OPINIE Centenarul statuilor
Opinie by Catalin Suciu - nov. 21, 2018 1 535
100 România, sigla aceea pe care Ministerul Culturii o promovează peste tot, la fel ca și toate instituțiile statului, e o absurditate. N-o spun eu, ci academicieni români.
Și pe bună dreptate, fiindcă România există de mult mai mult timp.
Fie și dacă ne raportăm la Constituția din 1866, când s-a schimbat articolul 1,care statutează ca denumire a statului România. Modificările care au vizat Articolul I au înlocuit termenul de Principatele Unite Române cu România și au certificat schimbarea formei de guvernământ.
„Sărbătorim 100 de ani de la formarea statului național unitar român, dar țara e mult mai veche de 100 de ani. Suntem ridicoli cu 100 de ani. România nici măcar nu este România mare de acum 100 de ani. N-a fost inspirat deloc acel logo cu 100”, spune istoricul Ioan Bolovan, prorector UBB și membru al Academiei Române.
Dincolo de datele istorice, cu ce rămânem după Centenar? Cu ce rămâne Clujul după Centenar?
Avem statui noi, așa cum sunt cele care îi înfățișează pe episcopul greco-catolic Iuliu Hossu, cel care a citit Rezoluția Marii Uniri de la 1918 în fața mulțimii la Alba Iulia, pe episcopul ortodox Nicolae Ivan şi pe mitropolitul Bartolomeu Anania. Vom avea un monument al Marii Uniri ce va fi dezvelit în perioada următoare. Îl vom avea pe Mihai Viteazu „recondiționat” în piața cu același nume, o piață pe care administrația n-a fost în stare ani de zile s-o modernizeze. Acolo e o clică de oameni ai străzii și cerșetoria e în floare, zona arată îngrozitor. Și vorbim de centrul orașului. Dar e bine, fiindcă statuia va străluci din mizerie, se va tăia o panglică, se vor face fotografii și așa mai departe.
Mai noi, îl avem pe Decebal în Aeroportul Internațional Avram Iancu, al cărui bust a fost dezvelit într-o ceremonie fastuoasă dedicată centenarului. Ce legătură o avea Decebal cu Centenarul, nu știu. Poate la anul, autoritățile din domeniu îl vor pune alături și pe Traian, să nu fie singur Decebal. Așadar, de sosiți la Cluj îl salutați pe regele nostru, cum ar spune Ghiță Funar sau când plecați în străinătate, la muncă sau în vacanțe, îl salutați din nou pe Decebal, ocrotitorul neamului.
Bine că nu se vopsesc și băncile din Cluj în roșu, galben și albastru, ca pe vremea aceluiași Funar. S-au făcut și se fac spectacole nemaivăzute dedicate Centenarului, se organizează expoziții, vorbim de mari români acum, când, de fapt, s-ar putea face asta cu orice prilej, nu neapărat că-s 100 de ani de la Unirea din 1918.
Dacă ne raportăm la viața reală și „100România” mi-ar fi plăcut să văd ceva mai mult decât niște statui. Milioane de euro au furnizat statul și administrațiile locale în felurite evenimente dedicate Centenarului.
Fă o școală, una singură, de la zero, numește-o cum vrei tu, dar asta puteai face ca să lași ceva cu adevărat palpabil în urma ta. Acolo se vor forma generații de copii. Oferă niște burse pentru școlarizare fiindcă un singur copil care primește o educație potrivită, are puterea de a schimba lumea. Peste alți 100 de ani, școala va fi format deja generații întregi de oameni de știință, poate, de cercetători, de matematicieni etc. Investește în educație.
Investește în sănătate.
Fă ceva și ajută-ți bolnavii care stau în spitale istorice, la propriu, în clădiri gata să se prăbușească peste pacienți. Acolo trebuie să intri, administrație, cu recondiționarea, cu investiția. Clujul e blocat în studii de prefezabilitate și fezabilitate pentru diverse proiecte care vizează dezvoltarea infrastructurii. Vorbim despre un metrou care ar trebui să funcționeze peste vreo 30 de ani, când vor zbura deja mașinile și-ți va trebui brevet de pilot, și n-ai drumuri în Cluj. N-ai nici soluții. Niciuna. Te sufoci în trafic, n-ai o centură metropolitană. Avem un spital regional care ar trebui să fie gata până-n 2023, dar nu există nici un drum care să ducă spre el.
Ne mândrim cu aplicații mobile din epoca smart, dar suntem, de fapt, în antichitate. Mobilitate urbană, transport public? Moama mia, mergeți cu orice autobuz când dă un strop de ploaie. Vedeți de puteți respira în interior și cât timp faceți pe drum. După ce coborâți, luați o bicicletă din standurile nefuncționale și mergeți cu ea circa 200 de metri pe pistă, apoi coborâți la șosea și vă continuați drumul sperând să nu vă lovească vreo mașină.
Așadar, cu ce rămâne Clujul după Centenar?
corect. bine punctat. nici un proiect major care sa ramana in istorie. TRIST.
statui si concerte asta e tot ce pot da actualii conducatori