Închide

Genii sau sistem defect? Admiterea la liceu în Cluj: primii elevi din mediul rural sunt după poziția 170. S-ar face o clasă întreagă cu medii peste 9.97

EducaţieTop News by Mihai Prodan - iul. 03, 2019 1 934

Concurență serioasă la admiterea la liceu, în Cluj, și o ocazie pentru a constata că elevii din mediul rural au șanse foarte mici de a fi acceptați în licee de bună calitate: cele mai bune cinci clase din județ s-ar închide la cea mai mică notă … 9.76. Cinci clase în două procente și jumătate.

Fostul purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean, Andreea Coroian Goldiș, explică pe o rețea de socializare: ierarhia admiterii la clasa a IX-a, publicată astăzi, relevă „câteva probleme ale sistemului de învățământ”. Mai exact: primele cinci clase din județ s-ar închide la media de admitere 9.76, iar prima clasă din județ – la 9.97. „Primul copil din mediul rural apare la poziția 171, următorii la poziíile 230, 258, 317. Cam atât peste media de 9.50. Egalitatea de șanse în rural e, chiar fără cifrele acestea, un deziderat imposibil – chiar și la Cluj, unde se știe că tineri absolvenți cu note mari la titularizare ajung să predea în rural din lipsa posturilor din urban. Dacă resursa umană din mediul rural nu este în cele mai multe cazuri de proastă calitate – așa cum se tot spune în media –, atunci trebuie cu adevărat analizat ce îi împiedică pe acești copii din mediul rural să facă performanță. Își permite statul român să facă doar efortul de a le trimite cadre didactice calificate și să nu gândească rotund programe serioase de stimulare a învățării în mediile defavorizate?”, întreabă aceasta și adaugă – doar la poziția 343 în ierarhia admiterii mediile ajung la 9.50. „Teoretic, 12 clase întregi umplute de elevi cu media peste 9.50. De ce mințim atâția copii acum că sunt geniali?
Cele două aspecte sunt strâns legate între ele, în condițiile în care singura strategie de a face cultură de masă nu e de a încuraja prin măsuri concrete mediile defavorizate, ci de a regla artificial promovabilitatea prin reducerea dificultății subiectelor la examenele naționale. Astfel, în loc să îi ajutăm pe cei din rural să obțină rezultate satisfăcătoare, îi mințim pe cei din urban că sunt de peste 9.50”, conchide aceasta.

Am întrebat-o care crede că sunt motivele și spune că, deși nu știe, exclude că problema ar fi la profesori. „Eu nu cred că problema e la cadrele didactice”, spune ea. „Bănuiesc că sunt mai mulți factori, de la lipsa de motivație provenită din mediul în care trăiesc, munca la câmp, migrația către mediul urban a celor mai buni sau cu o situație financiară mai bună”.

Andreea Coroian Goldiș e profesor de limba și literatura română la colegiul „Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca.

Aici ierarhia completă a elevilor din Cluj la examenul de admitere la liceu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Cursuri de specializare la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Un comentariu

  1. […] Genii sau sistem defect? Admiterea la liceu în Cluj: primii elevi din mediul rural sunt după poziția 170. S-ar face o clasă întreagă cu medii peste 9.97. Fostul purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean, Andreea Coroian Goldiș, explică pe o rețea de socializare: ierarhia admiterii la clasa a IX-a, publicată astăzi, relevă „câteva probleme ale sistemului de învățământ”. Mai exact: primele cinci clase din județ s-ar închide la media de admitere 9.76, iar prima clasă din județ – la 9.97. „Primul copil din mediul rural apare la poziția 171, următorii la pozițiile 230, 258, 317. Cam atât peste media de 9.50. Egalitatea de șanse în rural e, chiar fără cifrele acestea, un deziderat imposibil, notează Actual de Cluj. […]

Scrie un comentariu

Articole similare