Închide

Despăgubirile pentru metroul din Cluj, estimate la zeci de milioane de euro

EconomieTop News by Actual de Cluj - dec. 05, 2023 0 635

Despăgubirile pentru lucrările la metroul din Cluj-Napoca ar urma să coste peste 56 de milioane de euro, după cum se arată în proiectul de Hotărâre de Guvern pentru exproprieri – sunt aproape cinci sute de imobile ce vor trebui expropriate.

Mai exact, ieri Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a anunțat deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a Hotărârii de Guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere pentru magistrala I de metrou Cluj-Napoca. Mai exact lucrarea de utilitate publică, de interes național, are titlul ”Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.

Pentru prezentul act normativ este necesară aprobarea sumei cu titlu de despăgubire, în valoare de 283.182.098,36 lei, aferentă unui număr de 486 imobile, în suprafață totală de 418.188 metri pătrați, construcții în suprafață totală de peste 58.400 de metri pătrați, împrejmuiri de 5.200 metri liniari, dar și lemne – mai exact masă lemnoasă de aproape 23 de metri cubi.

Suma de 283.182.098,36 lei – echivalentul a 56,6 milioane de euro – aferentă despăgubirii imobilelor, reprezentând terenuri fără investiții pentru Cluj-Napoca și Florești.

În nota de fundamentare anexată proiectului se arată că localitățile limitrofe municipiului Cluj-Napoca, Florești, Apahida, Baciu, au cunoscut o dezvoltare accentuată, situație care a condus la creșterea valorilor de trafic între acestea și polul de interes Cluj-Napoca. ”Din punct de vedere al populației stabile, aceasta este într-un trend crescător continuu accentuat pentru Cluj-Napoca și exploziv pentru Florești”, arată documentul. În consecință, rețeaua stradală existentă în Cluj-Napoca și, implicit rețeaua de transport, nu poate asigura necesarul pentru dinamica socio-economică, fapt care a condus în ultimii ani la accentuarea fenomenului de congestie a traficului nu doar pe axa principală de traversare a municipiului Cluj-Napoca, est-vest, vest-est, dar și pe căile de acces spre și dinspre municipiu din localitățile limitrofe ale orașului.
Conform datelor înregistrate în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă încă din urmă cu mai bine de zece ani, în 2015, pe intrarea vestică din oraș – Calea Florești, la vest de nodul N) – se înregistrează în fiecare zi lucrătoare un număr de 58.660 de vehicule. Conform măsurătorilor efectuate de către Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, în 13 noiembrie 2015 s-a înregistrat un vârf de 74.258 de vehicule pe acest tronson, valoare cu mult superioară oricărei valori înregistrate anterior pe tronsoanele de drumuri naționale și autostrăzi din România. Acest volum de trafic este distribuit pe străzi cu intersecții la nivel și cu cel mult două benzi de circulație pe sens.

”Axa vest – est prin centrul orașului este pe departe cea mai încărcată axă de transport în comun, pe porțiunea între strada Câmpului și sensul giratoriu din Mărăști”, arată raportul.  Axa vest – est de transport în comun prezintă pe anumite tronsoane valori de încărcare de aproape 6.000 de pasageri pe oră și sens. Această valoare este limita superioară pentru care se poate asigura transportul în comun cu un mod ”clasic”- cu autobuze, troleibuze și tramvaie, care împart parțial sau total calea de rulare cu cea pentru transport general, și care are intersecții la nivel cu alte axe de transport.

”Politica administrației locale a municipiului Cluj-Napoca din ultimii ani, de realizare benzi dedicate de transport în comun, s-a dovedit eficientă dar, raportat la rețeaua stradală existentă nu poate doar această măsură să țină pasul cu ritmul de creștere a necesităților de mișcare în municipiu și localitățile din zona metropolitană”, se arată în nota de fundamentare. ”Având în vedere perspectivele, pe termen mediu și lung, de dezvoltare, s-a ajuns la necesitatea realizării unui sistem de transport modern, de capacitate mare care să asigure legătura între localitățile din zona metropolitană iar pe raza municipiului Cluj-Napoca să fie interconectat cu rețeaua de transport existentă și propusă”.

De asemenea, metroul este vital pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgență, de care se vorbește de 15 ani fără ca deocamdată să fie luate măsuri concrete pentru construcția sa. ”Creșterea calității vieții nu se poate realiza atâta timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu și se ajunge în situația depășirii capacității de circulație a străzilor și intersecțiilor. Doar prin oferirea unei alternative de transport în comun modern, sigur și rapid, cetățenii vor alege să renunțe la autoturismul propriu și să utilizeze transportul în comun”, arată documentul.

Aici proiectul

Nici un comentariu

Scrie un comentariu