Închide

Centura Metropolitană, în cârca Primăriei Cluj. „Nouă ne convine!”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - dec. 08, 2019 1 2858

Emil Boc a dat vina pe lipsa de susținere din partea autorităților centrale, în special când i s-a reproșat că Primăria Cluj nu a realizat, în ultimii 15 ani, niciun proiect major de infrastructură. Nemulțumirea exprimată de edilul Clujului se referea în special la proiectul Centurii Metropolitane  – prevăzut și în Masterplanul Național de Transport – pentru care autoritățile centrale sunt îndreptățite să acceseze fonduri europene. Primăria Cluj s-a angajat să facă pe cont propriu documentația tehnică și s-o ofere Ministerului de Transporturi (CNAIR), pentru a grăbi procedura de accesare a finanțării pentru execuția proiectului. În mai multe rânduri, Boc a comentat că soarta proiectului ar fi avut mai multe șanse de realizare, dacă responsabilitatea directă i-ar fi revenit Primăriei Cluj. Dorința lui Boc este pe cale să se împlinească pentu că cel puțin doi dintre actualii miniștri din Guvernul Orban sunt în asentimentul său. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, au convenit că se impune o creștere a gradului de absorbție a fondurilor europene, și că indicat ar fi ca o parte dintre proiectele majore de investiție, prevăzute spre finanțare din programe europene, să fie transferate către autorități locale, începând cu următorul exercițiu bugetar al UE.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar rămâne beneficiară al finanțărilor europene, dar responsabilitatea derulării proeictelor ar putea fi transferată autorităților locale – prin încheierea unor parteneriate.

„Am punctat prioritățile pe care le avem atât pentru perioada imediat următoare cât și pe termen lung. Socpul este să determinăm o îmbunătățire vizibilă a procesului de absorbție a fondurilor comunitare. Ne-am propus împreună ca următoarea perioadă de programare să însemne, în cazul CNAIR, o concentrare pe marile proiecte de infrastructură și o implicare substanțială a administrației locale în realizarea obiectelor de interes local. Aceste măsuri vor eficientiza modul de implementare a Master Planului General de Transport. Vrem să eliminăm toate blocajele de care ne lovim în această perioadă și în cazul în care este necesar vom promova de urgență și modificările legislative aferente. Mai ales în cazul legislației achizițiilor publice unde este mare nevoie de crearea completurilor specializate, această legislație urmează să fie elaborată cu ajutorul colegilor de la Ministerul Justiției”, a transmis ministrul Transporturilor, Lucian Bode (citat de zcj.ro)

Nu mai au scuze

Viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, a subliniat că Primăria Cluj ar câștiga timp prețios dacă ar deveni responsabilă pentru proiectul centurii metropolitane. „Noi avem oricum un avans, pentru că am demarat procedura pentru realizarea Studiului de Fezabilitate, am primit deja avizul din partea CNAIR pentru traseul optim. După ce va fi finalizată documentația, am putea să contractăm lucrările de proiectare și apoi pe cele de execuție. Ne-ar conveni mult să nu mai fim nevoiți ca pentru orice aprobare să cerem acordul celor de la București, să putem gestiona noi întreg proiectul”, a comentat Tarcea. El a confirmat că atât ministrul Transporturilor, Lucian Bode, cât și cel al Fondurilor Europene, Marcel Boloș, sunt conectați foarte bine la problemele de infrastructură cu care se confruntă Clujul. Mai mult, fosta consilieră a primarului Emil Boc, Ștefania Ferenț, a fost numită de curând secretar de stat în cadrul Ministerului de Transporturi. Nu ar trebui, așadar, să mai existe impedimente privind demararea proiectului centurii metropolitane a Clujului.

Reamitim că traseul aprobat de CNAIR în cadrul proiectului Centurii Metropolitane măsoară 38 de km, și ar urma să parcurgă teritoriile Apahida, Cluj Napoa, Florești și Gilău. CNAIR are posibilitatea să obțină pentru acest proiect 150 de milioane de euro de la Comisia Europeană, bani care vor putea fi utilizați până în 2023.

 

 

Un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare