Oamenii din comune dar și din municipiul Cluj Napocs arată că, deși au scos la porți deșeurile reciclabile, nimeni nu le-a ridicat. Aceștia se plâng că nu primesc nicio informație, iar unii locuitori încă așteaptă saci de la operatorul de salubritate pentru reciclabile, așa cum se proceda în trecut.
Cu fotografii exemplificative, clujenii bat obrazul liderilor orașului și Consiliului Județean pentru felul în care arată orașul sub noul operator de salubritate, firma Supercom, deținută de controversatul om de afaceri Ilie Ciuclea (pe care președintele Consiliului Județean, Alin Tișe, l-a plimbat la Cluj, zilele trecute, pentru a-și face puțină publicitate pe seama „flotei” utilajelor de gunoi).
„Contractare online? Ha-ha-ha. În prima zi de activare a sistemului am încărcat actele necesare și am completat formularul online. Ghici ce? Niciun contract. În schimb, Emil Boc ne amenință cu amenzi. Culmea e că nu ai nicio dovadă că există acest sistem de contractare online”, a arătat Jitaru Ciprian.
„Asta e tranzitia. Multumim”, spune și Cristi Roman
Oamenii încă nu știu cum se va colecta gunoiul în zonele de case și așteaptă saci menajeri pentru colectare selectivă cum se făcea pe vremea foștilor operatori. „Un rahat. Nu lasă saci pentru reciclabile”, spune Neviana Lupu. „Nu au dat nici pe str Maramureșului!”, arată Boldizsár Mária.
La fel, cetățenii din comunele de lângă municipiu reclamă faptul că nu au primit saci pentru colectarea selectivă, deși Supercom avea obligația să îi informează că sitemul s-a schimbat și colectarea se va face pe baza de pubele cu cip. Numai că pubelele cu cip nu au fost încă livrate, deși Supercom avea această obligație contractuală, înainte de a i se semna ordinul de începere a activității.
În comuna Baciu, cetățenii reclamă că, deși ei au scos deșeurile reciclate la poartă, nimeni nu le-a strâns. „Pe strada Morarilor au fost. Și au zis că nu mai dau saci. Să vedem când aduc tomberoanele de diferite culori. O sa avem 4 tomberoane”, scrie Agi Pies. „Nici la noi pe strada nu au fost ! Îs la poartă selectatele noastre!”, a atras atenția Laura Baciu.
„Nici nu cred că vor da saci. Am înțeles că se va colecta sub deviza TOTUL contra cost. Asta ar însemna cântărit, inclusiv pentru deșeurile colectate selectiv”, a spus și Catalin Cojocaru. „Nu au dat nici pe str Partizanilor”, a mai afirmat și David Krisztina.
„Dacă au dat saci au cântărit? Se apropie sfârșitul de lună și trebuie să emită factură pe baza bonului de cântar. Plătești cât cântărește nici mai mult nici mai puțin!”, a atras atenția Călin Şolea.
În Florești, localnicii spun că nu se ridică gunoiul în zilele anunțate de Supercom.
„În 27 februarie se încheie perioada de mobilizare prevăzută în contractul atribuit în august 2022 – adică cele 6 luni acordate Supercom pentru a implementa sistemul de operare „plătește cât arunci”, începând de la furnizarea pubelelor dotate cu cip, la facturarea pe cantitate, până la campania de informare a cetățenilor”, spune Alexandra Oană consilier local USR. Încă de la încheierea contractului, atât la nivel de Consiliul Județean (prin ADI Eco Metropolitan care gestionează activitatea) cât și la nivel de Primăriei, cei din USR au cerut informări lunare cu privire la stadiul de implementării contractului de către cei de la Supercom, pe parcursul perioadei de mobilizare, însă aceste rapoarte nu au fost făcute niciodată.
Potrivit informațiilor Actual de Cluj, în comuna Florești, Supercom nu a livrat absolut nicio pubelă. Primarul Bogdan Pivariu spune că fiind vorba de o perioadă de tranziție, între vechiul și noul operator de deșeuri, se așteaptă la o oarecare înțelegere din partea cetățenilor. Totuși, Pivariu a ținut să precizeze că atâta timp cât Supercom nu va livra pubelele cu sistemul de citire a cantiății gunoiului, nu va putea să factureze.
„Dacă nu cântăresc, atunci nu facturează. Pentru noi este simplu. Vor ridica gunoiul fără să factureze, până când își vor pune tot sistemul la punct”, a spus pentru Actual de Cluj, Bogdan Pivariu.
Oamenii în Florești sunt nedumeriți de modul în care va funcționa noul sistem de colectare selectivă, precum și de maniera în care vor achita facturile, în baza cantității de deșeuri produse. „Nu înțeleg, cine va sta lângă cei care ridică gunoiul pentru a ne asigura că acea cantitate pe care ne-o indică în factura a fost una reală și nu una măsluită?”, a întrebat pe bună dreptate Zoli Szekely. Acesta mai spune că a primit informații că pe pubele/containere vor fi lipite coduri de bare pe autocolante din hârtie, la fiecare gospodărie în parte, care ar urma să fie citite de operatorul de salubritate.
Cum să să reziste hârtiuțele acestea în condiții meteo nefavorabile? Se întreabă oamenii (foto jos).
În Cluj Napoca, cei ce locuiesc la casă au avut zilele acesrea probleme cu colectarea deșeurilo. „La fel ca mine, au scos gunoiul după programul vechi. Am căutat informații pe site-ul Supercom, dar nu le-am găsit, însă le-am găsit pe pagina Primăriei Cluj Napoca. Ni se spune să nu uităm să ne facem noile contracte. Se pot face online. Funcționează (pentru altădată tema necesității hârtiei când avem semnătură digitală). Rămân probleme ca: întârzierea colectării pe anumite străzi, lipsa sacilor la case, înțelegerea modului în care se va factura”, a spusconsiliera locală Adrian Cristian de la USR.
„Una din principalele probleme este neridicarea deșeurilor, în unele situații de mai bine de o săptămână. Motivul principal e nesincronizarea dintre vechiul și noul operator, mai exact vechiul operator nu și-a îndeplinit ultima obligație de colectare a deșeurilor. Unele asociații de proprietari au rămas fără recipiente de colectare, deoarece acestea au fost luate de vechea firmă de salubritate. Trebuie solicitate noului operator alte recipiente care obligatoriu să fie prevăzute cu sistem de identificare, așa cum prevede contractul.
Facturarea pe număr de persoane în loc de cantitate este o altă problemă semnalată de cetățeni. Conform contractului, operatorul are la dispoziție 6 luni în care să operaționalizeze 100% sistemul de management al deșeurilor. Cele 6 luni se termină în 27 februarie 2023. Asta înseamnă că până atunci toate recipientele de colectare din Județul Cluj trebuie să fie prevăzute cu sistem de identificare, toate deșeurile trebuie cântărite la ridicare, iar facturarea să se facă în funcție de cantitatea de deșeu ridicată. Până la implementarea acestui sistem, facturile se vor emite pe număr de persoane”, a semnalat și consilierul județean Cătălin Sălăgean, pe grupul de Facebook, Clujul Civic.
Singura care se laudă că sistemul este funcțional și că pubelele cu cip ar fi fost deja livrate de Supercom este primărița din Chinteni, Lucia Suciu. Aceasta a spus pentru Actual de Cluj că a făcut demersuri din timp, pentru că „locuitorii din Chinteni sunt pretențioși”. Suciu a precizat că are în fața Primăriei peste 280 de pubele pentru cetățenii care locuiesc la case și că acestea se predau în baza unui proces verbal (vezi foto jos), pe care este înscris codul de bare care se lipește pe pubelă.