Închide

Pilotul clujean de raliuri ajuns în Cartea Recordurilor, cea mai lungă carieră ca șofer de curse, primul constructor de monopost de formula Easter din România, cu piese de la 4 mașini

IstorieTop News by Actual de Cluj - apr. 10, 2025 0 1285

La 9 aprilie 1933 s-a născut în Gherla Laurențiu Moldovan, pilot român de raliuri, în anii ’60 locuia pe strada Pata din Cluj-Napoca, a ajuns în Cartea Recordurilor.

​Laurențiu Moldovan, cunoscut sub porecla ”Lențiu”, a fost un pilot român de curse auto, născut pe 9 aprilie 1933 în Gherla, județul Cluj. A debutat în automobilism în 1967, având o carieră impresionantă care a inclus participări în diverse discipline precum raliuri, viteză în coastă și viteză pe circuit. De-a lungul timpului, a fost membru al cluburilor sportive Motor-IRA Cluj-Napoca, Politehnica Cluj-Napoca și Universitatea Brașov. ​
Printre realizările sale notabile se numără titlul de campion național la raliuri, clasa a II-a, obținut în 1971 alături de copilotul Ștefan Haas, și titlul de campion național cu echipa de raliuri Universitatea Brașov în 1975. De asemenea, a fost vicecampion național de viteză în coastă la clasa I în 1977 și campion național la clasa a II-a în 1979. În competițiile internaționale, a obținut locul III în clasamentul general la Viteza în Coastă ”Feleac” în 1970, etapă a Campionatului European de Munte, și locul V în clasamentul general la Raliul Dunării în 1974, etapă a Campionatului European de Raliuri, alături de copilotul Mircea Popescu. ​
Moldovan a fost recunoscut pentru contribuțiile sale inovatoare în domeniul automobilismului, creând două automobile de curse: o Dacia 1100 Sport și primul monopost de tip Formula Easter din România, cunoscut sub numele de LGM 1 (foto). Acest monopost a revenit la Cluj-Napoca după 40 de ani, fiind considerat o parte importantă a istoriei automobilismului românesc. ​
În 1981, Laurențiu Moldovan a fost declarat Maestru al Sportului. De asemenea, este menționat în ”Guinness Book of World Records” pentru cea mai lungă carieră ca șofer de curse. ​
Tragicul său sfârșit a avut loc pe 6 iulie 2008, în timpul unei etape a Campionatului Național de Viteză în Coastă la Reșița. La vârsta de 75 de ani, Moldovan a suferit un accident fatal, mașina sa ieșind în decor și lovindu-se de doi copaci.

PALMARES
PERFORMANȚE NAȚIONALE
– 1971 Campion național de raliuri la clasa a II-a (în echipaj cu Ștefan Haas);
– 1975 Campion național cu echipa de raliuri Universitatea Brașov;
– 1977 Vicecampion național de Viteză în Coastă, clasa a I-a ;
– 1979 Campion național de Viteză în Coastă, clasa a II-a ;
– 1979 Campion național cu echipa de viteză în coastă Universitatea Brașov ;
– 1979 Vicecampion național de viteză pe circuit, clasa a II-a ;
– 1981 Campion național de Viteză în Coastă la clasa Easter ;
– 1974 și 1979 a fost prezent de două ori în topul celor mai buni 10 sportivi ai anului ;
– a fost component al cluburilor sportive: Motor-IRA Cluj-Napoca, Politehnica Cluj-Napoca și Universitatea Brașov ;
– a avut coechipieri în raliuri pe: Horia Gheorghiu, Adrian Ondrejkovicz, Mihai Avram, Mircea Popescu, Ștefan Haas, Dacian Banca ;
– a creat două automobile de curse: o Dacia 1100 Sport și prima Formula Easter din România;
PERFORMANȚE INTERNAȚIONALE
– Viteză în Coastă „Feleac” 1970, ediția a XII-a, etapă în Campionatul European de Munte, locul III în clasamentul general;
– Raliul Dunării 1974, ediția a X-a, etapă a Campionatului European de Raliuri, locul V în clasamentul general (în echipaj cu Mircea Popescu).
– În anul 1981 a fost declarat maestru al sportului.
– În anul 1975 a fost invitat de Automobil-Club Wolfsburg-Vorsfelde e.V. im ADAC la Hockenheim să participe la Formula V, dar nu a obținut pașaport ca să poată participa.

Dintr-un articol din presa vremii aflăm detalii despre acest prim ”monopost de formula Easter”, în special cele tehnice: de unde au venit piesele, din ce e construită caroseria, ce performanțe are și mai ales unde a fost testat:

”Prezentăm cititorilor o premieră: mașina de formulă LGM 1, realizată de sportivul clujean Laurențiu Moldovan, campion naţional de raliuri şi de vite-
ză în coastă. Proiectată și construită pe parcursul a şase luni (din martie pină în septembrie 1980), maşina a fost încercată mai întii pe kartodromul din Cluj-Napoca. Apoi, la 27 septembrie, constructorul a făcut cu ea citeva urcări de probă cu prilejul cursei de coastă de la Piriul Rece.

LGM 1 se înscrie în limitele regulamentare ale Formulei Easter, o formulă competițională rezervată alergătorilor din ţările socialiste și bazată pe
utilizarea elementelor mecanice provenite de la autoturismele de serie construite în aceste ţări,

În automobilul de formulă al lui Laurenţiu Moldovan sînt utilizate subansamble de Dacia 1100, Dacia 1300, Lada șf Skoda. Pentru primele curse de probă,
maşina a fost echipată cu un motor și cu o cutie de viteze Renault 8 Gordini, urmînd ca în viitor, în locul acestora, să fie utilizate o cutie de viteze şi un m
de Dacia 1300 special «preparat» în măsură să furnizeze 65—70 CP.

lată pe scurt citeva date tehnice despre maşină caroserie din fibră de sticlă plasată pe un şasiu realizat din ţeavă tubulară. Caroseria e formată din
patru părți uşor demontabile: panourile laterale, carena cu cockpit-ul (postul de pilotaj) şi ”botul”. În față se găsesc radiatoarele de ulei, iar lateral sînt
plasate cele două radiatoare de apă, precum şi rezervoarele de benzină (cite 21,5 litri fiecare). Trenul faţă și direcţia conțin, în principal elemente
de Dacia 1100, iar cel din spate elemente de Dacia 1300. Sistemul de frinare (dublu circuit, servo) poartă marca Lada. Pentru suspensie au fost utilizate
amortizoare telescopice Skoda, asociate cu arcuri spirale. Se înțelege că la toate aceste elemente de serie s-au întreprins modificări și adaptări.

Jantele, din aliaj ușor, sint «încălțate», în această primă variantă, cu anvelope Barrum pe faţă şi Pirelli pe spate.

Cu plinurile făcute, maşina cîntăreşte 465 kg (în cadrui Formulei Easter, minimum admis este de 420 kg). Lungimea 365 cm, lățimea 135 cm, înălțimea
98—106 cm (la nivelul roll-bar-ului), ampatamentul 230 cm, ecartamentul 170 cm față — 175 cm spate”.

Ce a fost Formula Easter?

Formula Easter a fost o clasă de monoposturi de curse care a apărut în anii 1970 în țările blocului estic, ca o alternativă mai accesibilă și locală la formulele occidentale precum Formula 3. Scopul principal era de a permite dezvoltarea motorsportului în țările din fostul Pact de la Varșovia, unde accesul la tehnologie și echipamente vestice era limitat.

https://multimedia.4tuning.ro/mmid/ac021180acf78a639b/

Mașinile din Formula Easter erau construite folosind componente strict produse în țările socialiste. Cele mai comune motoare erau cele de la Trabant, Wartburg sau Lada, în funcție de țara de origine a echipei sau pilotului. Era o regulă clară: niciun element de pe monopost nu putea fi importat din afara blocului estic. De aici și numele: „Easter” vine de la „Eastern Bloc”.

Chiar dacă nu atingeau performanțele celor din Formula 1 sau Formula 3, monoposturile din Formula Easter erau totuși rapide și competitive. Ele ofereau o rampă de lansare pentru piloți talentați din Estul Europei, iar competițiile erau extrem de populare în țări ca România, Ungaria, Polonia, RDG, Cehoslovacia sau URSS.

În România, Formula Easter a fost introdusă oficial în anii ’70, iar piloți ca Laurențiu Moldovan au contribuit la dezvoltarea acestei discipline, construind chiar și monoposturi locale. Modelul său LGM 1 (foto) este un exemplu notabil de inginerie autohtonă, realizat cu resurse limitate, dar cu multă ingeniozitate.

După căderea regimurilor comuniste, Formula Easter a dispărut treptat, fiind înlocuită de competiții internaționale mai moderne, cu acces liber la tehnologie.

Monopostul LGM 1 a fost primul automobil de tip Formula Easter construit integral în România, un proiect inovator realizat de pilotul și inginerul Laurențiu “Lențiu” Moldovan în anii ’70. Acronimul LGM vine de la inițialele numelui său complet: Laurențiu Gavrilă Moldovan, iar ”1” indică faptul că era primul model din serie.  LGM 1 a fost conceput și construit respectând regulile stricte ale clasei Formula Easter, ceea ce însemna că toate componentele utilizate trebuiau să provină din țările socialiste. Moldovan a folosit piese de la diverse mașini est-europene – cum ar fi motorul și transmisia de Wartburg – adaptate și modificate pentru a se potrivi cerințelor unei mașini de curse de monopost. De asemenea, șasiul și caroseria au fost realizate manual, folosind materiale disponibile local, precum țevi din oțel și fibră de sticlă.

Proiectul LGM 1 a fost nu doar un succes tehnic, ci și o realizare de suflet pentru Moldovan, care a demonstrat că motorsportul performant se poate face și cu mijloace limitate, dar cu foarte multă determinare. Mașina a fost prezentă la mai multe competiții interne și a impresionat prin fiabilitate și designul avansat pentru acea vreme, comparabil cu alte monoposturi construite în Europa de Est.

După ce a fost retras din activitate, monopostul LGM 1 a fost considerat pierdut, însă a fost redescoperit și restaurat după mai bine de 40 de ani.

”Eu am proiectat-o, eu am construit-o în garajul propriu”, spunea pilotul în interviul de mai jos:

Nici un comentariu

Scrie un comentariu