Închide

Cum a rămas cu blocurile pentru mașini din cel mai mare cartier al Clujului. Cazul Mogoșoaia: riveranii vor grădiniță, nu betoane și mașini

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 25, 2017 0 1314

O altă parcare supraterană dorită de primărie în zona n zona străzilor Almașului, Mogoșoaia și E. Cioran este privită cu scepticism de riverani. Oamenii spun că și-ar dori mai degrabă o parcare îngropată cu terasă verde și loc de joacă în cartier sau chiar o grădiniță pe respectivul teren al primăriei.

Proiectanții de la Marbo Construct Consult contractați de primăriei ca să realizeze un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) de regenerate în Mănăștur pentru a putea face loc unui parking pe strada Mogoșoaia au studiat o zonă de 8 hectare.  Inițial au propus o parcare cu trei etaje și 350 de locuri de parcare într-o zonă unde există 105 garaje și 57 de parcări la sol la un număr de peste 300 de apartamente.

Parcarea a fost găsită agresivă și s-a recomandat să fie mai mică ca niveluri și mai verde. La ședința Comisiei de Urbanism din 24 mai, proiectanții au revenit cu trei variante de parcări în zona Mogoșoaia: una cu trei etaje, una cu nivele subterane și un parter cu spații de servicii și parcare de biciclete și mașini electrice și o a treia care le îmbină pe primele două – cu subsol, demisol, parter și etaj cu un volum mai mic. Despre ultima variantă proiectanții au spus că a fost agreată de membrii comisiei și că va aduce 300 de locuri de parcare. La acestea, au mai spus proiectanții, se vor adăuga locuri de parcare la sol rezultate prin reconfigurarea parcărilor din întreaga zonă studiată prin PUZ. Adică un total de 550 de locuri de parcare pe toată zonă, cu mențiunea că în cazul locurilor la sol urmează să se planteze un copac per loc de parcare.

Despre viitorul parking cei de la Marbo Construct Consult au mai spus că va avea 7 metri înălțime și terasă înierbată.

sursa foto: PUZ parking Mogosoaia, varianta cu terasă verde

Riveranii din zona Mogoșoara și Almașului au ținut să reamintească Comisie de Urbanism că, potrivit studiilor de mediu, traficul este principala sursă de poluare din oraș și că el n-ar trebui încurajat în cartiere prin aceste proiecte de parcări supraterane. Mai civilizat, au subliniat riverani din zonă, ar fi un parking îngropat care să aibă la sol o terasă verde.

O altă variantă avansată de locuitorii din Mănăștur vecini cu viitorul parking a fost aceea prin care primăria să ia în considerare utilizarea terenului nu pentru o parcare ci pentru o grădiniță. „Nu stăm bine cu grădinițele în acest cartier al nostru. Eu zic că este mai importantă grădinița decât parkingul suprateran. Peste câțiva ani o să vină alt primar și va zice că nu mai are teren în zona noastră ca să facă o grădiniță pentru că pe el stă o parcare”, a subliniat un alt riveran. Alte probleme semnalate de cetățeni s-au legat de distanțele prea mici între parking și blocurile în care locuiesc dar și de faptul că acesta va genera trafic pe niște alei foarte înguste.

 

Arhitectul Voicu Bozac, mebru în comisie a înclinat către varianta doi propusă de proiectanți, cu parcare îngropată, însă îmbunătățită. El a mai cerut să  se prezinte o propunere de etapizare a investițiilor din PUZ-ul de regenerare, cu mențiuni privind poziționarea parcărilor alternative – temporare pe parcursul edificării parkingului. O altă problemă, după cum a atras atenția arhitectul Mihai Racu, este legată de modul în care Marbo a propus regenerarea singurului parc mai mare din cartierul Mănăștur, cel din zona bisericii de pe Primăverii. Potrivit lui Racu, părculețul a fost înlocuit cu triunghiuri reziduale și cu alei betonate. Proiectanții au replicat că în opinia lor, parcul nu funcționează, nu are copaci și de aceea a fost gândit gragmentat.

În schimb, arhitectul Adrian Iancu a spus că propunerea trebuie îmbunătățită. În final a intervenit și primarul Emil Boc care a recomandat proiectanților să muncească și după 10 iunie să prezinte o varinată și mai bună pentru parcarea de cartier care să țină cont de toate obiecțiile oamenilor. De asemenea, a cerut ca noua variantă să aducă și date legate de amplasarea viitoarelor parcări față de blocurile de locuințe.

Proiectele de parcări supraterane noi anunțate de primăriei în cartierele Mănăștur, Mărăști și Gheorgheni pe terenuri libere de sarcini situate între blocurile de locuințe sunt contestate de riverani. Încă de la dezbaterile proiectului de buget al orașului pe 2017 inițiate de primărie în cartierul Mănăștur, riveranii au semnalat primarului Emil Boc că planurile de edificare a unor parkinguri supraterane sunt foarte proaste pentru că vor scădea calitatea vieții oamenilor și le va lua soarele și puținul spațiu liber dintre blocuri. Boc le-a promis atunci oamenilor că niciun proiect nu se va aviza fără să respecte norme în vigoare și fără ca aceștia să fie consultați.

Pentru 2017, Boc a anunțat șase parkinguri de cartier. Două dintre acestea au fost prezentate deja la Comisia de Urbanism și contestate de vecini. Parcarea de pe Primăverii nr. 8 – Aleea Peana și acest proiect al unui parking de pe Mogoșoaia.

VEZI ȘI:

Cum a rămas cu blocurile pentru parcări din cel mai mare cartier al Clujului. Cazul Primăverii-Peana: oamenii vor copaci în loc de parcări

Revoltă la urbanism: riveranii contestă blocurile pentru mașini dorite de primărie în cel mai mare cartier al Clujului

 

 

 

 

 

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare