Închide

Condamnat la închisoare cu executare la Cluj pentru că a condus o mașină deși avea permisul de conducere anulat

Actualitate by Actual de Cluj - oct. 20, 2023 0 314

Un bărbat a fost condamnat la închisoare cu executare la Cluj pentru că a condus o mașină deși avea permisul de conducere anulat de mai mulți ani.

Sunt rare cazurile când instanța dispune o pedeapsă cu închisoarea cu executare pentru conducere fără permis, de obicei pedeapsa fiind suspendată. În acest caz însă Judecătoria Huedin a decis, în urmă cu câteva zile, să-l condamne pe inculpat la un an și nouă luni de închisoare cu executare, căci infracțiunea a fost comisă în stare de recidivă postcondamnatorie, fiind condamnat pentru ucidere din culpă în 2015 și eliberat condiționat între timp.

Inculpatul a fost trimis în judecată după un rechizitoriu datat încă din 2018, pentru săvârșirea infracţiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere. Cauza a fost înregistrată pe rolul Judecătoriei Huedin, în 7 octombrie 2020. În actul de sesizare a instanţei s-a reţinut, în esenţă, că în 30 noiembrie 2018 în jurul orelor 00.40, deși avea dreptul de conducere suspendat, inculpatul s-a urcat la volanul autoturismului iar după aproximativ 150 de kilometri cu intenția de a cumpăra carburant de la șoferii de camioane din parcările de pe DN1E60 în zona orașului Huedin a fost oprit de organele de poliție în zona Izvoru Crișului.

Întrucât inculpatul nu a putut prezenta permisul de conducere, organele de poliţie au procedat la verificarea acestuia în bazele de date ale Poliţiei, ocazie cu care s-a constatat că acesta deţine un permis de conducere eliberat de autorităţile maghiare, care însă i-a fost anulat prin dispoziția șefului Serviciului Rutier Mureș din 16 martie 2018. În instanță inculpatul inulpatul a menţionat că în anul 2014 a fost implicat într-un accident rutier soldat cu decesul unei persoane, fiind condamnat la pedeapsa închisorii, însă nu i s-a adus la cunoştinţă că nu are dreptul de a conduce, acest aspect nefiind consemnat nici în hotărârea de condamnare. Cu toate acestea, inculpatul a arătat că permisul de conducere i-a fost reţinut la momentul comiterii faptelor pentru care a fost condamnat, acesta fiind trimis autorităţilor din Ungaria cu propunere de anulare, însă după 2-3 luni, aceleaşi autorităţi i-au comunicat o înştiinţare la domiciliu prin care i s-a solicitat să se prezinte pentru ridicarea permisului de conducere. Inculpatul a mai arătat că după ce a primit permisul de conducere de la autorităţile din Ungaria, nu a fost înştiinţat că nu are avea dreptul de a conduce, iar pentru a lămuri situaţia sa s-a prezentat la Biorul Rutier Mureş, unde a fost primit în audienţă de către şeful acestui serviciu, care i-a comunicat că nu a avut dreptul de a conduce autovehicule doar 1 an de la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare, motiv pentru care a continuat să conducă autovehicule pe drumurile publie. Inculpatul a menţionat că a mai fost oprit în trafic, însă fapta a fost clasată. Acesta a recunoscut că în anul 2018 a primit Dispoziţia Şefului Biroului Rutier Mureş prin care i s-a anulat permisul.

Instanța a arătat însă că susţinerile inculpatului sunt infirmate de probele administrate în dosar din care arată că în 30 noiembrie 2018 inculpatul cunoştea că nu are dreptul a conduce autovehicule. În 2015 acesta a fost condamnat la cinci ani de închisoare în regim de detenție pentru comiterea infracţiunilor de ucidere din culpă şi punerea în circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat, fiind eliberat în 31 ianuarie 2018.

”Referitor la persoana inculpatului, se constată că acesta nu este la primul contact cu legea penală, având multiple fapte înscrise în cazier, inclusiv la legea circulaţiei rutiere pentru care a fost şi condamnat la pedeapsa cu închsioarea în regim de detenţie.
Nu trebuie omis faptul că inculpatul a comis infracţiunea dedusă judecăţii la doar câteva luni distanţă de la momentul liberării sale din regimul pentienciar, ceea ce denotă că acesta manifestă perseverenţă infracţională şi o predilecţie în încălcarea normelor de circulaţie rutieră”, a arătat instanța. ”În procesul de individualizare judiciară, instanţa va avea în vedere inclusiv conduita procesuală nesinceră a inculpatului, respectiv faptul că acesta a negat pe tot parcursul procesului penal faptul că a avut reprezentarea faptei comise, totul pentru a încerca să-şi minimalizeze comportamentul infracţional. Raportat la toate motivele de fapt şi de drept expuse, la pericol social generat de fapta dedusă judecăţii, ţinând seama inclusiv de profilul inculpatului, instanţa consideră că aplicarea unei pedepse cu amenda ar constitui o pedeapsă prea blândă pentru inculpat, de natură a-l încuraja ca pe viitor să reirereze comportamentul infracţional. Ca atare, instanţa consideră că singura măsură aptă să contribuie la responsabilizarea inculpatului este aplicarea unei pedepse cu închisoarea, motiv pentru care va aplica acestuia pedeapsa de 1 an şi 9 luni închisoare, apreciind că aceasta este proporţională cu gravitatea faptei comisă de inculpat şi răspunde scopului preventiv şi educativ al pedepsei”.

În ceea ce priveşte modalitatea de executare a pedepsei ce se va aplica inculpatului, se constată că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru a se dispune suspendarea sub supraveghere a pedepsei, câtă vreme inculpatul a comis fapta în stare de recidivă postcondamnatorie faţă de condamnarea dispusă în 2015. Astfel, din fişa de cazier judiciar se constată că inculpatul a fost liberat în 31 ianuarie 2018 din executarea pedepsei de cinci ani închisoare dispusă prin hotărârile mai sus amintite, cu un rest de 695 zile, fapta dedusă judecăţii fiind săvârşită în termenul de supraveghere a liberării conditionate. ”Mai mult, date fiind circumstanțele reale și personale, instanţa apreciază că nu există suficiente garanții în sensul că, în lipsa executării efective a pedepsei, inculpatul nu va mai comite alte infracțiuni, orice altă modalitate de executare a pedepsei nefiind suficientă pentru reeducarea inculpatului”, a opinat instanța.

 

Astfel, instanța l-a condamnat pe inculpat la un an și nouă luni de închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere, la care s-a adăugat restul din condamnarea anterioară, rezultând pedeapsa finală de 1 an, 9 luni și 695 zile de închisoare, în regim de detenție. Decizia a fost luată în 18 octombrie și poate fi atacată cu apel în zece zile dela comunicare.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu