Închide

Asociația Pro Infrastructura critică Primăria Cluj că ține în așteptare proiectul Centurii Metropolitane: „Știm că în Ardeal lucrurile se fac așezat, dar nici chiar așa”

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - apr. 09, 2024 1 518

Soarta Centurii Metropolitane Cluj-Napoca (CMC) este incertă din cauza indeciziei Primăriei care de patru luni și jumătate clocește unica ofertă depusă pe tronsonul principal al acesteia, între nodurile 5 și 18, atrage atenția Asociația Pro infrastructura. Asociația, proiectul de suflet al președintelui USR, Cătălin Drulă merge mai departe și îi ridiculizează pe primarul Emil Boc arătând că este conștientă că  în Ardeal lucrurile se fac așezat, dar nici chiar așa, ca proiectul să devină unul a lui Sf Așteaptă.
În repetate rânduri, primarul Emil Boc a fost cel care l-a acuzat pe Drulă că e principalul vinovat că proiectul întârzie deoarece a fost cel care, atunci când a fost mministrul Transporturilor a scos Centura Clujului din Planul Naționa de Redresare și Reziliență (PNRR).
„O scurtă recapitulare. Studiul de fezabilitate a fost gestionat de primărie din 2017 și ar fi trebuit să fie gata în 12 luni. A durat 4 ani. În iunie 2023 se lansează a doua licitație pentru proiectarea și execuția centurii, fiindcă la prima încercare nu s-a prezentat nimeni! În sfârșit, în noiembrie 2023 este depusă o singură ofertă de către asocierea dintre sibienii de la CON-A și bistrițenii de la Dimex. De atunci, primăria Cluj-Napoca ezită să hotărască: ori desemnează câștigătorul și n-ar avea cine să conteste, ori anulează licitația”, a semnalat Asociația Pro Infrastructura.
ONG-ul cere administrației clujene să anunțe de îndată deznodământul acestei licitații. „Curaj, fiindcă decizia este o pălărie foarte mare, de 6,1 miliarde lei cu TVA dacă ne uităm la noii indicatori tehnico-economici recent reaprobați. Finanțarea este acoperită din fonduri europene pe Programul Transport 2021-2027. Viitorii posibili antreprenori, Dimex și CON-A, își dau deocamdată examenul de maturitate în apropiere, la Tureni, pe cei 5 kilometri de drum expres care vor lega Autostrada A3 de DN1. Aici sunt aproximativ în grafic, termenul de finalizare fiind februarie 2025, dar pe un proiect de 10 ori mai mic (și mai puțin complex) decât centura)”, a mai precizat Asociația Pro Infrastructura.

Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat în 5 aprilie actualizarea indicatorilor tehnico-ecomomici pentru Centura Metropolitană. Potrivit hotărârii luate, costurile au crescut cu peste 133 de milioane de euro, fiind vorba despre, după cum a arătat primarul Emil Boc, despe actualizări cu rata inflației.

Actualizarea de costuri se face în condițiile în care Primăria a contract doar un tronson din faza 1 (2 kilometri între Cluj-Napoca și Florești) pentru care s-a început proiectarea. În cadrul tronsonului 2, peste 20 de kilometri de centură, licitația este în faza de evaluare a singurei oferte depuse anul trecut.

Încă de anul trecut, specialiștii au arătat că costurile pentru centură sunt subevaluate, aceasta înainte ca Primăria să fie nevoietă să reia licitațiile pentru tronsonalee din Cluj-Napcoa ale centurii, la pachet, întruct la licitațiile inițiale nu s-a prezentat nimeni.
În plus, anul trecut s-au operat majorări de costuri în proiect, asumate de Guvern. Mai mult, există probleme și cu sumele pentru exproprieri, Boc anunțând că se va expropria doar  sectoarele pe care se va lucra efectiv.

Detalii:

Centura Metropolitană costă cu 133 de milioane de euro mai mult, adică peste 1,7 miliarde de euro, fără ca șantierul să înceapă/

Bătaie de joc în proiectul Centurii Metropolitane /Cei peste 200 de milioane de euro pentru exproprieri există doar pe hârtie / Primarul Boc spune că se vor plăti banii eșalonat, doar pe suprafața pe care se va lucra

 

 

Un comentariu

  1. Construcția durează 8 ani.in acest timp proiectele,terenurile, construcțiile pe terenurile expropriate sunt blocate.daca nu se realizează lucrările, întârzie lucrările, proprietarii de terenuri sunt de doua ori frustati- nu primesc despăgubirile decât cândva, și nu pot realiza construcții pe aceste terenuri- în schimb plătesc taxe și pierd terenurile.

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.