Închide

Clujul a luat iar fața Bucureștiului: orașul are deja 22 autobuze electrice, Capitala abia a lansat licitația. Ce orașe vor mai beneficia de astfel de dotări

Uncategorized by Actual de Cluj - apr. 14, 2019 0 135

De la începutul lunii aprilie, pe străzile din Cluj-Napoca circulă 22 de autobuze electrice, până în luna august urmând să vină încă 19. Primele autobuze de acest fel au ajuns la Cluj în iunie 2018, fiind primul oraș care a făcut această achiziție. Un autobuz costă nu mai puțin de 2,8 milioane lei, fiind produs de SOLARIS Bus&Coach. Următorul oraș care va avea autobuze electrice este Suceava, licitația pentru achiziția publică fiind finalizată. Primăria Capitalei are în plan să cumpere 100 de autobuze electrice, însă municipalitatea abia a început procedura de achiziție, în luna martie. 

Ministerul Dezvoltării a lansat licitațiile pentru achiziția a 175 autobuze electrice, care vor ajunge în mai multe orașe din țară, valoarea estimată a contractelor fiind de circa 500 milioane lei fără TVA. Separat, Primăria Brașov vrea să achiziționeze 32 autobuze electrice, Primăria Zalău 20, iar Baia Mare 9.

În total, în sistemul electronic de achiziții publice sunt în desfășurare licitații de circa 1 miliard de lei pentru achiziția de autobuze electrice.

Clujul are autobuze electrice de vara trecută
 
”11 noi autobuze electrice, în circulație de azi în municipiul Cluj-Napoca. În total, 22 autobuze electrice sunt în circulație, iar din iulie vor fi 41. Susținem transportul electric, nepoluant”, a anunțat primarul Emil Boc pe pagina de Facebook, la începutul lunii aprilie 2019.
În luna august 2017, Primaria Cluj-Napoca a semnat cu furnizorul SOLARIS Bus&Coach un acord cadru pentru livrarea a 41 de autobuze electrice. Primele autobuze au ajuns în iunie 2018. Modelul cumpărat este Solaris Urbino 12. Prețul unui autobuz este de 2.374.725 lei+TVA.
 
 
 
Foto: Primăria Cluj-Napoca

Autobuzele au dotări de ultimă generație, iar perioada de garantie este de 5 ani sau 500.000 km:

– capacitate totală de transport 78 călători, din care 27 locuri pe scaune și 51 locuri în picioare
– autonomie de 105 km pentru baterii noi
– capacitate baterii 200kwh tip Solaris High Energy (lithium–iron-phosphate– LiFe PO4)
– puterea motorului electric este de 160 kW (218 CP )
– lungimea autobuzului este de 12 m
– podea complet coborâtă
– rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilități
– loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii
– înclinarea pe o parte a autobuzului în stații (kneeling)
– au 3 uşi duble (cu câte 2 foi fiecare) cu sistem antistrivire a călătorilor
– sistem de frânare dotat cu ABS, EBS, ESR
– sistem de încălzire în sezonul rece
– sistem de aer condiționat pentru sezonul cald
– ventilație naturală prin geamurile batante
– sistem de iluminare interioară a salonului cu lămpi de tip LED
– afișaje de traseu exterioare cu LED-uri (față, lateral și spate )
– 1 indicator vizual interior de stații cu LED-uri
– 1 monitor tip LCD pentru anunțuri publicitare
– anunțarea vocală a stațiilor în salon
– staţie de amplificare
– Radio – CD și microfon
– sistem de supraveghere video în interior și exterior
– sistem de numărare a călătorilor transportați
– sistem de ticketing
– computer de bord pentru gestiune și management al traficului (CGMT)
– sistem informatic de gestiune și diagnosticare electronică prin rețea CAN (SIDGE)
– sistem de urmărire prin GPS a vehiculului
– internet gratuit WI-FI pentru călători
– comunicare prin voce între şofer şi dispeceratul central prin rețeaua GSM
– datele din computerul de bord al autovehiculului se descarcă într-un server care gestionează baza de date și generează rapoarte specifice (cu privire la numărul de km parcurși, consumurile de energie, numărul de pasageri transportați etc).
– pentru urcare sau coborâre din autobuz, călătorii trebuie să apese butonul de comandă din dreptul fiecarei uși din exterior sau din interior. Se vor deschide doar ușile care au avut o astfel de comandă din partea călătorilor.
– șoferul poate să selecteze deschiderea automată în stații a ușilor la comanda călătorilor sau să selecteze deschiderea ușilor prin comanda dată de la bord.
– pentru a urca în mijlocul de transport, persoanele care se deplasează în fotoliu rulant trebuie să anunțe soferul prin apăsarea butonului din exteriorul autobuzului din dreptul ușii a doua în dreptul căreia este afișată pictograma standard pentru “fotoliu rulant”. La o astfel de comandă, șoferul coboară să manevreze rampa de acces și să asiste persoana care se deplasează în fotoliu rulant să urce în siguranță în autobuz. Pentru a coborî din autobuz, înaintea stației de destinație, persoana care se deplasează în scaun rulant trebuie să apese butonul din interiorul salonului unde se află locul special amenajat pentru cărucioarele rulante. La o astfel de comandă, șoferul știe că la prima stație trebuie să manevreze rampa de acces și să asiste coborârea în siguranță a persoanei care se deplasează cu fotoliu rulant. Pentru urcarea sau coborârea landourilor pentru copii se procedează la fel ca și la fotoliile rulante.

”Activităţile de întreţinere şi mentenanţă planificată (reviziile) pe perioada de garanţie se vor efectua de către personalul C.T.P., în atelierele C.T.P. Cluj-Napoca SA, cu acordarea de asistență tehnică de către reprezentantul de service al furnizorului. Activităţile de reparații pentru defecte apărute din vina furnizorului pe perioada de garanţie se vor efectua de către furnizor. Toate consumabilele necesare la revizii în perioada de garanție vor fi asigurate de către furnizor pe cheltuiala acestuia (anvelope, filtre de aer, curele de transmisie, filtre și agent frigorific pentru instalaţia de aer condiţionat etc.”, mai precizează Primăria Cluj-Napoca.

Instituția a achiziționat în cadrul proiectului și o rețea de stații de încărcare rapidă și lentă.
Suceava a finalizat licitația
 

Următorul oraș care va avea autobuze electrice este Suceava. Primăria a finalizat licitația pentru a achiziția a 5 autobuze cu capacitate mică, pe 31 octombrie 2018. Contractul a fost câștigat de ANADOLU AUTOMOBIL ROM S.R.L., valoarea contractului fiind de 4.700.000 lei. 85% din finațare este asigurată prin Programul de Cooperare Elvetiano – Român. 

Primăria Capitalei a lansat licitația în martie
 

Pe 15 martie 2019, Primăria Capitalei a lansat în sistemul electronic de achiziții publice licitația pentru cumpărarea a 100 de autobuze electrice și a unei rețele de stații de încărcare lentă și rapidă.

Caracteristicile autobuzelor sunt aproape identice cu cele de la Cluj:

”Autobuzele electrice noi, din gama 12 m (12000±350mm), cu tracţiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare a Energiei (SRSEE) cu baterii de acumulatori, cu podea complet coborâtă pe toată lungimea, cu trei uşi şi aer condiţionat în salonul de călători”, se arată în sistemul electronic de achiziții publice. Capacitatea fiecărui autobuz este de 90 de persoane din care 24/32 pe scaune.

”Incărcarea Sistemului Reîncărcabil de Stocare a Energiei (SRSEE) se va putea realiza atât în depouri (încărcare lentă) cât și pe traseu (încărcare rapidă). Autobuzul electric va fi echipat cu instalații electrice de încălzire pentru sezonul rece, de aer condiționat, atât pentru salonul de pasageri cât şi pentru cabina de conducere. Soluţia tehnică aleasă nu trebuie să afecteze substanţial performanțele de autonomie ale autobuzului electric. Autonomia autobuzului va fi minim 230 Km în condiţiile în care funcționează sistemul de încălzire sau climatizare (după caz).

Autobuzul electric va avea o echipare minimală obligatorie conform cerințelor unui sistem de transport civilizat și cerințelor legislației în domeniu. Din prețul ofertei vor face parte şi echipamentele, sculele speciale, dispozitivele, piesele de schimb şi materialele consumabile, prestarea activităţilor de service în perioada de garanție, instruirea şi autorizarea personalului achizitorului.

De asemenea, din prețul ofertei vor face parte și stațiile de încărcare lentă (plug-în) aferente fiecărui autobuz. Autobuzele electrice trebuie să fie proiectate şi fabricate pentru a asigura costuri de intreţinere şi exploatare foarte reduse pe toată durata de utilizare normală şi vor dispune de sistem de autodiagnoză pentru toate sistemele care concură la siguranță circulației, precum şi cele destinate a asigura microclimatul în cabina de conducere şi în salonul de călători, cât şi a sistemelor pentru informarea călătorilor”, se arată în caietul de sarcini.

Autobuzele vor mai avea trapă rabatabilă, sistem de numărare a călătorilor, WiFi, sistem de urmărire prin GPS a vehiculului.

Valoarea estimată a contractului pentru cele 100 de autobuze electrice este de 219.571.200 lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 27 mai 2019.

Brașovul, Zalăul și Baia Mare – licitații în desfășurare
 

În 22 martie, Primăria Brașov a început licitația pentru achiziția a 32 autobuze electrice. Valoarea estimată a contractului este de 75,6 milioane lei fără TVA. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este de 3 mai 2019. Instituția vrea să mai achiziționeze și 20 autobuze hibrid-electrice cu lungime de 18m, valoarea estimată a contractului fiind de circa 50 milioane lei fără TVA. Banii vin în proporție de 85% de la Administrația Fondului de Mediu.

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat pe 8 februarie 2019 licitația pentru achiziționarea a 56 autobuze electrice cu lungimea de cca.18m destinate transportului public urban de calatori ,operabile în condiții de șes, 56 de staţii de încărcare lentă si 19 de staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului este estimată la 184.500.000 milioane fără TVA. Autobuzele vor fi folosite în Brașov (12) și Timișoara (44). 

Pe 7 februarie, Primăria Zalău a lansat licitația pentru achiziția a 20 autobuze electrice (10 de 10 m și 10 de 12 m) și stații de încărcare. Valoarea estimată a contractului este de 58.121.885 milioane lei fără TVA.

Pe 28 ianuarie, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat licitația pentru achizitionarea de 68 de autobuze electrice cu lungimea de cca. 10 m operabile în condiții de șes, 68 de staţii de încărcare lentă si 18 de staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului este estimată la 153.500.000 milioane lei fără TVA. Autobuzele vor ajunge în orașele Brăila (11 autobuze), Constanța (21), Focșani (20), Lugoj (9), Slobozia (7).

Pe 18 decembrie 2018, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat licitația pentru achizitionarea a 51 autobuze electrice de cca. 12m destinate transportului public urban de călători, 15 de staţii de încărcare rapidă 51 de staţii de încărcare lentă. Valoarea contractului este estimată la 141.375.000 milioane lei fără TVA. Autobuzele vor ajunge la Alba Iulia(13), Constanța(20), Buzău(9), Ploiești(9).

Și Primăria Baia Mare vrea să cumpere 9 autobuze electrice, o licitație în acest sens fiind lansată pe 23 noiembrie 2018. Valoarea estimată a contractului este de 16 milioane lei.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare