Închide

Clujul prezinta proiecte de investitii imobiliare private și publice de infrastructură majoră însumând peste 4 miliarde de euro la Expo Real Munchen. Dezideratul organizatorilor pentru ediția din 2021: urbanism de calitate cu suburbii și locuințe accesibile ca afară și în zona metropolitană clujeană

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - oct. 10, 2021 0 1613

Clujul participă pentru a opta oară  la târgul Expo Real 2021 de la Munchen, cu mențiunea că în 2020 evenimentul nu a avut loc din pricina pandemiei. 17 entități private și Primăria, 28 de persoane în delegație, merg să se expună internațional și să-și prezinte proiectele. Echipa Clujului are proiecte de 1,3 miliarde de euro dezvoltate de privați (logistic&industrial, residential, office, comercial, educațional, loisir&sport) și proiecte de peste 2,5 miliarde de euro ale autorităților locale din sectorul urbanizărilor și infrastructurii majore metropolitane, toate puse pe o hartă metropolitană care va fi vizibilă în standul dedicat. Bugetul de târg este de 48.000 de euro, din care circa 13.000 de euro reprezintă contribuția Primăriei. Dezideratul anunțat de organizatori pentru ediția din 2021 este să aducă în zona metropolitană Cluj un urbanism de calitate cu proiecte de suburbii și locuințe accesibile așa cum se fac în toate orașele europene.

„Până acum, autoritățile locale au susținut participarea împreună cu Consiliul Județean. Anul acesta vine doar Primăria. Bugetul este la limită pentru că nimănui nu îi este ușor în această perioadă. Cu toate acestea mergem, iar reprezentarea va fi onorabilă pentru că în fiecare an noi tot creștem în calitate, în expuneri și în poziționarea Clujului în piața internațională. Acolo, toate expunerile sunt premium. Toți vecinii sunt din topul industriei. E important că noi încercăm să accelerăm sectorul de real estate dar prin accelerarea lui, de fapt, accelerezi alte subsectoare. Acest lucru este important de reținut. În România, când spui real estate te referi la niște oameni care fac niște blocuri în Florești. Real estate înseamnă însă echipe de profesioniști – de la topograf, arhitect, geolog, inginer, eficiență energetică, consultanți, avocați, bancheri, toți oamenii care intră în spate, designeri, constructori, betoniști, fier, plastic, tot ce face parte dintr-o construcție. La noi s-a creat acest renume, că vin unii, fac bani și atât. Da, dar ce lucrăm noi și oamenii care vin alături de viziunea noastră sunt de o anumită calitate, cei care participă sunt cei care văd densitatea mai jos, înțeleg impactul lucrărilor lor și că trebuie să fie mândri și de design și pe partea de calitate a lucrărilor. Pricep că, după ce construiești, poți să îți pui placa cu numele companiei și cu arhitectul ca oamenii să zică da, asta e clădirea pe care au construit-o ei. Încep și cei din Cluj să înțeleagă acest lucru. Dacă dezvoltatorii nu fac față acestor principii de calitate, ies din grup. Încă nu suntem ca la București, unde nivelul dezvoltărilor e fixat de expați și de multinaționale. La noi, nivelul e fixat de localnici și de cei care vin în Cluj. Cei care vin nu au pretenții de la urbanism, de la dezvoltare sau privind calitatea urbană. Ei își doresc un loc de muncă, să doarmă în Cluj și să fie proprietari pentru că asta e meteahna în România. Astfel, avem calitatea slabă a urbanismului și a dezvoltărilor. De aceea, prin dezvoltatori vrem să promovăm calitatea, pentru că cei care vând doar pentru marjă și noncalitate, nu au de ce să crească, noi căutăm oamenii care înțeleg că nu numai marja și banul contează, ci contează și ce rămâne după ei. Dacă el, dezvoltatorul, ca individ înțelege calitatea, atunci are o bază pe ce care să construiască. Pentru că, altfel, rămân doar cei care vând blocurile din Mărăști, din Florești, de pe Câmpului sau din Bună Ziua”, a explicat Ciprian Comșulea, senior investment consultant la Transylvania Evolution, organizatorii delegației Clujului la Expo Real.

Anul acesta 17 companii cu reprezentanți din top management – dezvoltatori de residential și mixed-use, centre comerciale, hotelărie si funcțiuni loisir , bănci, arhitecți, avocați, consultanți – își prezintă proiectele prin fișe de proiect dedicate, toate expuse pe o hartă metropolitană (cât un perete, 4 metri pe 3 metri) care va fi vizibilă în cadrul standului Clujului, mic, elegant și foarte onorabil, după cum l-a calificat arhitectul Rareș Drăgan, parte din echipa de organizare. Vor fi prezentate 40 de proiecte, valoarea acestora fiind de peste 3,8  miliarde de euro –  1,3 miliarde de euro, proiecte dezvoltate de privați (logistic&industrial, residential, office, comercial, educațional, loisir&sport) și proiecte de peste 2,5  miliarde de euro ale autorităților locale din sectorul infrastructurii majore metropolitane – centura, metroul, trenul metropolitan, spitalele, cartierul Sopor.

Delegația Clujului e compusă din 28 de persoane, cu mențiunea că, fiind tot an cu pandemie, există condiții stricte pentru participare care au descurajat mulți dezvoltatori să participe. În cadrul evenimentelor de la târgul Expo Real se va purta mască, doar la stand nu se va purta, cu păstrarea unei distanțe de 1,5 metri. De asemenea, există condiții ca persoanele participante să fie vaccinate.

„Conceptul de anul acesta merge de la Cluj-Napoca, local, la zona metropolitană, deoarece și autoritățile locale au proiecte de infrastructură care ies din oraș și dezvoltatorii au început să intre în localitățile de lângă municipiu – Gilău cu parcurile logistice, Apahida cu logistic, rezidențial sau mixed-use, Florești, dar toți sunt la început cu partea de calitate. Mergem cu ei acolo pentru a se uita la ceea ce se face în afară să învețe și să poată aduce calitate și în Cluj-Napoca dar și în toate localitățile din zona metropolitană. Ce faci în Cluj-Napoca să faci și în localitățile de lângă, în suburbii, la aceeași calitate. La târg participă capitalele Europei și câteva orașe secundare precum cum e Munchen, Milano, Lyon, Manchester sau Clujul, poli de creștere din aceste țări. Clujul se prezintă el pe el, avem peste 40 de proiecte pe harta metropolitană – făcute, în implemntare sau concepte. Autoritățile locale, cât și celelalte prezente acolo, își aduc și ele proiectele și experiența în implementarea lor. Se discută la nivel înalt despre inovații, evoluții, riscuri, afectări ale crizei, măsuri de combatere și alte tendințe de a continua business-urile în condiții optime dar și sinergia cu digitalul – de la management de clădiri, eficiență energetică, până la managementul chiriașilor, inclusiv elemente de smart city. Pot spune, după anii de participare, că evoluția privatului de la noi e bună. El vine, vede, învață, studiază, adaptează și dezvoltă. Părerea mea și putem să ne uităm în ultimii 5 ani pe proiectele celor ce participă la târg alături de noi, este că dezvoltatorii au crescut foarte mult pe urbanism, calitate, landscaping. Acum Covid-ul a schimbat dinamica pieței. Crește logisticul, rezidențialul iar office-ul se regrupează, cresc parcurile, soluțile de micromobilitate Începe să se discute în contextul acestei crize și de locuințele accesibile. La noi, Clujul a uitat de locuințele accesibile, totul merge în prețul pieței, peste 2000 de euro pe metrul pătrat. În cazul nostru, acestea țin de zonă și calitatea lucrării. Afară, urbanismul nu e afectat în cazul locuințelor ieftine. Omul are verde, parcare, servicii, alei, biciclete. La noi înseamnă non verde, non parcare, doar prețul din calitatea lucrării și urbanism slab, ca la Florești. Acesta este exemplul nostru de locuințe accesibile. O altă tendință impusă de criză implică nevoia de suburbii. Ei în afară au suburbii de calitate, au grădini, au urbanism corect, au suprafețe, noi încă suntem la început, se crează infrastructura și căutăm și aici să aducem calitate în rezidențial și pentru suburbii pentru că în câțiva ani, putem ajunge de la Suceag, cu trenul, la cravată, la un spectacol la Teatrul Național”, a mai spus reprezentantul Transilvania Evolution.

Ce câștigă Clujul și Primăria prin prezența la Târgul Expo Real? Comșulea menționează în primul rând vizibilitatea în liga superioară a orașelor acceleratoare din Europa, mai ales că Clujul s-a aliniat acolo de 8 ani de zile, are un brand format, iar apoi arată că poate, se cizelează învață și face educație antreprenorială de top.

„Când a fost cu noi domnul Ion Sturza de la Liberty, ne-a spus după este o experiență extraordinară că a venit deoarece a avut șansa de a învăța multe lucruri noi. Și asta trebuie să fie mentalitatea, pentru că acolo cei care vin, sunt egali. Poți sta la masă cu oricine dacă ai un subiect matur și poți învăța. De la primarul din Frankfurt, la orice CEO de comanie mare din industrie. Și Primăria are de învățat de la alte primării. Și dezvoltatorii. În afară există familii care au deja de câteva generații afaceri. Avem și noi dezvoltatori care vin acum cu copiii și care înțeleg această continuitate. Aici ne concentrăm să îi formăm să își ducă afacerile către generația următoare. Astfel, ținem banii în țară și avem dezvoltatori care nu ajung să vândă fondurilor de investiții și în schimb se concentrează să reinvestească profitul în Cluj cu angajați din Cluj. Când ne-am dus prima dată la târg, ne-am dus doar privați. Însă toți de acolo sunt susținuți de autoritățile locale, de landuri, de primării. Având în vedere că participă oameni din top management, toate costurile de târg sunt de nivel premium. Locul gol de 30 mp pe trei zile costă 20.000 de euro. De acolo, crești costurile. Un bilet de intrare pe trei zile este de 700 de euro, dacă vii ca vizitator să te plimbi cu mapa printre standuri. Cu un pachet dedicat de participare optimizezi costurile. Ca să măsurăm câștigul prin participarea la eveniment, luăm în calcul câți oameni ducem și ce impact creăm în dezvoltarea lor ca antreprenori. Toți au făcut greșeli în proiectele din Cluj, dar au reușit să evolueze în calitate urbanistică, densitate, landscaping, aplicare de soluții verzi. Apoi, sunt parteneriatele atrase de privați și promovarea calității în proiectele autorităților publice. Cea mai mare realizare e sinergia între privați și autoritatea publică, reușim să fim o echipă acolo. Vrem să reușim împreună și când ne întoarcem acasă”, a mai spus Comșulea.

“Anul acesta sperăm să aducem calitate în rezidențialul de suburbie și la Cluj, aceasta fiind noua nevoie a pieței adusă inclusiv de pandemie”, a adăugat și arhitectul Rareș Drăgan.

Expo Real are loc între 11 și 13 octombrie la Munchen în Germania. La evenimentul de anul acesta s-au înregistrat peste 13.900 de participanți, având în vedere și situația epidemiologică. Există și oțiunea de a urmări online târgul.

Programul de târg cuprinde și foarte multe conferințe unde se prezintă, pe sectoare de interes, ultimele tendințe și provocări din real estate. Aici, Programul.

Bugetul de târg al Clujului este de 48.000 de euro, din care circa 13.000 de euro reprezintă contribuția Primăriei Cluj.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu