Închide

Fabrica de Pensule rămâne stăpână pe nume. Artiștii care au vrut să ia marca spun că oricum nu mai au nevoie de ea

ActualitateCulturăTop News by Actual de Cluj - apr. 05, 2017 1 724

Rivalitatea dintre artiștii de la Fabrica de Pensule a fost tranșată anul acesta, după ce în 2016 Fabrica s-a scindat în două structuri. Cei care și-au făcut propria Federație, a Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule, s-au mutat pe o nouă platformă industrială din oraș. Federația veche a rămas la Fabrica de Pensule și, alături de proprietarul fabricii, au anunțat că aceasta urmează să își schimbe fața. În plus, la începutul acestei luni, Oficiul Uniunii European pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a dat dreptate Federației Fabrica de Pensule legat de nume și logo – pe care trei dintre artiștii care au inființat noua Federație le înregistraseră la final de 2015 ca marcă înregistrată în spațiul comunitar (OHIM), condiționând Federația – mamă în folosirea propriului său nume.

 

O parte din artiștii care activau la Fabrica de Pensule s-au reorganizat, juridic, anul trecut și și-au făcut propria Federație, motivându-și gestul prin faptul că Federația sub care funcționa Fabrica de Pensule distribuia inechitabil fondurile. Mai mult, trei persoane fizice (Zsolt Berszán, Teodora-Daria Dumitrescu și Florian-Liviu Ștefan, membri fondatori ai acestei noi structuri – Federației Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule) au înregistrat numele „Fabrica de Pensule” și logo-ul ca marcă înregistrată – OHIM. Cei de la Federația Fabrica de Pensule s-au adresat organelor competente, contestând faptul că cei trei din noua structură vor să uzeze de numele care le aparține. Disputa s-a tranșat la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).

EUIPO a dat deja o decizie în acest caz, la începutul acestei luni, în favoarea Fabricii de Pensule. Această decizie stipulează că cei trei care au înregistrat numele au fost de rea credință când au decis să-și însușească o denumire care era deja folosită de Federația Fabrica de Pensule sub umbrela căreia activau și ei, motiv pentru care marca înregistrată a fost declarată nevalidă. Decizia mai spune că cei trei trebuie să achite cheltuieli de judecată de 1150 de euro și poate fi atacată cu recurs în 2 luni de zile.

Oficialii Federației Fabrica de Pensule spun că decizia EUIPO nu face decât să confirme ceea ce ei au semnalat încă din 2016 și anume că înregistrarea mărcii a fost făcută pe ascuns, fără nici un fel de mandatare, dar și că logo-ul utilizat în marca înregistrată a fost preluat ilegal (acesta fiind proprietatea intelectuală a Federației Fabrica de Pensule din 2010). Urmează ca ei să-și înregistreze marca la Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, instituție care, de asemenea, le-a acceptat contestația după ce marca a fost înregistrată de cealaltă grupare.

A cui e “Fabrica de Pensule”? Două federații se luptă pentru brand-ul “Capitalei Culturale” Cluj – ce a decis OSIM

Scindarea Fabricii de Pensule a determinat eliberarea a jumătate din clădire. Proprietarul a decis deja să renoveze clădirea de pe Henri Barbusse în care s-a născut (cu chirie) celebrul centru de artă. Spațiul va fi reconfigurat, se vor desființa ateliere din curte, artiștii vor ocupa în continuare spații în Fabrică, dar și în incintă și o parte din clădire va fi alocată celor care vor aici birouri.

DETALII: Fabrica de Pensule, Artă şi… afaceri. Clădirea unde s-a născut centrul de artă contemporană se renovează cu 1 milion de euro şi va avea şi spaţii de birouri

Federației Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule s-a mutat anul acesta din spațiile în care activau la Fabrica de Pensule și s-au stabilit pe platforma industrială de la Tehnofrig.

DETALII: FOTO. Noua “casă” industrială pentru atelierele artiștilor din Cluj. Unde se mută cealaltă jumătate din Fabrica de Pensule?

Reprezentanții Federației au declarat că se vor rebrendui și că, cel mai probabil, numele Federației nu va fi schimbat, dar că artiștii se vor defini în funcție de noul context, Tehnofrig.

„Înregistrarea mărcii am început-o de pe vremea când ne constituiam noua federație, Federația Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule, spre finalul lui 2015. La vremea aceea, încă ne mai imaginam cum ar putea funcționa coabitarea cu Federația Fabrica de Pensule sub același acoperiș și de aceea ni s-a părut important să ne asigurăm că și noi (ca și ceilalți membri ai comunității) vom avea acces la folosirea brandului la al cărui renume am contribuit – galerii și artiști laolaltă – cu vârf și îndesat. Între timp, coabitarea a devenit imposibilă și ne-am reorientat spre o altă clădire (Tehnofrig), spre un alt proiect (mai ambițios și de aceea mai mare), alături de artiști și galeriști cu scopuri artistice comune bine definite de la bun început. Am lăsat în urma un context viciat de lupte pentru putere, acces privilegiat la finanțări publice și orgolii nemăsurate. Marca “Fabrica de Pensule” nu mai reprezintă o miză pentru noi astăzi, mai ales în condițiile în care conținutul i-a fost golit de cei care au condus-o în ultimii ani. Clădirea fostei fabrici de pensule se transformă în aceste luni în ‘business club’ – marea majoritate a galeriilor și artiștilor au plecat deja de acolo, iar cei care au rămas împart terenul cu activiști culturali, birocrați și fundații cu altă orientare decât arta. Marca și-a schimbat sensul inițial, așa că pierderea ei începe să semene mai degrabă cu un câștig decât cu o ratare”, a subliniat Daria Dumitrescu din cadrul  Federației Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule.

Marea “schismă” de la Fabrica de Pensule: centrul s-a rupt între două grupări

Un comentariu

Scrie un comentariu

  • Articole similare