Închide

Consumul cultural la români: jumătate din populație citește cărți/Cum se prezintă preferințele muzicale (sondaj)

ActualitateCultură by Actual de Cluj - nov. 20, 2023 0 210

Românii preferă muzica populară și lectura, arată datele unui sondaj INSCOP realizat în perioada octombrie-noiembrie 2023. Preferința românilor pentru muzica populară a scăzut ușor în ultimii zece ani (de la 49,7% la 47,3%), dar rămâne de departe cel mai îndrăgit gen muzical, în timp ce fanii manelelor s-au înmulțit cu o treime (21,6%) în aceeași perioadă. Fanii teatrului sunt la fel de numeroși (21,4%) ca cei ai manelelor, în timp ce lectura este de departe activitatea culturală preferată a românilor. Chiar și așa, doar jumătate dintre resondenți (51,4 %) spun că au deschis o carte în ultimele șase luni. Consumul altor forme de cultură este și mai mic.

preferinte muzicale romani
Sursa: Inscop

Așadar, întrebați ce gen de muzică ascultă (cu posibilitatea de a alege mai multe opțiuni de răspuns):

  • 47.3% dintre cei chestionați menționează muzica populară (față de 49.7% în 2013)
  • 29.2% pop-dance (față de 41% în 2013)
  • 28.3% cea clasică (față de 22.8% în 2013)
  • 21.6% manele (față de 14.2% în 2013)
  • 19.2% hip-hop (față de 18.2% în 2013)
  • 16.5% rock (față de 19.5% în 2013)
  • 10.8% menționează alt gen (față de 2.7% în 2013)
  • 4.8% dintre respondenți spun că nu ascultă muzică (față de 1% în 2013)

”Preferințele muzicale ale românilor au cunoscut unele modificări în ultimul deceniu, cele mai importante fiind scăderea semnificativă a ponderii celor care preferă muzica pop-dance, creșterea ponderii celor care ascultă manele, dar și a celor care ascultă muzică clasică. Cifra cu semnificația cea mai importantă este ponderea foarte redusă a celor care declară că nu ascultă muzică, de sub 5% din populație. Practic, aproximativ 95% dintre români ascultă muzică, indiferent de genul muzical preferat”, a declarat Remus Ștefureac, director INSCOP Research, într-un comunicat de presă.

Persoanele care ascultă muzică populară sunt în special mai în vârstă, cu educație mai puțină, cu venit redus, care provin din mediul rural și care nu au acces la rețele sociale, în timp ce persoanele care ascultă pop dance sunt mai tinere, cu educație superioară și care activează în mediul privat, potrivit analizei socio-demografice a sondajului. În schimb, fanii manelelor sunt persoane tinere, cu educație primară, cu venituri mici, din mediul rural sau urban mic și care folosesc TikTok. Rockul este ascultat mai ales în București sau în alte orașe mari, de către bărbați tineri, cu educație superioară și venit mai ridicat.

Puțin peste jumătate dintre respondenți (51.4%) au declarat că în ultimele 6 luni au citit cărți (romane, poezie, etc.), 43% că au vizitat monumente istorice, culturale etc., 32.6% că au vizitat un muzeu, o galerie de arta sau o expoziție, iar 21.4% că au mers la teatru, operă sau concerte de muzică clasică.

”Cititul cărților pare a fi cea mai pronunțată formă de consum cultural, fiind probabil si cea mai accesibilă din punctul de vedere a costurilor și posibilităților efective de achiziție, interacțiune. Vizitarea de monumente istorice, a muzeelor, galeriilor de artă, expozițiilor sau mersul la operă, teatru sau concerte presupune accesul la acest tip de infrastructură care este încă foarte inegal în România”, a declarat Remus Ștefureac, director INSCOP Research.

Consumul cultural este mai ridicat în rândul persoanelor cu vârsta sub 45 de ani, cu educație superioară, care locuiesc în București sau în orașe mari, cu un venit mai ridicat sau care lucrează la stat.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu