Închide

Clujul, nod de cale ferată la ieșirea spre Vest. Costurile – 3 miliarde de euro. Ministrul Transporturilor: ”ce se întâmplă azi e de neimaginat”

ActualitateEconomieTop News by Actual de Cluj - feb. 14, 2020 0 815

Clujul ar putea fi nodul de infrastructură ce degrevează o mulțime de operatori în fiecare zi de așteptarea, uneori cu zecile de ore, la frontiera cu Ungaria. Costurile – peste trei miliarde de euro.

Compania Națională de cale ferată pregătește două proiecte de finanțare cu bani europeni în sumă totală de peste trei miliarde de euro care ar urma să modernizeze tronsonul de cale ferată dintre Apahida și Suceava și să lege Coșlariu de Cluj-Napoca, proiecte ce însumează nu mai puțin de 400 de kilometri de cale ferată – iar costurile sunt exorbitante.

Primul dintre proiecte ar urma să lege Coșlariu de Cluj-Napoca, o rețea de 105,6 kilometri și o valoare estimată a lucrărilor de nu mai puțin de 801 milioane de euro, fără TVA – și doar studiul de fezabilitate e estimat să coste 10,7 milioane de euro, plus TVA. Al doilea proiect urmărește să modernizeze rețeaua de cale ferată dintre Apahida și Suceava, în lungime de 322 kilometri – cu costuri de nu mai puțin de 1,9 miliarde de euro fără TVA, din care studiul de fezabilitate costă 30,7 milioane de euro. ”E foarte important să legăm Clujul de rețeaua principală de cale ferată, coridorul principal Constanța – Curtici”, spune azi la Cluj ministrul Transporturilor Lucian Bode. ”Ce e întâmplă azi în Curtici e de neimaginat, 1.200 garnituri de tren de marfă în fiecare zi, 36 de trenuri în fiecare zi. Așteptarea în Curtici e una aproape imposibil de suportat din partea agenților economici. Cei mai importanți agenți economici din România din zona de producție a autovehiculelor, Ford și Dacia – Renault, credeți-ne că dincolo de infrastructură al doilea lucru pe care l-au solicitat la fiecare întâlnire a fost ”rezolvați problema de la Curtici”. Stau zeci de ore și așteaptă să treacă granița în Ungaria. Din motive care țin de noi, de poliția de frontieră, de operatorul din Ungaria. Dar o dată ce vom reuși să conectăm Coșlariu de Cluj și vom electrifica rețeaua între Cluj și Episcopia Bihor vom avea a doua poartă de ieșire spre Vest și vom rezolva indirect problema de la Curtici”.

Să precizăm că, potrivit reprezentanților ministerului, cele două proiecte se află în faza de elaborare a proiectului de finanțare.

  1. La cele două proiecte se adaugă și reabilitarea liniei de cale ferată între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor, în lungime de 166 kilometri și electrificarea pe o distanță de 160 kilometri. Lucrările sunt estimate să coste 7,3 miliarde de lei fără TVA și au fost împărțite în patru loturi – Cluj Napoca-Aghireș, Aghireș – Poieni, Poieni – Aleșd și Aleșd – frontieră. MT estimează ca proiectul să fie finalizat în toamna anului 2024. Țineți minte această dată dacă aceasta nu va fi respectată, căci de acest proiect de electrificare se discută de zeci de ani. Ministrul actual al Transporturilor Lucian Bode a fost întrebat de ce implementarea a durat atâția ani fără ca în 2020 să se fi implementat ceva în mod concret. Răspunsul – ”eu nu știu de ce s-a discutat atât, eu știu de ce se va implementa, pentru că suntem noi aici”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu