Închide

Cine vrea să stabilească prețul și traseul centurii care ar trebui să aducă descongestionarea traficului din Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 04, 2018 1 1508

Cinci oferte au fost depuse la licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate și a studiilor urbanistice aferente centurii metropolitane a Clujului, un proiect de drum de 38 de kilometri pe care autoritățile locale și-au asumat să îl pornească la nivel local ca să aibă garanția că va fi finanțat din fonduri europene, centura fiind inclusă în Masterplanul de Transport.

Contractul de 4 milioane de euro (studiu de fezabilitate și studii urbanistice) este râvnit de societăți mai mult sau mai puțin controversate de pe piața contractelor publice pentru studii la diverse lucrări de infrastructură.

Potrivit Primăriei au depus oferte: ACCIONA INGENIERIA SA, CONSITRANS SRL,  EUROCERAD INTERNATIONAL SRL, EXPLAN SRL și SKYLINE CENTER SRL. Comisia de licitație urmează să verifice documentele și să treacă la evaluare ofertelor.

ACCIONA INGENIERIA SA a câștigat în asociere contractul pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj- Oradea- Episcopia Bihor. Firma cu care s-a asociat, Baicons Impex SRL este deţinută de Marin Baicu, anchetat de DIICOT pentru fraudarea CFR şi a CNADNR cu 34 de milioane de lei, după cum scrie Jurnalul Național. Firma a avut contracte de 24 de milioan de euro cu Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale.

CONSITRANS este controlată de Eduard Hanganu despre care presa scrie că este amic cu Michael Stanciu de la Search Corporation, Iptana și Primacons Group și că apare și în alte firme alături de fruntasi din domeniul construcțiilor de la Universitatea din București – Anton Chirică de la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri Bucuresti; Mihai Voiculescu, de la  Constructii Civile, Industriale si Agricole din Bucuresti si fost consilier general pana în 2004; Aurel Băluț, fost director al CNADNR. Numele firmei apare în scandalul autostrăzii Sibiu-Oraştie. Potrivit unui raport al CNADR inginerul Consitrans responsabil de lucrare ar fi închis ochii la mai multe nereguli săvârşite de constructorul autostrăzii.

De asemenea, societatea controlată de Eduard Hanganu, Viorica Hanganu şi Mihai Olariu şi care are ca obiect de activitate activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică a proiectat și un drum între Craiova și Calafat cu rigole și șanțuri late și foarte adânci despre care specialiștii de la nivel local au spus public, citați de Digi TV, că pun în pericol siguranța participanților la trafic. Din păcare, însă, fiind o finanțare din fonduri europene, cei de la Drumuri și Poduri au precizat pentru aceeași sursă că respectivul drum nu poate fi refăcut.

EUROCERAD INTERNATIONAL face parte din asocierea care a câștigat lucrările la tronsonul de autostradă Turda – Sebeș. Presa scrie că societatea o are ca asociat și administrator pe Florina Costache care are o serie de legături de afaceri extrem de interesante cu Michael Stanciu Iptana sau cu unul dintre regii asfaltului, Dan Besciu de la Construct Eurotrading. Societatea a participat la licitații și cu Anduro Impex, o firmă din București care (susținută de Napocamin, societatea fugarului condamnat Ioan Bene, condură de fostul primar al Clujului, Sorin Apostu) a câștigat deja două contracte cu Primăria Cluj pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru două pasaje rutiere (Mărăști și Tăietura Turcului).

EXPLAN SRL este o societate din Cluj care îl are ca administrator pe Ciufudean Petru și care a reușit să demonstreze în instanță că o licitație a Consiliului Județean a fost ”’măsluită” și anume cea pentru serviciile de proiectare aferente modernizării a mai multor kilometri de drumuri județene din Cluj (Servicii de întocmire documentaţii cadastrale de intabulare, studii geotehnice, expertiza tehnică, D.A.L.I, proiectare si asistenţă tehnică pentru drumurile judeţene din judeţul Cluj). Curtea de Apel Cluj a arătat anul trecut că nici autoritatea contractantă, nici societăţile câştigătoare nu au respectat normele legislative a unei proceduri de licitaţie din moment ofertantele nu au avut documentaţia completă, iar Consiliul Judeţean a omis această cerinţă. Astfel, s-a dispus anularea procedurii de licitație pentru trei loturi de drumuri.

SKYLINE CENTER SRL este legată de numele lui Dragoș Mihai Boeru care apare și în alte societăți – Romair Consulting, Romair Energy, Vinul Boerului sau Skyline Partners. Romair este controlată de Gheorghe Boeru, care îndeplinește funcția de președinte al companiei. După cum scrie media, în iunie 2015, procurorii Direcției Naționale Anticorupție l-au acuzat pe Gheorghe Boeru de dare de mită, cumpărare de influență și evaziune fiscală. Din documentele anchetatorilor reiese că Boeru a dat șpagă pentru ca firma Romair Consulting să primească mai multe contracte de la Hidro Prahova. Anchetatorii au reținut că pentru sprijinul acordat la obținerea contractului, în ianuarie 2012, că Adrian Semcu, fost vicepreședinte al Consiliului Județan Prahova, a primit de la Boeru 100.000 euro, din totalul sumei promise de 200.000 euro. Pentru a beneficia de clemența legii, mai scrie 101reporteri. ro, Boeru l-a denunțat procurorilor anticorupție pe primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman, care ar fi primit o șpagă de un milion de euro. Afacerile controversate ale lui Gheorghe Boeru au înflorit în București în mandatul de primar al lui Adriean Videanu. Boeru a participat în 2006 cu două firme controlate de el la o licitație organizată de Primăria Capitalei, pentru a realiza un studiu de fezabilitate pentru ecologizarea a patru parcuri. Totodată, Boeru a mai fost implicat în privatizarea controversată a companiei Nitramonia împreună cu Fatik Kesser, în urma căreia cei doi parteneri de afaceri s-au pricopsit cu un dosar penal pierdut prin sertarele Parchetului.

sursa Primaria Cluj

Cluj-Napoca și-a asumat protocolul de colaborare cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru a porni pe bani locali, circa 4 milioane de euro, studiile (de fezabilitate și urbanistic) aferente realizării a 38 de kilometri de drum, între autostrada Transilvania și centura Vâlcele-Apahida. Administrațiile locale din Gilău, Florești, Feleacu, Apahida, localități de pe traseul drumului ocolitor, și-au asumat protocolul iar anul acesta a fost lansată licitația pentru aceste studii despre care primarul Emil Boc spune că ar putea să fie gata și predate Companiei în 2019. Așa, un termen optimist pentru construirea centurii despre care specialiștii au spus că va salva orașul de traficul auto ar fi 2023.

Centura metropolitană apare în masterplanul general de transport, depus de România la Bruxelles, în care poartă numele Transregio Feleac. Șoseaua are lungimea totală de 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro. Centura e împărțită în trei sectoare care trec pe raza localităților Gilău, Florești, Cluj-Napoca, Feleac și Apahida.

Primarul Emil Boc face lobby serios pentru ca autoritățile centrale să pornească proiectul centurii din Cluj văzută de specialiști ca o gură de aer pentru traficul clujean. Chiar și cu această centură, specialiștii care au lucrat la planul de mobilitate au arătat că aceasta va fi cea mai aglomerată din țară, chiar mai aglomerată ca sectoarele de autostradă.

Vezi și:

Termen optimist pentru centura metropolitană: 2023. Primăria pune la bătaie 4 milioane de euro pentru pornirea proiectului

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Un comentariu

    1. Ar trebui pus in contract si reponsabilitatea pentru neconcordantele dintre studiul de fezabilitate si realitatea din teren si eventualele schimbari de solutie (intotdeauna in defavoarea investitorului).
      Din cauza studiilor realizate aiurea se ridica tot felul de probleme care dubleaza pretul investitiilor. Numai la noi un kilometru de drum costa de 4 ori mai mult decat la sarbi sau bulgari si e produs la niste standarde mult inferioare, chiar daca pretul initial era doar de 2 ori mai mare!

    Scrie un comentariu

    Articole similare