Închide

„Arome Transilvane”, în afaceri. Producătorii locali de fructe de pădure vor să „atace” piaţa mare: s-a lansat o nouă cooperativă agricolă la Cluj

EconomieTop News by Kristina Reştea - ian. 29, 2019 0 2556

 

Produc, în satele de lângă Cluj-Napoca şi din zonă, afine, mure, zmeură, coacăze, agrișe, fructe de goji sau cătină şi acum vor să îşi ducă afacerile la următorul nivel, pe „piaţa mare”. În lupta cu produsele de import, nouă producători locali au pus la Cluj bazele primei asociații de producători de fructe de pădure sub forma asociativă de cooperativă agricolă. Nu e prima cooperativă fondată în regiune – există deja astfel de asocieri între producători de legume şi crescători de bovine – dar este vorba despre o premieră pe zona fructelor de pădure. Cei din cooperativa agricolă „Arome Transilvane” speră ca, în câteva luni, să ajungă cu produsele în mall.

Asociația își propune să ofere consumatorilor, în principal celor din județul Cluj, fructe din cultura proprie – „fructe cu o deosebită valoare nutritivă, net superioară fructelor din import”, susţin reprezentanţii noii asocieri.  Cooperativa se doreşte a fi o formă organizată, în aşa fel încât consumatorul să știe toate detaliile necesare despre proveniența fructelor şi despre modul în care au fost cultivate. Un alt țel al asociației este acela de a susţine producătorii locali mici si mijlocii și de a încuraja noi fermieri să-și înceapă afaceri în acest domeniu.

Membrii fondatori produc fructe de pădure (afine de cultură, mure, zmeură de cultură, coacăze negre, coacăze roşii, agrișe, fructe de goji, fructe de Aronia melanocarpa, cătină albă), siropuri (sirop de zmeură, sirop de soc cu portocale și lămâi, sirop de Aronia, sirop de merișoare, sirop de coacăze negre, sirop de căpșuni, sirop de vișine, sirop de afine) şi dulcețuri (dulceața de căpșuni, dulceața de ardei iuți, dulceața de coacăze negre, dulceața de zmeură, dulceața de gutui, dulceața de gutui cu miez de nucă, pastă de măceșe, magiun de prune, dulceață de cireșe amare, dulceață de afine).

 

Marile probleme ale producătorilor: deficit de forţă de muncă şi acces dificil la piaţă

Problemele principale întâmpinate de cei nouă membrii fondatori ai acestei asociații sunt, pe lângă deficitul tot mai acut al forței de muncă, posibilitatea de a-și găsi piață de desfacere, precizează reprezentanţii acestora. Şi detaliază: motivul principal este cantitatea mică de fructe obținute de fiecare producător în parte, dar și cantitățile mari de fructe de pădure importate din străinătate. Prin această formă asociativă, cooperativa va încerca să rezolve aceste probleme. Cum se va întâmpla asta? Prin centralizarea varietăților de fructe cultivate de membrii acesteia și prin  crearea unor puncte fixe și mobile de desfacere a produselor, pentru început în Cluj-Napoca.

 

Produse locale vs produse de import

Asociația „Cooperativa Arome Transilvane” va facilita accesul consumatorilor către produsele obținute, prin vânzarea în puncte fixe din zone comerciale cu trafic ridicat (mall-uri, centre comerciale) sau mobile de distribuţie si vânzare, dar şi prin variante mai moderne: vânzare în mediul online şi prin reţele de socializare. Membrii cooperativei şi-au propus să organizeze evenimente publice pe plan local, evenimente de degustare şi de educare a consumatorilor. „Ne dorim ca această asociație să trezească interesul și altor producători din județ pentru a ni se alătura, iar mai apoi a ne ajuta reciproc să avansăm în cunoștințe și experiență. Ne dorim să crească şi interesul consumatorilor pentru produse obținute pe plan local, în defavoarea fructelor și produselor procesate provenite din import”, transmit fondatorii cooperativei.

Cum se descurcau până acum cei cu mici afaceri în domeniu? „Momentan, vindem mai mult prin prieteni, cunoscuţi sau folosind mijloacele online. Eu produc fructe, dar familia mea produce şi dulceţuri, aşa că noi folosim intern produsele. Ne vindem nouă. Alţii vând prin comenzi pe internet sau direct către comercianţi, în pieţe. Dar preţurile sunt derizorii”, a completat pentru Actualdecluj.ro Paul Căpuşan, preşedintele asociaţiei Cooperativa Agricolă Arome Transilvane.

Iniţiatorii demersului precizează că înființarea asociației se datorează în primul rând unei inițiative a Fundației Civitas, care a pus bazele și oferă asistență în continuare, în faza de dezvoltare a cooperativei. Prin Civitas, cooperativa a accesat un proiect, prin care vor fi acoperite anumite costuri necesare primelor demersuri. Asta înseamnă că există finanţare inclusiv pentru închirierea unui spaţiu în unul din marile centre comerciale din Cluj (Iulius sau Vivo). În acest fel, prin prezenţa directă a producătorilor, fructele vor avea preţuri mai mici decât cele pe care cumpărătorii le găsesc în supermarketuri, dar şi producătorii vor putea rămâne cu ceva mai mult din munca lor. Bugetul proiectului e de aproximativ 25.000 de euro şi se va întinde pe doi ani „Acum doi ani, un producător vindea zmeură către un supermarket, la caserole de 1 kg, pentru 12 lei kilogramul. Supermarketul împărţea cantitatea asta în caserole mai mici şi le vindea mult mai scump: ieşea, în final, ca pentru 1 kg să se ceară 24-25 de lei. Deci o creştere de 100%”, exemplifică Paul Căpuşan modalitatea prin care se făceau afacerile până acum. „Noi sperăm ca asociaţia să crească şi să ni se alăture şi alţi producători. Dacă avem cantităţi mai mari de fructe şi o diversitate mai mare de produse, altfel negociem cu lanţurile de magazine. Marea noastră problemă asta e: suntem producători mici şi mijlocii şi nu putem, individual, garanta livrarea de cantităţi mari de produse. Dar prin asociere se schimbă treaba”, menţionează Căpuşan. Din vară, o dată ce începe producţia de fructe, ar trebui ca noua formulă de asociere să şi livreze în piaţă.

 

 

În această vară, tot printr-un demers al Civitas, s-a lansat Nod Verde – o platformă care intermediază cumpărăturile de la fermieri şi producători locali către „orăşeni”.

„Noul Val” în afacerile cu decor rural: orăşenii care s-au apucat de agricultură

 

 

 

Reînvie cooperativele

 

Cooperativa agricolă Someş Arieş, cu sediul în Apahida, formată din circa 70 de mem­bri, a ajuns la vânzări anuale de aproape 5 milioane de euro, conform datelor anunţate în presa centrală.  Câțiva crescători de bovine și-au adunat forțele în Somes Aries Cooperativa Agricolă, au închiriat fabrica de lactate din comuna Țaga și au reușit începând cu 2015 să readucă pe piață un produs unic în lume,  bazat pe o rețetă veche de mai bine de 100 de ani: Brânza de Ţaga, „camembertul românesc”. Nu este singura iniţiativă de acest fel la Cluj: cooperativa agricolă Lunca Someşul Mic, cu sediul în Dezmir, livrează camioane de legume marilor retaileri. Cooperativa a atras doi membri noi în 2018 și a încheiat anul cu o creștere de peste 30% a cifrei de afaceri. Înființată în 2013, Cooperativa Agricolă Lunca Someșului Mic reunește în prezent mai mulți membri fondatori ce activează în Bazinul Legumicol Someșul Mic și Arieș și mai nou în Mureș.

 

Sursa foto sus: Arome Transilvane

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare