Închide

Din galeria noii generații de pictori ai „Școlii de la Cluj”: tânără artistă expune în galerie italo-română

CulturăUncategorized by Kristina Reştea - apr. 23, 2016 0 757

 

Masterandă de UAD, câştigătoare a două burse oferite de Fundaţia Principesa Margareta a României, Sabina Dragomir a expus, alături de alţi pictori, în Veneţia, la Roma, în Bucureşti, dar şi la Cluj. La început de aprilie, tânăra artistă de numai 23 de ani a intrat în „galeria mare” de piaţă, cu lucrările adunate pentru prima oară în cadrul unei expoziţii personale. „Corp fulgerător, zgomot liniştit”  a adus la Galeria Iaga din Cluj o serie de picturi care vor să „investigheze” trupul feminin şi metamorfozele sale.

Sabina Dragomir a absolvit Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca în anul 2014, specializarea pictură, iar în prezent urmează un masterat la ceeaşi UAD. A participat mai întâi cu lucrări la expoziţii internaţionale de grup precum Art Night Venezia (Veneţia, Accademia di Belle Arti, 2013), Apă, Transparenţe, Patru forme ale invizibilului (Roma, Aula Chiesa, 2015), Cluj Calling Project 1-3 (Cluj-Napoca, Crema, Alessandria) sau Identităţi (Bucureşti, Galeria Elite Art, 2016). În mai 2015 a fost custode al Pavilionului Romaniei din cadrul Bienalei de la Veneţia. Prima expoziţie personală a Sabinei Dragomir, „Corp fulgerător, zgomot liniştit”, s-a deschis la Iaga în 8 aprilie, e curatoriată de Walter Bonomi şi Dan Breaz şi sintetizează cea mai recentă perioadă a creaţiei realizată de artistă în intervalul 2015-2016. „Subiectul predilect de investigație este corpul feminin, iar necesitatea transfigurării acestuia reprezintă principala provocare la care răspunde expresivitatea artistică din lucrările sale. În fața spectatorului se derulează o succcesiune de imagini întregi sau prim-planuri, subiecte plastice sau motive”, sintetizează organizatorii.

La rândul său, artista spune că e în căutarea unui stil propriu de exprimare şi de transmitere a emoţiilor. „Această poveste spusă în galeria Iaga trasează o linie a maturităţii mele artistice. Îmi doresc tare mult ca prin aceste imagini succesive să trezesc emoţii, sentimente, amintiri poate, pe care la rândul meu le-am trăit sau simţit. Sunt momente intime, dar pe care fiecare dintre noi le cunoaşte”, le-a explicat artista celor veniţi să îi vadă lucrările. Nu e nici „realism crud”, nici „frumos de dragul frumosului” în picturile expuse, dar poţi să găseşti şi realism, şi cruzime, şi tensiune, şi frumos în personajele care populează, aproape fantomatic, galeria albă, printre oamenii care transportă pahare de şampanie de vernisaj.

 

„Sabina Dragomir e un copil al revoluţiei „douămiiste”, iar expoziţia aceasta arată că ea are marele merit că reuşeşte să se poziţioneze foarte echilibrat faţă de toate modele care apar din 2000 încoace. Nu vorbim nici despre acel realism pragmatic, uneori crud, consacrat la începutul anilor 2000, nici de o estetizare gratuită a artei, doar de dragul de a lucra frumos. E o expoziţie care îşi asumă pe deplin statutul în peisajul anilor 2000”, spune curatorul Dan Breaz. „„Zgomotul silenţios” la care face referire titlul expoziţiei e scenariul tăcut care stă în spatele imaginilor şi care într-un fel le generează. E vorba de această investigaţie misterioasă a universului feminin şi această descoperire surprinzătoare a mişcărilor acestui corp, a intimităţii sale, a universului pe care corporalitatea feminină îl pune în mişcare. Sunt lucrări surprinzătoare pentru că lucrează în mod subtil cu perspectiva, cu percepţia pe care o avem. Mare parte din succesul pe care îl are Sabina Dragomir se datorează acestor asocieri neaşteptate de sensuri pe care cadre atent selectate le povestesc în mod tăcut. Zgomotul liniştit e şi zgomotul tuşelor pe care artista le pune pe pânză. Acestea transfigurează un întreg proces creativ. Ea e un gen de artist care se documentează mult înainte să creeze, iar lumina pe care o manipulează e regândită după documentaţie. Una din cele mai nimerite metafore pentru a descrie această expoziţie ar rezulta din aceasta: să ne imaginăm că sufletul feminin ar putea să modifice corpul în care trăieşte, în aşa fel încât acesta să arate aşa cum se simte”, indică Dan Breaz.

Sabina Dragomir și-a făcut de ceva vreme intrarea și pe piața de artă – chiar o parte dintre lucrările sale proaspăt expuse îşi găsiseră deja clienţi în momentul vernisajului.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.