Clujul merge la Bienala de Artă de la Veneția
CulturăTop News by Kristina Reştea - ian. 19, 2017 0 1496
Clujenii participă la pregătirea proiectului care ar putea reprezenta România la Bienala de Artă de la Veneția în 2017. Ministerul Culturii tocmai a anunțat rezultatele etapei a doua de concurs, iar conceptul câștigător este Geta Brătescu-Apariții. Doi clujeni fac parte din echipa responsabilă de proiectul care o are în centru pe Geta Brătescu, artistă care se numără printre întemeietorii artei contemporane româneşti. Concursul se află încă în perioada de contestaţii. Amintim că în 2015 România participa la prestigioasa Bienală cu două proiecte semnate de artistul format la Cluj Adrian Ghenie.
Ministerul Culturii (şi Identităţii Naţionale) a anunţat azi rezultatul celei de-a doua etape de jurizare a Concursului național pentru selectarea proiectului care va reprezenta România la cea de-a 57-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – la Biennale di Venezia. Mai precis, această a doua etapă a avut loc în perioada 17-18 ianuarie. În cadrul ședinței, comisia a avut de evaluat cele trei proiecte calificate în etapa a II-a de selecție și a acordat punctaje fiecăruia.
Bienala de Artă de la Veneţia are loc în acest an în perioada 13 mai – 26 noiembrie, este curatoriată de Christine Macel şi se desfăşoară sub tema „Viva Arte Viva”.
În ceea ce priveşte participarea României, în urma centralizării punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei, la Bucureşti a fost desemnat câștigător proiectul Geta Brătescu-Apariții, cu 86,71 puncte.
Opera artistică a Getei Brătescu include lucrări de grafică, desen, colaj, fotografie, artă video, performance și ilustrație de carte; a tratat de timpuriu unele dintre aspectele definitorii pentru problematicile specifice artei contemporane: statutul femeii în epoca contemporană, ecologie, relaţia dintre ideologie şi societate, arată criticii de artă. (Alte informaţii – AICI).
Autorii proiectului care ar urma să meargă la Veneţia sunt Geta Brătescu, Magda Radu (curator), Corina Bucea, Diana Ursan, Raymond Bobar, Dan Burzo, Frederic Eyl, Steffen Oestreich, Marian Manten. Clujul are, deocamdată, doi reprezentanţi în echipă: pe Corina Bucea, project manager la Fabrica de Pensule – coordonator de proiect şi pe Dan Burzo, cel care se va ocupa de site-ul proiectului.
Potrivit reprezentanţilor ministerului, printre criteriile de „notare” a proiectelor s-au numărat unicitatea conceptului în ambele spații, dar şi fezabilitatea acestuia – adică posibilitatea de realizare practică (montare, demontare şi transport) şi încadrarea în bugetul estimat (raportul între costurile estimate şi rezultatele aşteptate; relevanţa/oportunitatea costurilor propuse pentru implementarea proiectului). A contat de asemenea strategia de promovare a proiectului în cadrul Bienalei şi în afara acesteia.
Amintim şi că locul doi în carul concursului i-a revenit proiectului O mie de tranziții (76,85p). Munca artistului după schimbarea lumii, cu autorii: Cătălin Gheorghe, Cristian Nae, Dan Acostioaei, Matei Bejenaru, Anca Benera, Arnold Estefan, Iulia Toma, Claudiu Cobilanschi. Pe locul trei a fost clasat proiectul Creatura creativă al autorilor: Cristina David, Ana-Maria Machedon, Alexandru Bounegru, cu un punctaj de 51,28p. Eventualele contestaţii pot fi depuse până în 26 ianuarie.
Comisia de Selecţie:
- Arh. Attila Kim, Comisar
- Cristian Alexandru Damian, Referent principal, Institutul Român pentru Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția
- Igor Efrem Zanti, Director, Institutul European de Design din Veneția
- Fabio Cavallucci, Director, Centrul de Artă Contemporană “Luigi Pecci“ din Prato
- Călin Dan, Director general, MNAC
- Adrian Bojenoiu, Curator independent
- Anca Drăgoi, Secretar de Stat, Ministerul Culturii și Identității Naționale
O serie de lucrări semnate de Geta Brătescu se află şi în patrimoniul Muzeului de Artă din Cluj, iar o parte dintre ele au fost recent expuse în faţa publicului, în cadrul unei expoziţii de sinteză. Aceasta a avut loc în toamna anului trecut şi a adunat 131 de lucrările semnate de 20 de artişti şi realizate în perioada 1960-1994.
Vederi din Epoca de Aur: cum au ales artiştii să se salveze pe “sens interzis”
Clujul şi Veneţia
Amintim că România a participat şi la a 56-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – La Biennale di Venezia cu o contribuție semnificativă a artiștilor clujeni la standul național. România a avut două proiecte, ambele semnate de artistul Adrian Ghenie: “Darwin’s Room” și “Inventing the Truth. On Fiction and Reality”. Curator a fost Mihai Pop, fondatorul galeriei Plan B și unul dintre reprezentanții curentului Școlii de la Cluj, alături de Ghenie. De altfel, cele două proiecte au fost inițiate de Fabrica de Pensule, spațiul artistic înființat la Cluj într-o fostă întreprindere.
Vezi şi:
Cum reprezintă Clujul România la Bienala de la Veneția
Merită menţionat că tot de la Cluj a plecat echipa care a reprezentat România la Bienala de Arhitectură de la Veneţia de anul trecut.
Citeşte şi
O echipă de la Cluj reprezintă România la Bienala de Arhitectură de la Veneţia
şi
“Making of”: din culisele proiectului care reprezintă România la Bienala de Arhitectură de la Veneţia