Închide

Bătaie de joc în proiectul Centurii Metropolitane /Cei peste 200 de milioane de euro pentru exproprieri există doar pe hârtie / Primarul Boc spune că se vor plăti banii eșalonat, doar pe suprafața pe care se va lucra

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - apr. 02, 2024 1 1180

După ce a fost întârziată mai bine de 5 ani, Centura Metropolitană a Clujului, care urma să intre în șantier anul acesta, este, din nou amânată. Primăria, prin Emil Boc, recunoaște că nu există banii de exproprieri, cei 200 de milioane de euro și anunță că, de fapt, lucrările la tronsonul I (2 kilometri între Cluj-Napoca și amplasamentul Spitalului Regional de Urgență) vor începe după demararea lucrărilor la prima etapă din proiectul Spitalului Regional.

Mai mult, Emil Boc a arătat că, având în vedere că nu există suma disponibilă în bugetul de stat, exproprierile se vor derula etapizat, în funcție de frontul pe care se va lucra.

„Cei de la CNAIR au spus, eu nu am 200 de milioane de euro ca să plătesc despăgubirile dintr-o dată, așa cum prevede legea. Eu atât am pentru toată țara, nu pot da toți banii la Cluj. Și atunci am intrat în blocaj, ei nu au bani pentru despăgubiri, eu nu pot da drumul la proiect. A trebuit să modificăm legea. Este meritul colegilor din Primărie care s-au gândit să modificăm legea, ca să nu dăm o singură decizie de expropriere, ci să dăm decizii separate, să fărâmițăm pe zone. Să plătești doar pe suprafețele pe care urmează să lucrezi. Până acum trebuia să expropriezi totul de la început. Pentru primul tronson, Cluj-Florești, avem nevoie doar de 4 milioane de euro”, a declarat primarul Emil Boc la Ziua Live.

Potrivit edilului, lopata la centura metropolitană pe primul tronson (cei 2 kilometri între Cluj-Napoca și Florești/unitatea militară) depinde de asigurarea sumei de 4 milioane de lei pentru exproprierea terenurilor dar și de demararea lucrărilor la Spitalul Regional de Urgență care presupun și relocarea utilităților din zonă.

Centura metropolitană a Clujului este un proiect „uriaș”, care intră „la lopată” în câteva luni, a precizat Emil Boc, dar după ce încep primele lucrări la Spitalul Regional de Urgență din Florești. Boc a mai spus că municipalitatea a cerut la începutul acestui an lui CNAIR să facă plata pentru exproprierile prinse în etapa de lucrări aferentă tronsonul I.

„Suntem în faza de emitere a autorizației de construcție. Dar ultima etapă înaintea acestei proceduri este să realizezi coridorul de expropriere, iar ca să îl realizezi îți trebuie bani”, a explicat Emil Boc la Ziua de Cluj.

Detalii: Boc: „Banii (pentru Centura Metropolitană) sunt prevăzuți (în bugetul de stat pe 2024) și, în funcție de evoluția lucrărilor, se mișcă dintr-o parte în alta”

În luna mai vor începe lucrările la Spitalul Regional de Urgență din Florești, cu devierea utilităților, a mai estimat primarul arătând că, ulterior ar urma să începă și lucrările la centura metropolitană dar și cele la metrou.

Guvernul a aprobat, la finalul lui 2023, declanșarea procedurilor de expropriere pentru lucrările la Drumul Transregio Feleac TR 35, Etapa I Centura Metropolitană TR 35 și Drumuri de Legătură. Pe lista de exproprieri sunt imobile aflate pe raza localităților Apahida, Baciu, Cluj- Napoca, Florești şi Feleacu.  Pentru realizarea obiectivului este necesară exproprierea a 1.598 de imobile proprietate privată, reprezentând teren în suprafață de 3.026.125 mp.Despăgubirile ajung la o valoare de peste 212 milioane de euro (1.053.732 mii lei).De asemenea, pentru realizarea lucrării este necesară ocuparea unei suprafețe de teren de 348.961 mp aparținând proprietății publice a statului și o suprafață de teren de 185.697 mp aparținând proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale.

Pentru Drumul TransRegio Feleac T 35 (Centura Metropolitană) Primăria Cluj-Napoca a semnat deja contractul cu Viarom pentru primul lot de peste 2 kilometri care urmează să fie modernizat între Cluj-Napoca și comuna Florești. Pentru alți 24 de kilometri din Centura Metropolitană plus 20 de kilometri de drumuri de legătură (tronsonul 2 al centrurii TR35), Primăria a primit o singură ofertă la licitație, cea a Asocierii CON-A OPERATIONS, DIMEX 2000, HYDROSTROY AD, CONCELEX si Automagistral – Pivden. Este vorba despre companii care lucrează deja în Cluj la drumul exprest dn 1 Tureni – A3.

Primăria a primit o singură ofertă pentru realizarea Centurii Metropolitane a Clujului, estimată la câteva miliarde de lei/Ofertanți sunt companii care lucrează la drumul expres DN1 Tureni-A3

nodul n dn1 E60 cluj sursa zcj.ro

Un comentariu

  1. Este dezamagitor sa aflam ca lucrarile la centura metropolitana a Clujului au fost amanate din nou din cauza lipsei de fonduri pentru exproprieri. Este o situatie neplacuta pentru toti cei care se confrunta cu traficul aglomerat din oras, care ar fi putut fi usurat de o astfel de centura. Emil Boc recunoaste ca nu exista banii necesari si ca lucrurile vor fi derulate etapizat, in functie de disponibilitatea fondurilor. Este insa imbucurator sa aflam ca exista o schimbare in legislatie care permite exproprieri separate pe zone, astfel evitandu-se plata unei sume mari de bani dintr-o data. Speram ca lucrarile sa inceapa cat mai curand si sa vedem o imbunatatire semnificativa a traficului din si in jurul Clujului.

Scrie un comentariu