Închide

Exemple pentru Cluj. Cum arată proiectele de top recompensate în competiţia pentru Premiul European pentru Spaţiu Public

ActualitateTop News by Kristina Reştea - aug. 18, 2018 0 1405

 

O piaţă amenajată în Tirana, un oraş în care „sfârșitul comunismului a declanșat un val de entuziasm pentru vehiculul privat”. Un tunel cu scene de pe mare, „desenate” în gresie albastră, care conectează zone importante din Amsterdam – şi pentru pietoni şi biciclişti. Spaţii de stat, de plimbat şi de joacă printre „superblocuri” din Barcelona. Un parc ce combină relicve industriale cu verdele naturii, într-o fostă zonă minieră a unui oraş german. Un pavilion cu piatră şi verde – refugiu într-un spital de Psihiatrie din Belgia. Sunt câteva minunate exemple de spaţii publice şi proiecte premiate într-o competiţie internaţională, lansată la Barcelona. Efortul cel mare: recuperarea spaţiului public. Vă invităm într-o vizită virtuală, prin fragmente de oraşe pentru oameni.

 

Imaginile sunt preluate de pe site-ul oficial al competiţiei.

 

Premiul European pentru Spațiu Public este o bienală organizată de Centrul de cultură contemporană din Barcelona, cu scopul de a recunoaște și promova toate felurile de a optimiza, crea și recupera spațiul public din orașele europene. „Sperăm la prezența orașelor României la următoarea ediție”, menţionează reprezentanţii Ordinului Arhitecţilor din România, după ce anunţă premiile.

Piața Skanderbeg din Tirana (Albania) este Câștigătoarea Premiului European pentru Spațiu Public, la ediţia de anul acesta. „Albania nu a dezvoltat încă o tradiție pentru a acorda o atenție sistematică spațiului public și, având în vedere lipsa sa relativă de resurse, este departe de a atinge standardele europene în acest sens. Mai mult, sfârșitul comunismului a declanșat un val de entuziasm pentru vehiculul privat și o anumită urgență a oricărui lucru care aparține sferei publice. Cu toate acestea, spațiul public al orașului Tirana tinde să fie intens, spontan și informal. În spiritul caracterului lor mediteranean, oamenii tind să-și petreacă timpul pe stradă și să interacționeze cu ceilalți. Restaurarea Pieței Skanderbeg a reușit să profite la maximum de această calitate atunci când a luat spațiul de la autoturisme și a invitat oamenii să și-l aproprieze ca fiind al lor. De fapt, esplanada face parte din cea mai mare zonă pietonală din Balcani. Intervenția a înțeles diversitatea țării și a evidențiat-o”, se arată în motivaţia juriului.

După intervenţie, spațiul are utilizări diferite: este loc pentru rugăciunile de dimineață, dar şi pentru concertele de seară şi este chiar folosit ca o piață ocazională pentru agricultorii locali. „În plus, lucrările pentru piață, la o scară considerabilă în comparație cu ceea ce țara este obișnuită, s-a dovedit a fi un motor al redresării economice. De exemplu, pentru a furniza copacii și toate pietrele de pavaj din diferite regiuni ale țării, au fost deschise trei pepiniere și au fost reactivate carierele abandonate. Se speră că renovarea Pieței Skanderbeg se va extinde și sub forma altor spații publice din centrul orașului Tirana, care are multe zone goale nefolosite și care ar putea beneficia foarte mult de aceeași formulă: mai mulți copaci și mai puține mașini”, au mai explicat reprezentanţii juriului.

 

Înainte:

 

După:

 

 

Vă prezentăm şi proiectele care au primit Menţiuni, în cadrul concursului:

 

Cuyperspassage

Amsterdam (Olanda), 2018

Un nou tunel subteran, de peste 100 de metri, decorat cu gresie albastră, reprezentând fragmente din istoria navală olandeză. Acesta le oferă pietonilor şi bicicliştilor o conexiune din centrul vechi spre debarcader.

 

Amsterdam, 11 maart 2014
Amsterdam Centraal, IJSEI.
ontwerp keramische tegelwand Irma Boon in fietstunnel onder Amsterdam Centraal Station, architect Benthem Crouwel,
Foto Felix Kalkman

Poblenou „Superblock”

Barcelona (Spain), 2018

Printr-o serie de intervenţii urbanistice s-a pietonalizat o zonă de „superblocuri” dintr-un cartier al Barcelonei. Este vorba, de fapt, despre un test-pilot, care face parte dintr-o strategie la scară largă pentru a recâştiga spaţii publice: se „iau” zone de la maşini, se „dau” către transport public, biciclete şi pietoni.

Înainte:

După:

 

© Twitter_Col·SuperillaP9
Crossroad Ciutat de Granada and Almogàvers.

 

Zollverein Park

Essen (Germania), 2018

O fostă zonă minieră, închisă la finalul secolului XX şi declarată ulterior sit din patrimoniul UNESCO a fost transformat în parc. După 20 de ani de lucrări, noul spaţiu combină urme de industrie, peisaj verde, instalaţii de relaxare şi facilităţi culturale.

Înainte:

După:

 

PC Caritas

Melle (Belgia), 2018

Un pavilion al unui vechi spital de psihiatrie a fost parţial salvat de la demolare şi transformat în „refugiu liniştit”, pentru pacienţi, familii şi oamenii care se plimbă în parcul public care îl înconjoară.

Înainte:

 

După:

 

Despre importanţa concursurilor şi a spaţiilor publice într-un oraş:

 

Interviu. Oraşul de pe mal de apă, văzut de arhitectul spaniol din echipa ce redesenează Someşul. José Mayoral: „Clujul ar trebui să devină referinţă pentru proiecte viitoare măcar în regiune”

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare