Închide

Cum ajung copiii la școală. Experiment în traficul din oraș. „Bicicleta e cea mai eficientă, dar nu suficient de atractivă la capitolul siguranță”/ „În Cluj, mașina personală e de aproape două ori mai eficientă decât autobuzul”

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 15, 2020 0 230

Au testat mașina și autobuzl simultan, într-un experiment între Florești și centrul Clujului, pentru a vedea care dintre ele este cea mai eficientă pentru părinți ca să-și ia copiii de la școală.

Din centrul Clujulu până în Florești au testat bicicleta. Aceasta în contextul în care traficul generat de școlile din centru pune încă probleme circulației din oraș, mai ales că la ore de vârf există artere complet blocate de mașinile părinților care vin să își ia copiii care termină cursurile. La final, au ajuns la concluzia potrivit căreia bicicleta ar fi cea mai eficientă modalitate de deplasare, idee despre care un specialist arhitect din Comisia de Urbanism a Județului a sugerat că, cu copii reali sau pe timp de ploaie, nu ar putea să funcționeze.

„Sunt cu Mădă (Hruban – n.red.) la Piața Floreşti. Plecăm cu maşina, respectiv busul, să ne luăm copiii imaginari de la Bathory, de pe Universității Încercăm să ne dăm seama ce funcționează cel mai bine, busul sau maşina. La ora 12.00 iese micuța Daiszler de la şcoala Bathory, trebuie s-o iau. E exact ora la care am surprins strada Universității blocată marți/miercuri. Deci sunt unul dintre părinții care străbate oraşul după copilul la şcoala din centru şi se riscă 30 minute pe avarii că tot e mai rapid decât busul. Am întrebat câți părinți am găsit așteptând în mașinile parcate ilegal ieșirea copiiilor de la școală. Erau din toate cartierele orașului, inclusiv Florești și Baciu, deci scenariul meu probat astăzi există și e real”;așa a început experimentul făcut de Andi Daiszler, managerul de marketing al Daisler Print House.

Experimentul său a ajuns pe Facebook, unde a creat o întreagă dezbatere cu privire la subiect. S-a adus în discuție utilizarea autobuzelor școlare dar și faptul că, de obicei, copiii mai au și alte activități și nu merg direct acasă, motiv pentru care tot mașina rămâne soluția viabilă pentru deplasare.

„Faină ideea voastră. Mai ia în calcul și faptul că acești copii au și alte activități în diverse locuri din oras și faptul că fiecare locuiește într-o anumită zonă, mai aproape sau mai departe de școală/grădi.  Nu se compară când ai copii reali. Nu pot să-ți descriu oboseala și energia consumată și toate adunate la un loc. E adevărat că nu trebuie nici să intri cu mașina în școală/grădiniță de unde urcă direct copilul. Pot să parcheze și mai departe, cu asta sunt de acord”, a scris Oana Todean, un părinte cu copil în zonă.
„Legat de școlile maghiare, doar acolo cunosc situația, distribuția lor e majoritară în centrul orașului. Nu zic să se desființeze! De exemplu: la liceul Apaczai era în program să pornească o clasă pregătitoare, cererea a fost mare, iar inspectoratul a aprobat 3 clase. Rezultă un trafic mult mărit în zonă, iar copiii nu aveau săli de clasă suficiente să meargă doar de dimineață (vb de cum ar fi fost fara sa fim in pandemie).
Ar trebui redus nr.copiilor/claselor la aceste școli și deschise clase, în limba maghiară în acest caz, în zonele unde există cerere. Sunt zone neacoperite! În Mărăști, de exemplu! Eu stau în Iris, aveam opțiunea să-mi duc copilul în Gheorgheni sau Centru, cel mai aproape.
Copilul merge cu autobuz școlar 50 de minute, iar dup-masa nu am autobuz, mergem cu mașina și dus-întors fac o oră”, a scris o altă mămică, Ilea Anna Maria.

„Problema e reală. Dimineața e mai rău (deși situația e doar până ieși/lași copilul). Eu o duc pe prințesa mea la Elf și de fiecare dată mă impresionează eficiența cu care se mișcă oamenii. Partea cu ”putem să stăm liniștiți pe avarii” mă duce cu gândul la ”rezolvarea” – să vină poliția să amendeze (poate greșesc). Asta mi s-ar părea o mare greșeală, atâta timp cât Primăria nu are o alternativă viabilă. Costurile orelor care ar fi pierdute de toți părinții sunt mult mai valoroase decât problemele pe care le cauzează. Iar cei care au senzația că atunci când vor fi părinți vor merge pe jos cu copiii la școală se înșeală. Decât dacă ai norocul să locuiești la foarte mică distanță de școală. Oricum, fain experimentul și mai ales modul în care m-ai facut și pe mine ‘participant” la el. Deși ca să ajung la o stație de autobuz eu ar trebui sa fac pe jos 40 de minute. Busul nu e o opțiune, totuși locuiesc în Cluj. Situația de la Elf (unde e o parcare) deci nu prea e împiedicată circulația cred ca e de urmărit ca soluție pe termen scurt-mediu „, a spus Cătălin Balog Bellu, medic stomatolog și părinte.

Concluzia experimentului a fost că mașina e de două ori mai eficientă decât transportul în comun. Cu mențiunea că ar exista îngăduință pentru mașinile care parchează ilegal în centrul orașului. „Am făcut 25 de minute de la Piața Florești până pe Universității la Bathory, de unde să o iau pe aia mică. Am plecat la 11.15. Mădă a plecat tot atunci din Piața Florești, dar a venit cu busul. A schimbat două bus-uri pentru a ajunge după copilul ei. Ăia mici au ieșit la 11.55, deci Mădă a întârziat după al ei, n-a fost problemă că s-a jucat cu aia mică a mea. Dar Mădă a făcut 45 de minute, aproape de 2 ori ca timp dintr-o parte în alta. Asta demonstrează că atâta timp cât eu voi putea să stau liniștit pe avarii în fața școlii și jumătate de oră voi veni în continuare cu mașina personală pentru că nu merită să vin cu busul. Așa cum am arătat mai sus, oamenii care-și așteaptă copiii la școala din centru din experimentul nostru, cu mașinile pe avarii pe Universității, străbat orașul venind din cartiere precum Andrei Mureșanu, Zorilor, Mănăștur, Baciu, Florești, Dâmbu Rotund ș.a.m.d. nu știu, nu cunosc cum e la ora 8. Nu faci 2 ore cu busul dintr-un cartier până în centrul orașului și retur, faci doar o oră jumate, dar pentru un părinte care fuge să-l ia pe ăla micu de la școală în pauza de prânz, o oră jumate e tot prea mult. În Cluj, mașina personală e de aproape 2 ori mai eficientă decât autobuzul, câtă vreme pot să stau pe avarii și o jumătate de oră fără să mă întrebe nimeni nimic. Marius a pornit acum să vadă în cât timp ar putea să ajungă cu cel mic al lui înapoi acasă în zona Piața Florești pe bicicletă, ne va pune el timerul când ajunge”, a sintetizat Daiszler.

Cu bicicleta, Marius Mornea a obținut sub jumătate de oră, din centrul Clujului de pe Universității și până în Piața Florești. „Bicicleta e cea mai eficientă, uite, dar nu suficient de atractivă la capitolul siguranță”, a sintetizat Daiszler. El a făcut traseul și dus – întors.
„În total am cărat in spate cam 7kg și am avut și mountain bike, în loc de rutieră, dar nu se compară cu un copil, care se mișcă, are nevoie de opriri, etc. Iar dacă eram cu cargo eram forțat să merg pe drum 100% din traseu, față de 70%, așa cum am mers eu. Sigur nu depășeam coloane în Florești, deci se adaugă lejer 5-10 min și un risc considerabil, având în vedere viteza și caracteristicile traficului”, a mai spus Mornea.
Aceasta după ce un arhitect specialist din Comisia de Urbanism a județului a semnalat faptul că, dacă ai copii pe bicicletă situația devine diferită, mai ales când plouă. „ai pus un sac de cartofi pe bicicletă, în locul scăunelului? Ai mers fără să răstorni sacul? :)) nu de alta, dar trebuie să vezi și cum e să duci copilul pe bicicletă… la și de la școală 🙂, mai ales dacă și plouă. Dar oricum felicitări pentru test”, a semnalat Dan Domșa.
Marius Mornea a scris că timpul obținut din centru până în Florești a fost sub 30 de minute, adică a plecat la 12:04 și a ajuns la 12:32 în Piața Florești.
Image may contain: bicycle and outdoor
„Analiza la cald: până după Muzeul apei am venit super relaxat, dar în Florești a devenit ușor complicat din cauza bolțarilor cu care e acoperit șantul de scurgere. Totuși, Florești e singurul loc în care am depășit coloane de mașini și autobuze la semafor.”
Și la întoarcere din Florești timpul călătoriei cu bicicleta între Florești și Cluj-Napoca (centru) a depășit cu puțin 30 de minute, adică a plecat la 12:37 din Florești și a ajuns la 13:08 în centrul Clujului. „Un traseu semnificativ mai dificil. Două claxoane în Florești, un domn supărat că nu merg pe trotuar și o mașină de tonaj mare care voia să fie sigură că știu de ea. În Cluj, am fost neinspirat cu Clinicilor, care e absolut blocată și imposibil pentru un ciclist să depășească traficul legal. E singurul loc unde aș fi stat lejer 10 minute în trafic, dacă nu aș fi făcut ilegalități (folosit trotuarul vreo 50 metri și mers printre mașini pe centrul străzii vreo 300-400 metri – un slalom pe care sigur nu îl făceam cu un copil sau cu un cargo). Probabil la o a doua încercare aș fi folosit Moților cu rezultate mai bune. Cea mai nesigură a fost de departe zona Polus, trafic intens și rapid, zero marcaje pentru bicicletă și multe intersecții cu traficul. O poză de la intrarea în Cluj, unde am avut 200-300 metri de pistă protejată de parapeți, dar care se termină brusc într-o baltă și trafic intens, fără semnalizare pentru cicliști, mai ales dacă alegi direcția spre centru”, a sintetizat Mornea traseul de întoarcele cu bicicleta.
Image may contain: sky and outdoor
După ce un arhitect din comisia de urbanism a județului a precizat că în eventualitatea unui drum cu copii sau pe timp de ploaie, bicicleta nu poate fi o soluție, Mornea a spus că a avut la el un rucsac încărcat, dar că, dacă ar fi avut un copil pe bicicletă ar fi fost mult mai prudent și ar fi obținut probabil un timp mult mai lung.

Image may contain: one or more people and outdoor

„Ai pus un sac de cartofi pe bicicletă, în locul scăunelului? Ai mers fără să răstorni sacul? Nu de alta, dar trebuie să vezi și cum e să duci copilul pe bicicletă… la și de la școală, mai ales dacă și plouă. Dar oricum felicitări pentru test”, a scris arhitectul Dan Domșa.

Cei care au mai luat atitudine cu privire la experiment au mai semnalat problemele de necolaborare la nivelul Zonei Metropolitane, faptul că traseele de autobuz din Florești sunt încă neatractive din cauza modului în care sunt configurate, ca legături și stațiil, dar și situația autobuzelor școlare, și ele cu multe minusuri. Cât despre bicicletă, ea nu a fost privită ca o soluție posibilă, mai ales că infrasctructura disponibilă este departe de a oferi siguranță pentru bicicliști.

Vezi și:

Zone de coșmar pentru traficul din Cluj. Școlile generează presiune pentru trafic și în cartiere și în centru. Grigorescu e noul „buric al târgului” în materie de trafic

O analiză făcută de sociologi de la UBB pentru Consiliul Județean Cluj și prezentată în Comisia de Urbanism a juețului a arătat că Centura Metropolitană va rezolva problemele privind dezvoltarea orașului, dar că municipiul trebuie să lucreze la nivelul Zonei Metropolitane, cu localitățile limitrofe, pentru a-și rezolva problemele de trafic. Mai ales că aceeași analiză a stabilit că autobuzele școlare nu funcționează în oraș pentru a convinge părinții să renunțe la transportul copiilor la școală cu mașinile persoanale.

Detalii: Unde trebuie construite școli și grădinițe în Cluj și ce probleme rezolvă centura și autobuzele școlare

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.