Închide

Distincție la inovare în urbanism digital pentru Consiliul Județean. Un premiu care arată că procesul de obținere a actelor de la o instiție publică poate fi simplu – arată arhitectul șef al județului

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - dec. 21, 2022 0 235

Consiliului Județean Cluj a primit premiul I în cadrul Galei „Inovație și calitate în sectorul public”, epilogul Competiției celor mai bune practici din administrația publică din România, ediția a XIV-a, eveniment organizat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP). Distincția a fost acordată pentru aplicația „Modernizare și reformare, prin digitalizare. Emiterea de către Consiliul Județean Cluj, în premieră națională, a certificatelor de urbanism în format digital”, prin care forul administrativ al județului a reușit implementarea, în premieră națională, a unui proiect pilot, primul de acest tip în România, prin care s-a reușit digitalizarea unui domeniu extrem de important al administrației publice: urbanismul. Arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță a arătat că premiul acordat de ANFP încurajează instituția să meargă mai departe pe drumul digitalizării serviciilor de urbanism.
„În urmă cu câțiva ani am pornit pe drumul digitalizării. Am pornit de la un caiet studențesc A4, care reprezenta registrul certificatelor de urbanism, am trecut prin dezvoltarea unei prime etape de digitalizare și am ajuns la etapa de Ghișeu Unic. Această etapă aduce cea mai simplă soluție de obținere a unui certificat de urbanism. Spun asta pentru că avem integrate semnătură digitală, plată online și conexiune directă cu baza de date a ANCPI. Toate într-un singur loc, facil de accesat. Mulțumim @ANFP! Este o distincție care ne încurajează să mergem mai departe. Știm că se poate și mai mult și o să încercăm să ducem cât de departe reușim acest proces al digitalizării. Mai avem de lucru si suntem primii care conștientizăm asta. Proiectul Ghișeu Unic rămânea doar un vis frumos dacă nu era echipa colegelor și colegilor din Consiliul Judetean Cluj, in frunte cu conducerea, care să creadă că putem să facem acest proiect, să aducem schimbarea necesară. Și cum visele au nevoie de elfi IT-iști silitori care să le transforme in realitate ne bucurăm că i-am întâlnit pe Tudor, Ciprian, Laura, Erik, Bogdan și echipele de lângă ei care au făcut magia posibilă. Ne-am bucurat de întreg suportul lui Alexandru, Orsolya, Anca și Liviu, care ne-au ajutat cu imboldul necesar atunci când am simțit că ne-am poticnit puțin. Le mulțumesc enorm tuturor! Pentru mine Ghișeul Unic este modul in care îmi imaginam – încă de când activam în mediul privat – că ar trebui să arate procesul de obținere a actelor de la o instituție publică. Într-un singur cuvânt: #simplu!”, a subliniat arhitectul județului, Claudiu Salanță.
Digitalizarea serviciilor de urbanism din CJ Cluj se realizează în cadrul unui proiect realizat în parteneriat cu Banca Mondiala, Cluj Smart Territory,  în valoare de peste 3,9 milioane lei din care fondurile nerambursabile sunt de peste 3,3 milioane lei. Proiectul vizează realizarea unui Atlas care va îngloba informații despre zone/terenuri, proiecte urbanistice, precum și soluții IT de ghișeu unic și de arhivare. Aplicațiile informatice sunt implementate de compania clujeană Life Is Hard care a câștigat un concurs de soluții organziat de CJ Cluj pentru realizarea și implemntare acestora.

Cele trei componente majore al proiectului de digitalizare în urbanism de la Cluj:

1. Aplicație Atlas Teritorial dezvoltată și implementată la nivelul UAT Județul Cluj

Atlasul Teritorial, o aplicație informatică care să reunească într-o singură platformă, seturi și baze de date ale diferitelor instituții, transpuse spațial, referitoare la activități de amenajare a teritoriului, urbanism, locuire, dezvoltare economică, în vederea fundamentării deciziilor referitoare la investiții, respectiv la planificarea strategică a județului. Impactul acestei aplicații la nivelul cetățeanului rezidă din faptul că cele mai bune decizii vor putea fi implementate având la bază date reale, pentru a crește calitatea vieții în județ. Conceptul nu este unul nou, dar nu există implementat la nivel de instituții publice, motiv care conferă proiectului un caracter inovator.

În prezent interogarea informațiilor se face la cerere, fără a avea acces permanent la informații actualizate și fără un real suport în realizarea bazei de date integrate, transpuse spațial.

Aplicația Atlasul Teritorial presupune, prin intermediul unui sistem interactiv, analiza datelor în profil teritorial și cuantificări ale impactului teritorial al programelor publice în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului, locuirii și dezvoltării regionale, utilizând în acest scop un sistem informațional geografic și baze de date care cuprind informații și date statistice necesare pentru caracterizarea unui teritoriu. Sistemul informațional va include reprezentări cartografice care să permită urmărirea evoluției în timp si în spațiu a unui număr mare de indicatori din domeniile de activitate relevante pentru dezvoltarea teritorială provenind de la entități publice precum Agenția Națională de Cadastru si Publicitate Imobiliară (e-terra), Direcția Națională de Statistică (fișele localităților), Registrul Comerțului, Direcțiile de Evidență a Persoanelor, Inspectoratele Teritoriale de Muncă, Inspectoratul Școlar Județean, primării etc. Astfel,  personalul cu funcție de conducere de la nivelul UAT Județul Cluj va putea accesa și interoga această aplicație pentru a obține date actualizate, în timp real, pentru a-și putea fundamenta deciziile generate de realizarea atribuțiilor.

2. Aplicație Ghișeu unic pentru cetățeni dezvoltată și implementată la nivelul UAT Județul Cluj

În procesul de obținere a avizelor aferente autorizației de construire, spre exemplu, fiecare aviz presupune o deplasare la fiecare instituție competentă, a cetățeanului. Soluția pentru eliminarea acestui inconvenient ar fi stabilirea unui singur punct de depunere și ridicare a documentelor, sub forma unui ghișeu unic care să asigure preluarea și coordonarea obținerii avizelor de la instituțiile abilitate. În acest mod, cetățeanul ar putea prezenta toate documentele necesare procesului de autorizare (ante și post autorizare) printr-o singură deplasare la consiliul județean care să obțină toate avizele necesare obținerii autorizației de construire. În contextul asigurării unei eficiențe a demersului, care să nu implice deloc deplasarea cetățeanului pentru obținerea avizelor și actelor necesare, se propune realizarea unei platforme electronice care să asigure posibilitatea încărcării și transmiterii on-line a tuturor documentelor necesare în proces, reducând semnificativ timpii de obținere a documentațiilor. Mai mult decât atât, o asemenea platformă ar conduce nu doar la urgentarea procesului ci va contribui și la creșterea transparenței permițând cetățenilor să monitorizeze în permanență situația cererilor depuse.

3. Arhivă digitalizată la nivelul UAT Județul Cluj

Soluția de gestionare electronică a documentelor în cadrul instituției, scanarea acestora pentru arhivare și retro-digitalizarea arhivei se impun, în contextul activității extinse și complexe a UAT Județul Cluj, care își dublează, anual, actele cu care operează. Teritoriul se aglomerează și se extinde, iar gestiunea acestuia de către instituție presupune consultarea multor informații arhivate sau a unor informații curente dar care nu există în format electronic.

Vezi și: Prima companie românească de software listată la bursă transformă Consiliul Județean din Cluj în prima instituție smart din țară

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare