enorm. O altă mențiune – accesul pe multe dintre aceste aceste semipietonale nu-l au doar rezidenții, ci orice șofer, traficul nu e restricționat cu stâlpi cu telecomandă, uitați-vă de exemplu pe Ion Rațiu unde șoferii pot circula fără restricții în ideea de a vira la dreapta pe Ioan Bob. Că apoi ambele aceste semipietonale sunt transformate în parcări, în ciuda indicatoarelor auto, e a doua parte a discuției. La fel și în zona Potaissa și pe I. M. Klein, plus pe jumătate din strada Andrei Șaguna.

  2. dar proiectul ce predevea pavarea cu piatra cubica a stradutelor in centrul vechi? se puteau face chiar daca nu erau inchise. aratau mult mai bine decat asfaltul negru-maro

  3. Eu ma refeream in primul rand la „semi-pietonala” Eroilor. Nu e asa de usor sa inchizi Eroilor in momentul asta, tocmai din cauza cresterii mari a traficului. Acolo e nevoie de un tunel din punctul meu de vedere, Avram Iancu nu cred ca ar putea fi vreodata o solutie suficient de buna (ai nevoie de „linie dreapta” intre Piata Blaga si Dorobantilor). Pe strazile pietruite solutia e simpla, acces cu stalpi ca in alte parti, sa poata intra doar riveranii. Sincer eu pe Potaissa/zona respectiva n-am vazut niciodata prea multe masini, dar poate nu merg eu suficient de des.

    Ideea e ca un tunel costa o gramada de bani si produce un deranj mare, deci nu e foarte usor de implementat.

  4. „ce ne facem cu protipendada care-și pescuiește copiii de la școală…”
    Nu am apucaturi rasiste, dar fiindca te extrimi cum ca ” copii sunt pescuiti” , iti transmit te uiti putin in oglinda, sa-si verifici arborele genealogic! S-ar putea sa ai surprize , s-ar putea sa nu le ai fiindca isi cunosti rudele! Ca sa dai dovada de multa implicare civica , ai putea sa faci o vizita in zona dintre Dezmir si Gheorgheni, unde ai putea sa-si ajuti rudele!

  5. Centrul Clujului nu poate fi pietonalizat fara o reconfigurare totala a traficului auto si a mobilitatii urbane in oras. Vedem peste tot masini pentru ca orasul acum e proiectat pentru masini, nu pentru oameni. Tendinta globala in planificarea urbana este de a reconfigura orasele in jurul pietonului, nu a soferului, pentru a produce o crestere a calitatii vietii. Acest lucru e viabil si a fost demonstrat in metropole cu probleme majore de trafic precum New York sau Curitiba.
    In Cluj nu vom putea face acest lucru fara 2 pasi importanti:
    1. Modernizarea si reconfigurarea totala a modului de operare a RATUC
    2. Promovarea bicicletei ca transport alternativ.
    Mai multe am scris aici: http://proiectcluj.wordpress.com/2014/08/17/bike-sharing-a-la-cluj/

  6. Un articol scris într-un mod destul de naiv. ”Struțo-cămile”? Ce spui de Mariahilfer Strasse din Viena sau Promenade Strasse din Linz, și exemple sunt destule. Str. Avram Iancu nu se descurcă nici cu circulația existentă, cu toate că B-dul Eroilor este circulabil pe un sens. Lăudabilă intenția, dar cred că autorului nu prea i-a ieșit ce voia să spună…sau a scris de dragul de a scrie ceva în toi de vară. Părerea mea…

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.