Închide

Cum a ajuns manager TIFF omul care și-a dat demisia de la job ca să lucreze la festival: "Nu plecam acasă"

Economie by Kristina Reştea - nov. 26, 2014 0 549

 

Cristian Hordilă apare pe site-ul oficial al TIFF la secțiunea „Board”, pe aceeași listă cu Tudor Giurgiu (director), Oana Giurgiu (director executiv) și Mihai Chirilov (director artistic): e festival manager TIFF. E, adică, unul dintre oamenii-cheie ai celui mai important festival de film din țară și ai unuia dintre cele mai iubite evenimente ale Clujului, ajuns în 2014 la ediția 13. Din această poziție le-a povestit Cristi Hordilă studenților adunați miercuri la evenimentul Cluj Heroes de la FSEGA despre cum a intrat și cum a urcat în “mașinăria cu suflet(numele de alint al TIFF, via Mihai Chirilov, n.red.).

Cristi Hordilă e acum omul la care, de exemplu, Tudor Giurgiu te trimite pentru informații pentru diverse „aripi” ale Festivalului, cum ar fi noul vechi Depozit de Filme. Nu a fost mereu așa – în echipa TIFF, Hordilă a intrat ca voluntar. „Am lucrat 3 ani ca voluntar, în Crew, ceea ce în sistemul nostru înseamnă voluntar plătit cu jumătate de normă. Dar nu plecam acasă. Voluntarii aveau tura de 6 ore, eu rămâneam 12, 14 ore pe zi, îmi băgam nasul în alte departamente. Bucureștenii, pentru că mulți din echipă erau bucureșteni, erau flatați de intențiile mele bune. Nu prea sare nimeni la treburi de-astea, la cărat lucruri, la muncă fizică”, a rememorat Hordilă, care a amintit că în primii ani „iubirea” pentru festival a fost mai mult unidirecțională – de la voluntar la TIFF.

TIFF are o echipă de 350 de oameni, în acest interval am reușit să cunosc pe toată lumeași să cunosc toate joburile din festival. Și cineva a observat că e un nebun care nu pleacă acasă și mi-au dat o șansă. În restul anului lucram, mergeam la școală. Dar indiferent ce se întâmpla în viața mea, când venea luna mai (perioada de desfășurare TIFF e în mod tradițional final de mai – început de iunie, n.red.) era clar: ori îmi iau concediu, ori îmi dau demisia. Am schimbat două joburi, mi-am dat demisia, fiindcă la un moment dat cei de la locul de muncă unde eram nu au vrut să îmi dea concediu. Eu mergeam la TIFF! Investiția mea în acest proiect se acumula. Iar la un moment dat cineva a văzut asta și mi-a dat o șansă, mi-a dat pe mână un departament”, a povestit Hordilă. Așa că în lumea boemilor, a artiștilor și a creatorilor de cinema un fost voluntar s-a transformat în manager. „Lumea asta e plină de artiști care nu prea se joacă cu cifre și cu strategii. Festivalul este unul născut din nevoie și din dragoste de cinema. Dar, pe măsură ce festivalul creștea, s-au identificat diverse probleme – de exemplu la departamentul de ticketing. Și-au dat seama că nu prea există oameni în middle management, adică aveau oameni care se ocupau de chestiuni artistice și mai puțin de strategii, de marketing, de cifre. Și în acest context mi-au văzut background-ul și am primit departamentul de ticketing să schimb lucrurile. Am fost chemat la București. În ziua aia simțeam că s-a spart o barieră”, a spus acum managerul TIFF, care, atunci, cu proaspătul mandat, primise și bilet de avion și loc în agendă pentru o întâlnire la oră fixă.

Pentru noua misiune, Hordilă a primit trei luni interval de muncă pentru a contura o propunere ca să facă treaba să meargă mai bine la Festival. „Aveam cunoștințe pe IT, lucrasem în ultimii 5 ani în acest domeniu, de la telecom la vânzări de calculatoare, așa că mi-am folosit punctul forte: cunoștințele tehnice. Pentru restul m-am documentat. După trei luni am venit cu o propunere la Tudor Giurgiu. Așa, cum se face: cu buget, cu un calcul privind amortizarea investiției, am vorbit timorat despre propunerea de cumpărare de imprimante, despre cum poate să scadă timpul de vânzare de bilete de la 12 secunde la 2 secunde. Cred că el nu a înțeles nimic; m-a întrebat așa: ești sigur că merge? Eu am zis că… Da. Ce facem cu imprimantele luate anul trecut? Eu: le vând pe Okazii. Așa că Tudor mi-a spus că daca vând am și buget și mă ocup de treabă. La final de festival aveam o creștere cu 27% a vânzărilor de bilete, crescuse numărul publicului. Sigur, astea sunt lucruri care depind de multe elemente de la o ediție la alta, inclusiv de cum e vremea, dar ideea este că meritele mi-au parvenit mie și am primit încă o șansă”, a spus Hordilă.

Managerul de festival mai spune însă că management” în industria filmului e un fel particular de “management” „Gândul meu era că vreau să fiu producător de film, iar pentru asta mi-am dat seama că trebuie să las de la mine. Oamenii ăștia nu funcționează într-un sistem organizat de business. Nu i-aș spune haos, că e un haos oarecum organizat. Industria românească de film funcționează în cu totul alt sistem. Nu știi când vine următorul proiect, câți bani poți să iei. Era o întreagă ceață pentru mine”, le-a povestit Cristi Hordilă studenților.

 

Să mergem și anul viitor la TIFF!

Ce ați înțeles voi din prezentarea asta? Întreabă moderatorul-actor de la Cluj Heroes Bogdan Rădulescu. „Să mergem și anul viitor la TIFF”, răspune sala, deși răspunsul așteptat era puțin mai amplu: Fiți ambițioși”, rezumă actorul discursul managerului din lumea Filmului.

 

Wannabe TEDx, de afaceri

Lansat de Casa de Insolvență Transilvania, Cluj Heroes este un concept care vrea să aducă în fața tinerilor poveștile de succes ale câtorva clujeni, susțin organizatorii. Aceasta în contextul în care, spun aceștia, generația tânără este tot mai blazată și resemnată că trăiesc într-o țară mediocră, cu o imagine de țată proastă – a intereselor mercantile, a jocurilor politice, a agendelor ascunse, a corupției. O primă conferință a fost organizată miercuri la Cluj, la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul UBB Cluj.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare