Cursa de coastă Feleac, raliul din vârful Clujului: cum se întreceau piloții din Europa pe serpentinele Feleacului și care e recordul, nedoborât de 100 de ani
IstorieTop News by Actual de Cluj - aug. 23, 2025 0 1329
Cursa de coastă Feleac, o competiție automobilistică de tradiție în România, își are originile în perioada interbelică, când pasionații de sporturi cu motor au început să organizeze evenimente pe drumurile sinuoase din apropierea orașului Cluj-Napoca. Traseul, care pornește din cartierul Gheorgheni și urcă spre vârful Feleacului, a fost ales pentru provocarea pe care o reprezintă pantele sale abrupte și virajele strânse. Primele ediții au fost, mai degrabă, evenimente de demonstrație și de testare a limitelor tehnice ale mașinilor, atragând un număr mic, dar entuziast de spectatori. A fost perioada de pionierat, în care regulamentele erau mai puțin stricte, iar spiritul aventurii domina atmosfera.
Viteza în coastă este una dintre cele mai vechi și accesibile discipline din motorsportul românesc. E o competiție în care fiecare pilot încearcă să obțină cel mai bun timp pe un traseu de asfalt în urcare. Spre deosebire de raliuri, unde echipajul este format din mai mulți membri, la cursele de viteză în coastă e suficientă prezența pilotului, fiecare concurent pornind individual de la start, la interval de 30-60 de secunde, fiind singur pe traseu. Printre mașinile de la start se regăsesc și monoposturi. Conform regulamentului Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS), un traseu omologat trebuie să aibă o lungime minimă de trei kilometri și un asfalt de bună calitate. Siguranța e asigurată de comisarii de traseu amplasați de-a lungul rutei, iar timpul este măsurat cu ajutorul unor fotocelule.
Aflăm detalii despre geneza cursei de coastă Feleac dintr-un reportaj publicat în revista Gazeta Ilustrată în 1936:
După o lungă pauză impusă de al Doilea Război Mondial, cursa a fost reluată în anii 1960, sub denumirea de ”Cupa Feleacului”. Aceasta a fost o perioadă de efervescență pentru automobilismul românesc, iar cursa de la Cluj a devenit un reper important în calendarul competițional. Atunci s-au stabilit primele recorduri oficiale de traseu iar cursa a dobândit o popularitate tot mai mare, atrăgând piloți din toată țara și mii de spectatori care se așezau de-a lungul traseului pentru a vedea mașinile de curse. Etapele se derulau cu mașini modificate, multe dintre ele pe baza unor Dacia 1300 sau alte modele de producție autohtonă, în special Dacia 1100.
Competiția de pe Feleac a fost inclusă în Campionatul Național de Viteză în Coastă. Acest lucru a sporit competitivitatea, atragând piloți de top, inclusiv unii cu experiență internațională. Au apărut mașini de tip monopost, de exemplu un Chevron 1300 monopost în 1972 cu care s-a încercat – fără succes – depășirea recordului competiției, dar și prototipuri și bolizi de ultimă generație, care au ridicat spectacolul la un alt nivel. Evenimentul a devenit un punct de atracție major pentru Cluj-Napoca, contribuind la promovarea orașului ca centru important pentru sporturile cu motor.
Până în 1973, când a fost organizată ultima ediție a competiției, recordul pantei era deținut de Hans Stuck, cu 5’26”, stabilit în 1938 pe o mașină Auto Union, precursoarea Audi, cu o viteză medie de 143 km/h. În 1973 un tragic accident, în care un pilot fără experiență a intrat în mai mulți spectatori, accident soldat cu doi morți, competiția a fost suspendată.
Citește și:






