Închide

Cine vrea să transforme principala axa de trafic din centrul Clujului într-un spațiu mai prietenos cu oamenii

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - apr. 24, 2019 0 883

Trei oferte au fost depuse pentru contractul de circa 9 milioane de euro scos la licitație de Primăria Cluj pentru lucrările de proiectare, asistență tehnică și modernizare a B-dului 21 Decembrie 1989. Aceastea vin de la firme care au avut sau au contracte cu Primăria, dar și de la o societate care a furnizat piatră cubică pentru primele pietonale din Cluj.

Societățile Diferit (cu 11 subcontractori), Antrepriza de Lucrări și Reparații (Strabag) (cu 10 subcontractori și firma de proiectare Planwerk ca terț) și asocierea Astor Com-Damar Consult și Ianus (cu 4 subcontactori) au depus oferte pentru contractul de modernizare a B-dului 21 Decembrie 1989.

Contractul a fost estimat la peste 44,2 milioane de lei, din care peste 850.000 lei reprezintă proiectarea și implică realizarea de benzi dedicate transportului public, lucrări de infrastructură, amenajare de spațiu public, semaforizare, iluminat public și mobilier urban. Durata pentru realizarea contractului este de 15 luni , din care 2 luni pentru servicii de proiectare și 13 luni pentru executarea lucrărilor. Criteriul de adjudecare este oferta cea mai avantajoasă (90% prețul ofertei și 10% perioada de garanție).

În prezent, procedura este în faza de evaluare calificare/ofertă tehnică.

Contract dorit de firme ”de casă”

Diferit lucrează cu Primăria din primul mandat deținut de Emil Boc. A înregistrat un vârf de contracte în timpul administrației Apostu. Apoi, cu contestații, a mai înregistrat câteva reușite, printre care contractul pentru refacerea podului Traian din Cluj.  Firma a încasat milioane de lei de la Direcția de Drumuri și Poduri Cluj, a lucrat și la centura de Diamant și, mai nou, are contracte de tip acorduri cadru pe patru ani cu primării din județ (30 de milioane lei cu administrația din Turda) sau din Transilvania – spre exemplu la Satu Mare. Compania înființată în 2001 e deţinută de Nicolae Petri (un fost inginer în cadrul Regiei Autonome a Domeniului Publice deţinută de administraţia locală clujeană) împreună cu soția Daniela Petri.

Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj face parte din grupul austriac Strabag și a mai avut contracte de zeci de mii de lei cu Primăria Cluj pentru modernizarea Pieței Unirii sau pentru modernizarea drumului Făgetului.

Diferit și ARL mai concurează la o licitație de zece milioane de euro pentru modernizarea Pieței Lucian Blaga. ARL e în echipă tot cu Planwerk, cei care s-au ocupat și de studiul urbanistic pentru transformarea zonei. Astor Com Din Târgu Mureș a lucrat cu Primăria Cluj din primul mandat al primarului Emil Boc de la care a încasat câteva milioane de euro (la momentul 2011).

A furnizat și piatra cubică pentru primele pietonale din centrului orașului – Piața Muzeului. Cel care înființase firma, Petrică Sala, a și fost condamnat de instanță pentru dare de mită unui iniginer de la o firmă de consultanță pentru a deconta lucrări nerealizate.

Primăria își dorește un câștigător până în vara lui 2019 când vrea să demareze șantierul

Un proiect urbanistic de amenajare a B-dului 21 Decembrie 1989 a fost realizat pentru Primărie de societatea Planwerk. Proiectul a fost supus dezbaterii publice anul trecut. Propunerea de reamenajare aduce pietonii, bicicliștii, transportul în comun și traficul auto într-o relație mult mai eficientă și normală pe o arteră care tranzitează zona centrală a Clujului. Specialiștii au salutat soluția propusă, dar au mai spus public că este una care arată încă lașitatea administrației locale clujene în fața traficului auto.

Directorul Ovidiu Cîmpean din Primărie a anunțat deja că estimează ca licitația să aducă un câștigător până în vara anului când administrația și-ar dori să demareze și lucrările. Cîmpean a mai spus că pe 21 Decembrie va fi implementat și un sistem modern de semaforizare care va depista șoferii care trec pe culoarea roșie a semaforului.

Artera principală de tranzit prin centrul Clujului face parte și din sistemul de undă verde pe care Primăria Cluj l-a promovat în repetate rânduri că există în oraș și permite tranzitarea facilă a Clujului pe axa est-vest.

Cum se va transforma B-dul 21 Decembrie

Planwerk a propus pe 21 Decmebrie condiții mult mai prietenoase pentru transportul în comun, dar și pentru circulația pietonilor sau bicicliștilor. Odată pusă în operă propunerea, aceasta ar putea aduce o creștere a numărului de persoane care utilizează mijloacele de transport în comun sau bicicleta. Bulevardul 21 Decembrie rămâne încă parte importantă pe singura axă de trafic a orașului (est-vest) iar traficul auto nu se reduce.

Între Piața Unirii și Piața Avram Iancu se evidențiază ca bandă dedicată actualul traseu al mijloacelor de transport în comun, se translatează stațiile de autobuz, bicicliștii și autobuzele sunt puși să conviețuiască, având în vedere că trotuarele sunt înguste, mai ales aproape de intersecția cu Piața Unirii. În Piața Avram Iancu se continuă pistele de biciclete, dar și traseul dedicat pentru mijloacele de transport în comun. Între Regionala CFR și The Office vor fi trei benzi pentru traficul general, plus benzi dedicate pentru transportul în comun și bicicliști. Parcursul pentru biciclete și benzile dedicate continuă până la Biserica Sf Petru și Pavel.

Noutatea proiectului o constituie înlocuirea parcării de câteva zeci de mașini din fața Bisercii Sf Petru și Pavel cu un scuar public, cu bănci și copăcei. Arhitectul Eugen Pănescu de la Planwerk a ținut să sublinieze că acest lucru a fost posibil având în vedere existența parcării temporare de pe amplasamentul viitorului Centru Cultural.

Pe întreg parcusul B-dului 21 Decembrie, pe ambele părți se propune aliniament de arbori/completarea aliniamentului, amplasarea de mobilier urban, pavarea cu dale de piatră, locuri (nenominalizate) unde să se amplaseze terase, modernizarea iluminatului public. Propunerea vine să explice și să rezolve și zonele de conflict între biciclete și restul traficului, la intersecții.

Detalii:

Cum se vede noul proiect mai prietenos cu pietonii și bicicliștii propus de Primărie pe B-dul 21 Decembrie 1989

sursa foto: Radio Cluj

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.