Închide

De ce râd când primarul spune că DEMOLEAZĂ GARAJELE de cartier în 2015

Opinie by Luminiţa Silea - iul. 14, 2014 13 1896

Am amânat desfiinţarea efectivă (a garajelor) pentru primăvară ca să îşi poată ţine acolo lucruri pe care le-au pregătit pentru iarnă, dar în perioada următoare vom pune în practică dispoziţia de demolare”, declara anul acesta primarul din Timișoara, Nicolae Robu. Un edil care măcar e uman față de murăturile și dulcețurile făcute de mamele și bunicile noastre, bicicletele și piesele de mașini și toate acareturile care nu pot fi ținute în pivnițele blocurilor, pentru că, fie lipsesc, fie sunt inundabile, fie sunt neamenajate sau o pradă ușoară pentru hoți. E un edil care recunoaște că utilitatea garajele de cartier n-a fost niciodată pentru gararea mașinilor. S-a început la Timișoara cu demolarea, la Iași, la Galați. S-a reușit la Alba Iulia. Unii au înțeles repede că garajele ocupă abuziv spațiu – asfalt sau verde, că sunt construite din materiale toxice sau că aglomerează.

Mi-a venit să râd când am citit uriașa declarație a primarului Emil Boc făcută într-o emisiune a colegilor de la stiridecluj, că din 2015 va începe…DEMOLAREA GARAJELOR de cartier.

Aici trebuie să spun că am râs, nu pentru că bagatelizez ceea ce declară primarul. Ăsta e planul lui din 2004 și e normal să-și mai amintească de vremurile când încerca să facă ceva pentru oraș. Eu nu mai cred demult în ceea ce promite primarul celor 50.000 de clujeni. Și asta nu pentru că nu sunt proactivă sau vreau să demolez munca sa sau a celor 800 de oameni care-l ajută. Ci pentru că este un primar care citește de pe foaie cifrele, care nu știe câte garaje sunt în Cluj, care nu lucrează cu date, cu studii, care nu-și pune serviciile din primărie să colaboreze pentru a veni cu o idee genială care să îmbunătățească viața clujenilor. Nu e un strateg al orașului, este un personaj care are monitorizări bune pe partea de imagine și știe să discute cu oamenii de rând.

Am râs cu poftă pentru că din 2007, de când scriu despre primărie, am redactat în fiecare an materialul despre demolarea garajelor de cartier. Situația era în felul următor: Emil Boc promitea demolarea, garajele fie se inventariau, fie se demolau cu țârâita, fie marea demolare se producea în anul următor după momentul redactării materialului.

Acum suntem în 2014 și nu l-am văzut pe primarul Emil Boc că vorbește documentat sau cu cifre în față, că a făcut o stategie și că vrea cu adevărat să înfrumusețeze spațiul de socializare din cartiere, să planteze copăcei printre locurile de parcare sau să dubleze locurile de parcare. Ca vecinii să nu se ia de gât atunci când își ocupă reciproc locurile de parcare, ca atunci când vii în vizită să nu-ți găsești ștergătoarele ridicate sau mașina blocată.

Culmea, în 2009, când Boc nu mai era primar, administrația Apostu-Moisin lucra la inventarul garajelor din Cluj-Napoca.. Și exista un plan ca în zonele de 1000 de mp, terenuri nerevendicate, ocupate cu garaje, să se amenajeze parcări concomitent cu desființarea „cotețelor de tablă”. Ultimele mele date atestau că în Mănăștur se trecuseră în revistă 2000 de garaje.

Cifrele mele de atunci – acum acestea sunt un lux – spuneau că primăria are 4793 de locuri de parcare pe care sunt amenajate garaje. În plus, administrația are contracte de închiriere cu proprietarii ca și-au amenajat garaje pe cheltuială proprie, cu autorizație de construire, 5813 garaje. De asemenea, se estimau undeva la peste 600 de garaje amenajate nelegal pe domeniul public. Per total, garajele aduceau venituri de câteva sute de mii de lei bune, anual, la bugetul local. Fosta administrație a reușit să demoleze doar câteva zeci de garaje din cartiere de pe amplasamentul parkingurilor supraterane amenajate în ultimii ani, iar proprietarii au primit în compensație abonamente de parcare prioritare. Cu cifrele astea, până și eu făceam niște simulări asupra viitorului garajelor de cartier.

Și am mai râs pentru că anul acesta e an electoral, iar anul următor e anul dinaintea anului electoral. Pentru că reforma proprietății a avut ca termen de finalizare 2013, ca revendicatorii să fie puși în posesie și măcar până la aceată oră primăria trebuie să aibă un inventar clar al terenurilor revendicate ocupate de garaje. Pentru că asta este una dintre scuzele anti-demolare băgate la înaintare.

Și putea avea pregătit un fond din care să recupereze terenuri dintre blocuri pentru a oferi clujenilor condiții reale de conviețuire și amenajări. Putea să aibă pus la punct un sistem de compensare a cetățenilor cu garaje amenajate pe cheltuială proprie, un plan de reamenajare a curților blocurilor, nu doar să asflateze cu heirupul alei până la buza garajelor. Nu zic să fi făcut ceva, măcar să aibă ceva scris pe hârtie, un document pe care primarul să-l studieze ca să stea în picioare, cum obișnuiește să zică, juridic, legal în cazul unui atac în instanță.

Dar dacă eu am râs când am citit declarația primarului, alți entuziaști au salutat decizia cu Share. O tânără arhitectă a comentat că primarul a înțeles interesul comun, interesul orașului. Cel care a felicitat primăria, un ziarist zic eu, foarte bine ancorat în comunitate, zice că „sunt atât de entuziast cu garajele încât pot să-ți spun că dacă n-o va face primarul, o vom face noi, o mână de oameni care suntem pregătiți să strângem semnături pentru ridicarea garajelor. Și nu trebuie multe, doar 16.000 potrivit legii”.

În 2009 a apărut petiția pentru demolarea garajelor care a strâns 145 de semnături. Anul acesta a apărut pagina de Facebook Anti Garaje Cluj (cu 111 like-uri). Asta cu semnăturile e o temă bună și să se audă și în zona celui mai activ consilier local la corespondența în scris cu primăria, dar și în cea a partidului care a rezervat miercurea Sala de Sticlă a Primăriei pentru dezbateri publice.

Eu semnez pe lista ta, Andi. Dar tot o să râd, să știi, pentru că n-o să apucăm noi o petrecere în grădina amenajată pe locul unor garaje de cartier, n-o să apucăm să stăm pe iarba de sub garaje, nici măcar să ne parcăm mașinile acolo. Nu în mandatul asta.

PS. Pentru colegul Prodan care mă bate la cap în ultimii doi ani să facem un material prin care să demonstrăm primăriei că garajele de cartier sunt depozite de materiale, nicidecum case pentru mașini și încearcă să mă convingă să filmăm cu camera pe sub uși, să monitorizăm zone o săptămână etc. Am găsit demonstrația mai simplă. Pe Piața se închiriază garaje. Închiriem unul, punem murături și apoi ne reclamăm la primărie. Poate demolăm macar unul. Până atunci strângem și de amendă :).

13 comentarii

  1. Luminita, „obiectivitatea” ta dispare in momentul in care pomenesti ca Boc e primarul celor „50.000 de clujeni”. Asta e cea mai mare prostie debitata de multi jurnalisti … e primarul unei majoritati care merge la vot. Orice statistician iti poate spune ca daca 40% din populatia cu drept de vot merge la vot si voteaza intr-un anumit fel, daca ar merge 100% din populatie rezultatele nu s-ar schimba semnificativ (nu cu mai mult de 1-2%). E pur si simplu statistica si matematica.

    Inca exista multi naivi care nu inteleg de ce a iesit Boc primar in Cluj cand raspunsurile sunt foarte simple:
    1. Clujul nu putea vota in masura atat de mare o alianta care continea PSD (a se vedea ca la parlamentare in municipiul Cluj PSD a avut doar 20%, probabil cel mai mic scor din tara dintre resedintele de judet excluzand judetele cu majoritate maghiara)
    2. Clujul e orasul care a avut cea mai buna evolutie din 2004 incoace, orice ar spune orice cetatean anti-Boc/anti-PDL. Si nu trebuie sa fii un geniu ca sa demonstrezi asta, e suficienta statistica INS: Clujul era al 4-lea oras ca populatie in 2004 si tot cam pe 4-5 si ca nivel de salarizare. Acum e pe 2 la amandoua. Asta inseamna ca cetatenii Romaniei au ales Clujul in detrimentul altor orase si ca a existat o dezvoltare mai buna decat in alte orase. Si astea sunt cele mai bune semne de bunastare: cand populatia unui oras creste (pe cand cea a altor orase scade) si cand salariile cresc si ele mai mult decat in alte parti. Pana la urma de ce s-ar muta cineva intr-un oras unde lucrurile nu merg bine?

    Asa ca inteleg ca ai o problema cu Boc, insa nu te astepta ca o majoritate sa fie de acord cu tine, pentru ca nu e. Pana la alegerile din 2016 mai e mult, vor fi terminate polivalenta, noul sistem de ticketing, sistemul de bike-sharing si ceva piste de biciclete noi, aduse multe autobuze/trolee noi, reparate cam toate podurile importante, ingropate mare parte din cabluri in zonele centrale, refacute multe strazi importante (Memorandumului/Motilor, Turzii, Baciu, Vuia, etc), extins transportul metropolitan, desfiintate o parte din garaje, terminate inca cateva parcari etajate, vor fi tot mai multe evenimente culturale de anvergura, vor mai veni investitori cu nume mari, etc. Daca PSD ramane la guvernare se va eroda tot mai tare, iar Boc (sau Moisin in caz ca Boc nu va candida) va castiga alegerile din 2016 la pas (mai ales ca PNL e la pamant dupa scandalul Uioreanu si par a fi si incapabili sa gaseasca un lider credibil – oricum au luat sub 10% la parlamentare in municipiul Cluj ceea ce e jalnic). Boc nu trebuie sa faca mari eforturi ca sa ramana primar, e suficient sa nu fie arestat in vreun dosar si sa se tina de proiectele deja incepute. PSD sau PNL in momentul asta nu reprezinta absolut nici o amenintare pentru Boc.

    • dle Dan, nu o cunosc pe dna Luminita, dar comentariu dvs e total pe langa ce se discuta in articol. Nota de subiectivism privind simpatia/antipatia fata de primar, e o chestie minora, si dvs marsati pe ea, veniti cu argumente gen „cu psd ar fi fost groaznic” etc. Am mai auzit acum vreo 50 de ani logica asta de gen „cine nu e cu noi, e impotriva noastra”. Daca cineva critica aceasta administratie mediocra, inseamna ca proslaveste opozitia? da, probabil cu psd-ul era mult mai rau, dar asta inseamna ca trebuie sa ne resemnam si sa admiram balbele, demagogia si lipsa de actiune a lui Boc?

      Articolul vine cu niste chestii concrete, la care dvs raspundeti cu acelasi gen de povesti din comunicatele lui Boc, cu ce se va face in viitor. De ce nu dati exemple concrete din trecutul recent? De ce nu vedem o viziune a administratiei, planuri pe termen lung, nu masuri punctuale minore, care s-au facut in mult mai mult timp decat ar fi fost normal (vezi sistemul de ticketing), care s-au facut punand caii in fata carutei (vezi sistemul de bike sharing, cand tu nu ai infrastructura aferenta) etc

      • Sa inteleg ca faptul ca suntem singurul oras din Romania care am reabilitat complet linia de tramvai sau ca am construit cele mai multe parcari etajate din Romania nu sunt merite ale administratiei locale? Sau, ca sa vorbim si de consiliul judetean, ca am inaugurat singura pista de aeroport noua facuta dupa revolutie in Romania (da, altele sunt in constructie, dar doar a noastra e functionala in momentul de fata)? Sau ca am avut primul aeroport care a indeplinit normele Schengen din Romania? Sau ca avem singurul stadion modern polisportiv din Romania (Arena Nationala si Petrolul sunt doar pentru fotbal)? Astea sunt merite ale administratiei locale, asa cum e ea, corupta, cu scandaluri si arestari. Sa spui ca la Cluj nu s-au facut lucruri importante in anii recenti de catre autoritatile locale e stupid cand orasul a avut o evolutie excelenta, probabil cea mai buna din Romania. Ca se putea mai bine … fara indoiala ca se putea, dar cand judeci ce se intampla la nivel local o faci comparand cu ce se intampla in alte orase mari. Orase cu potential gen Constanta, care erau peste noi acum 10 ani, stau cu aeroportul aproape inchis (sunt zile cand n-au nici macar un zbor), asta dupa ce acum 15 ani erau mult peste noi ca aeroport. Cazinoul lor, mult mai celebru la nivel national, e o ruina, in timp ce al nostru de care nu mai stia nimeni gazduieste evenimente culturale de calitate. Brasovul si-a desfiintat linia de tramvai si inca lucreaza la prima parcare etajata. Timisoara s-a chinuit vreo 5 ani sa faca prima parcare etajata, pana au terminat-o Clujul avea deja vreo 6 … in schimb primarul lor planteaza palmieri. Iasiul taie teii simbol ai orasului. Adica, daca tot ne plangem, hai sa comparam cu ce s-a intamplat in celelalte orase de marimea Clujului. Mai degraba orase mai mici gen Oradea, Alba sau Sibiu au evoluat frumos in anii recenti.

        • Si totusi Boc e un primar de doi bani chiar daca Clujul a evoluat cat de cat. Se vede clar ca nu are simt de gospodar, nu a administrat nici macar o scara de bloc si asta se vede si din avion, e omul teoriei si atat. E un tipic activist de partid, tare-n clanta si cu argumente usor de combatut de catre oricine. Dar…
          Dar din pacate eu nu vad la ora actuala in Cluj un primar mai bun, iar asta ma deprima. Boc e o stacheta usor de trecut si totusi eu nu vad decat paraplegici, burtosi si fetite care nu pot sari mai sus de 20 cm.

          • Pai da, despre asta e vorba … care e alternativa? Lapusan, Oleleu, Canta, Jorj, Aurelia Cristea de la PSD? Uioreanu, Seplecan, Petran de la PNL? Care crezi ca ar fi o alternativa buna la Boc? Dupa cum zici si tu, nu prea exista acum o alternativa clara. Sigur ca ar putea fi primari mai buni decat Boc, dar in momentul de fata nu-i avem iar Boc face treaba suficient de buna. Cand o sa avem o alternativa mai buna, o-m vedea.

        • Unele din actiunile pe care le mentionati sunt laudabile, dar din pacate majoritatea sunt tichii de margaritar, cat timp nu sunt integrate intr-o strategie de dezvoltare mai ampla, sau cat timp chestii banale nu sunt rezolvate.

          Ati dat exemplul stadionului: da, e foarte bine ca il avem, dar la ce potential imens de afaceri are, ia sa vedem cati bani a adus? Ce mari concerte s-au organizat, ce strategii de folosire a spatiilor de sub stadion sunt, ca sa fie folosite cat mai mult timp, nu doar la meciuri? S-a deschis o amarata de cofetarie, si cu asta basta. Spuneati de linia de tramvai: s-au cheltuit milioane de euro pentru un mjloc de transport care nu (mai) leaga totusi cele mai importante zone ale orasului, unde in continuare se ruleaza cu tramvaie vechi care strica la loc linia, traseul e in continuare blocat in zona operei maghiare de trafic etc.

          Si cu toate acestea, in cluj e mizerie, haos urbanistic si rutier, zona metropolitana e o chestie minunata, dar numai pe hartie etc.

          • Dragos, stadionul nu e facut de primarie ci de consiliul judetean. Si, atentie, in 2013 a facut profit operational (chiar daca excludem ca a primit si o returnare de TVA care a umflat profitul in mod artificial), fiind singurul stadion din tara pe profit. A avut meciuri de Liga 1, meciuri de Europa League (Pandurii), meciuri de Champions League la fotbal feminin (grupele ligii cu Olimipia Cluj gazda), meciuri ale nationalei de rugby in campionatul european, meciuri de rugby in liga nationala, campionatele nationale de atletism, concurs international de atletism, maratonul international, finala ligii de fotbal american, concerte mari (gen Forta Zu, Scorpions, Roxette), festivaluri (Deep Purple, UB 40), evenimente de sfarsit de an universitar, conferinte de IT/arhitectura, concerte in parcare, etc. In curand va avea si meciuri ale nationalei pentru calificarea la Campionatul European de Fotbal. Eu zic ca e o investitie utila, chiar daca inca nu e folosita atat de mult pe cat ar putea fi. Iar Sala Polivalenta va completa foarte bine si va face posibile evenimente indoor de pana in 10.000 de spectatori (pana acum nu puteam face evenimente indoor mai mari de 3.000 de persoane la Cluj), pe langa imbunatatirea calitatii infrastructurii sportive.

            Cat despre linia de tramvai, uneste cel mai mare cartier al Clujului cu parcul mare, gara si cel mai mare parc industrial al Clujului … chiar nu vad cum poti considera inutila aceasta ruta, sunt obiective foarte importante ale Clujului. Si nu uita ca e modernizata pe bani europeni. Si nici nu vad cum tramvaiele vechi degradeaza sina … vor fi inlocuite si alea la un moment dat (din pacate au fost aduse doar 4 tramvaie noi momentan, sunt de acord ca e loc de mai bine).

  2. Daca faceti o vizita si niste poze prin Marasti, zeci de masini, parcate in fata garajelor care sunt depozite. Daca ii intrebi de ce nu parcheaza in garaje, sar in sus. Copii nu mai au spatii de joaca in fata/spatele blocului, ca e plin de garaje, masini parcate in fata „depozitelor”/garaje, si pe langa astea mai sunt asa numitele parcari insemnate de primarie, la care nu ai acces. Daca se si face ceva , om trai si om vedea. Dar gunoaiele de tabla, care adapostesc diverse ar trebui sa dispara….. , macar copii ar putea beneficia de un spatiu de joaca, nu doar de o carare intre masini.

  3. Cei care au cumparat sau vor cumpara in viitorul foarte apropiat automobile electrice pentru alinierea (si a Romaniei) in noul curent mondial de „salvare a planetei” si a nu mai polua atmosfera cu gaze provenite din hidrocarburi toxice, cancerigene, isi pot alimenta in acest moment acumulatorii masinii in garaj, la priza de curent electric, cu norme aprobate de autoritati. Si vorbesc acum despre 2 cazuri reale pe strada mea. Acest trend este deocamdata incipient in tara noastra, dar in viitor se vor intalni tot mai multe cazuri de renuntare la benzine si motorine in favoarea automobilelor electrice, care nu polueaza si prin comparatie cu cele existente, sunt si foarte economice. In cazul demolarilor prevazute, posesorii unor astfel de automobile o sa-si mai poata incarca undeva bateriile, pentru a putea circula? Parerea mea este ca nu gandim suficient pentru viitor, gandim doar pentru moment, pentru a-i pedepsi pe cei cu „muraturile” puse in garaje. Cazurile aratate spre exemplificare sunt putine si nu trebuie generalizate, Muraturile ingheata iarna in garaj si cu siguranta nimeni nu le va pastra acolo, este la mintea copiilor. In majoritatea situatiilor oamenii isi folosesc garajele pentru ceea ce le-au construit, pentru adapostirea masinilor impotriva hotilor, pentru a depozita daca vreti, cauciucurile de schimb vara-iarna, uneltele de lucru, sau poate bicicletele (vehicule, si ele) ale caror existenta din ce in ce mai mare la Cluj-Napoca nu o poate nega nimeni. Probabil, cand nu vor mai fi garaje, vom impodobi din nou balcoanele blocurilor, cu tot felul de chestii, vizibile de pe intreaga strada. Si atunci vom incepe demolarea balcoanelor…
    De ce suntem atat de rai…capra vecinului…daca are garaj, hai sa-l demolam, ca nu ne place! Chestia aia ca vor fi mai multe parcari, nu tine.. deocamdata asta este singura motivatie, dar nu o sa iasa cu mult mai multe locuri noi. Trebuie sa ne gandim la altceva, mai profund, mai sanatos, mai practic. In Germania, Austria exista garaje, este drept, poate numai din beton, aranjate frumos la linie; nimeni nu are treaba cu ele, Nu astea stau in calea civilizarii noaste ci poate nerespectarea legilor si lipsa educatiei populatiei.
    Cred ca la inceput ar trebui sa reflectam, sa gandim si apoi sa actionam. In spiritul a ceea ce va fi fi maine, mai bun pentru orasul nostru. Si nu doar pentru momentul de fata, pentru a satisface orgoliile unora, care, se pare ca nu au garaje… Trecem apoi la o etapa superioara? Ce mai demolam? Nu simtim cat suntem de demolati deja de capitalul strain, de taxele statului roman, de promiscuitatea politicilor autohtone, de lipsa locurilor de munca si a salariilor decente, de atatea alte chestii care ne marcheaza viata!
    Haideti asadar, sa demolam! Astia suntem noi!

  4. Domnule Dan T., suntem singurul oras din tara care a reparat linia de tramvai, celelalte orase le-au scos , au facut giratorii , fluidizand astfel circulatia. Noi? 80 000 000 € cheltuiti pentru reabilitarea liniei, multe semafoare, ambuteiaje. Pentru ce? Pentru 4 (patru) tramvaie mov care stau mai mult in depou la reparatii?Aminteati de stadion, administrat de CJ si condus de oamenii lui Boc. O mizerie de nedescris, in toalete, in tribune, peste tot. Un miliard de euro bugetul Clujului in ultimii patru ani, pe ce s-au cheltuit ?

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.