Anti-virus. Ce poate să facă tehnologia în criza COVID-19?
EconomieSănătateTop News by Kristina Reştea - apr. 02, 2020 0 385
În plină criză de sănătate publică, în vreme ce medicii sunt în prima linie, iar cercetătorii au început munca în laboratoare, cetăţenii se implică şi ei cum pot – unii cumpără materiale necesare medicilor, alţii contribuie cu donaţii, mulţi fac voluntariat. Chiar dacă e mai greu să te gândeşti la asta, în condiţiile în care în spitalele de la noi lipsesc echipamente de primă necesitate, mai e un front pe care se dă lupta anti-COVID: cel al tehnologiei. Probabil că în nici o altă perioadă cu o epidemie de asemenea proporţii omenirea nu a avut mai multe atuuri în luptă – ştiinţa şi tehnologia au evoluat destul încât să ne dea speranţa că în laboratoarele lumii se pregătesc soluţii, tratamente şi vaccinuri pentru a învinge acest nou coronavirus. În lupta cu răspândirea şi efectele crizei provocate de Covid-19 e implicată şi tehnologia. S-au anunţat, printre altele: companii de tehnologie care dezvoltă teste rapide, programatori voluntari care fac aplicaţii anti-fake news, startup-uri care oferă acces medicilor la soluţii tehnologice, companii care împart, gratuit, programe pentru a eficientiza munca în spitale, altele care dezvoltă soluţii pentru o mai bună organizare a administraţiilor locale, voluntari care folosesc imprimante 3D pentru a croi viziere pentru personalul medical.
Teste noi pentru depistarea SARS-CoV-2, cu diagnosticare automatizată
În urmă cu câteva zile, grupul german Bosch, care are fabrici şi centru de tehnologie şi la Cluj, anunţa că a dezvoltat un test rapid pentru depistarea COVID-19. Testul rapid de diagnosticare moleculară este realizat cu ajutorul dispozitivului de analiză Vivalytic produs de Bosch Healthcare Solutions. În cadrul diverselor teste de laborator pentru depistarea SARS-CoV-2, testul Bosch a produs rezultate cu o precizie de peste 95 de procente, susţin reprezentanţii companiei. Testul rapid permite depistarea simultană a zece agenți patogeni respiratori pentru diagnosticarea diferențială și îndeplinește cerințele Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), mai precizează reprezentanţii Bosch. Bosch Healthcare Solutions, împreună cu Randox Laboratories Ltd., a dezvoltat unul dintre primele teste de diagnosticare moleculară complet automatizate din lume. Cum funcţionează? O probă este prelevată din nasul sau gâtul pacientului cu ajutorul unui tampon. Apoi, cartușul cu toți reactivii necesari pentru test este introdus în dispozitivul Vivalytic pentru analiză. Testul rapid poate detecta o infecție cu noul coronavirus SARS-CoV-2 în mai puțin de două ore și jumătate – interval măsurat din momentul prelevării probei și până la sosirea rezultatului. Un dispozitiv de analiză Bosch Vivalytic poate realiza până la zece teste în interval de 24 de ore. Noul test va fi disponibil în Germania începând cu luna aprilie și ulterior, pe piețele din Europa și din lume.
IT-iştii voluntari, în parteneriat cu guvernul
În România, sute de programatori voluntari s-au alăturat iniţiativei Code for Romania Task Force, pentru a crea un ecosistem de 6 soluții digitale de luptă contra efectelor COVID-19. Proiectul e realizat în parteneriat cu Guvernul României prin Autoritatea pentru Digitalizarea României și Departamentul pentru Situații de Urgență. Gruparea Code4Romania, ce are o filială şi la Cluj, adună programatori din toată ţara, dar şi din diaspora. O parte dintre proiecte au fost lansate – stirioficiale.ro, cetrebuiesafac.ro şi datelazi.ro. „Ne concentrăm să terminam ecosistemul celor 6, între timp mai ajutăm Ministerul Sănătăţii pe digitalizarea unor procese interne”, ne spune Bogdan Ivănel, co-fondator al asociaţiei. Acesta menţionează că sunt sute de voluntari care lucrează zilele acestea la aceste proiecte. În vreme ce pe internet circulă veşti halucinante (de la teorii ale conspiraţiei la pseudoleacuri), primul proiect din suita celor 6, stirioficiale.ro, aduce informațiile care reprezintă sursa oficială de informare. Noutăţile fac referire la situația în plină desfășurare, cauzată de răspândirea infecției cu Coronavirus (COVID-19). Conceptul este dezvoltat ca parte din programul Civic Labs al Code for Romania. stamacasa.ro este o soluție digitală cu ajutorul căreia se doreşte reducerea suprasolicitării numerelor de urgență, colectarea rapidă de informații de la o populație foarte mare și facilitarea unei evaluări constante a situației, oferind sprijin în managementul cazurilor pentru autorități. datelazi.ro este locul unde vei afla dimensiunea efectelor cauzate de COVID-19 în România, direct din surse oficiale, diminuând panica și dezinformarea prin stimularea transparenței, după cum susţin iniţiatorii proiectului. Platforma vine în contextul în care, recent, oficialii au luat o decizie în urma căreia au fost acuzaţi tocmai de lipsă de transparenţă şi blocarea informaţiilor de interes public: au interzis prefecţilor să mai ofere date pe judeţe despre cazurile de îmbolnăviri. Câteva zile mai târziu, după o serie de critici, oficialii au început să publice din nou aceste informaţii. rohelp.ro este o soluție digitală cu ajutorul căreia se va putea face colectarea coerentă și în siguranță a ajutoarelor, de orice fel, prin conectarea ONG-urilor abilitate cu oferta de resurse pusă la dispoziție; cetrebuiesafac.ro este aplicația prin care vei putea evalua corect și rapid deciziile pe care trebuie să le iei ca urmare a efectelor cauzate de COVID-19 în România, direct din surse oficiale; diasporahub.ro are ca scop colectarea de date despre starea cetățenilor români care locuiesc în străinătate, evaluarea zilnică a stării lor, informarea și oferirea de sprijin pentru aceștia.
Soluţii tehnice de la primul „unicorn” din România
Primul „unicorn” românesc pune la dispoziţia spitalelor licenţe gratuite şi asistenţă tehnică pentru a automatiza procese critice în lupta cu răspandirea si efectele crizei provocate de Covid-19, au anunţat reprezentanţii companiei. UiPath, companie de Robotic Process Automation (RPA), pune la dispoziția spitalelor licențe gratuite și suport tehnic end-to-end pentru a putea folosi platforma de RPA UiPath în activitățile lor de zi cu zi, dar și acces la automatizări deja create. Oferta este valabilă şi pentru instituții și organizații din sectorul public care gestionează efectele crizei provocate de răspândirea pandemiei de coronavirus. „În era digitală, activitățile repetitive, cronofage, fără o valoare adăugată majoră pot fi delegate către roboți software, care, cu ajutorul inteligenței artificiale (AI) și machine learning (ML), pot executa sarcini complexe fără întrerupere și fără erori. Capabili să prelucreze volume foarte mari de informații cu rapiditate și acuratețe, roboții software ar putea deveni asistenții digitali ai personalului medical și funcționarilor”, spun reprezentanţii companiei. Măsurile anunțate de către UiPath sunt valabile până pe 30 septembrie, cu posibilitatea de a prelungi termenul pe toată durata pandemiei. UiPath a identificat la nivel international puncte fierbinți ale sectorului public unde automatizarea este o soluție rapidă și eficientă. În România poate asista, printre altele, la recepționarea pacienților în unitățile de urgență – prin automatizarea formalităților de înregistrare a pacienților, personalul medical auxiliar va putea reduce timpii de așteptare. Acolo unde este posibil, roboții software pot accesa într-o multitudine de platforme și aplicații istoricul pacienților oferind informații vitale medicilor în timp minim. Tehnologia poate interveni şi pentru facilitarea acordarii de sprijin către categoriile vulnerabile – procesarea nivelului record de cereri electronice pentru acordarea de suport social poate fi automatizată și soluționările vor putea fi eliberate cu rapiditate și fără erori. „Pe langă măsurile directe de sprijin, UiPath a apelat la cea mai mare comunitate de RPA din lume, iar membrii acesteia au răspuns apelului lansat la mijlocul lunii martie de a ajuta împreună organizațiile care se află în linia întai în lupta cu răspândirea Covid-19 și a limitării efectelor crizei. Până în prezent, peste 100 de programatori au anunțat că vor să contribuie cu timpul și expertiza lor la dezvoltarea de soluții de automatizare pentru organizații de peste tot din lume, inclusiv prin participarea la evenimente de tip hackathon”. “Suntem alături de instituțiile publice și organizațiile implicate în gestionarea crizei, oferind sprijin și resurse pentru a asigura continuitate operațiunilor critice, precum cele care implică colectarea și procesarea volumelor mari de date, transmiterea informărilor de interes public, eficientizarea procedurilor de screening și testare sau efectuarea neîntârziată a programărilor pacienților. Credem că nu există un moment mai bun decât acesta să folosim tehnologia disponibilă șă lucreze în favoarea noastră, caștigând timp și viteză în lupta cu aceasta criză globală fără precedent”, spune Răzvan Atim, General Manager Eastern Europe la UiPath.
Asistenţă psihologică online pentru medici
Echipa Cognitrom, condusă de profesorul Mircea Miclea, oferă screening și module gratuite de psihoeducație pentru anxietate și depresie prin două soluții online validate științific: PAXONLINE și DEPRETER.
Atât screening-ul, cât și modulele de psihoeducație pot fi accesate prin crearea unui cont gratuit pe PAXONLINE.net (pentru anxietate) sau www.DEPRETER.ro (pentru depresie). „Pentru a veni în sprijinul medicilor în această perioadă, COGNITROM prin clinica PAXonline a inițiat un program de asistență psihologică online pentru medici. Asistența este gratuită și se oferă prin telefon, de către psihoterapeuți voluntari, și în regim de self-help, prin acces la module multimedia”, au mai anunţat reprezentanţii Cognitrom.
Soluţii din cluster IT: donaţii de echipamente, sisteme de achiziţii, platforme de educaţie
Cluj IT Cluster a anunţat că o serie de companii din domeniu vin cu soluţii tehnologice pentru această perioadă. „În aceste zile în prima linie se află medicii. Aceștia, pentru a-și putea desfășura activitatea, au în spate un întreg sistem logistic. Au nevoie de materiale, la timp, la calitatea potrivită și în cantitatea necesară. Procesele operaționale de achiziție publică implică întreaga instituție, multe activități, multe documente și reglementări complexe. Nu mai este timp ca ele să se deruleze tradițional, pe hârtie. Acțiunile trebuie să fie eficiente, dar în același timp atent gestionate, urmăribile, pe tot lanțul procesului, de la identificarea unei necesități până la achiziția efectivă de la furnizor. Pentru a sprijini România în această perioadă dificilă, colegii noștri de la Arxia oferă gratuit instituțiilor din domeniul sănătăţii (Spitale și Direcții de Sănătate Publică) utilizarea sistemului ProcessPlayer – Achiziții, pe toată perioada crizei. Sistemul asigura eficiența și trasabilitatea completă în formă digitală a achizitiilor publice, iar instituțiile care vor utiliza sistemul vor beneficia de instruire și suport complet din partea companiei”, arată reprezentanţii clusterului. Compania Harrison Consulting a ales să se implice în combaterea efectelor pandemiei, oferind gratuit unităţilor de învăţământ şi elevilor acestora platforma EDUS, o soluţie completă de digitalizare a sistemului educaţional din România. „Situaţia actuală necesită un nivel ridicat de implicare. Cu ajutorul colegilor de la Endava, am reuşit să răspundem în câteva ore solicitarii Centrului Judeţean de Conducere şi Coordonare a Intervenţiei COVID-19, oferindu-le sprijinul nostru printr-o donaţie de echipamente IT de necesitate imediată. Alături de Endava au răspuns cu promtitudine şi alte companii membre ale clusterului Cluj IT: Altom, BitStone, Harrison Consulting si Tora Trading Services Romania”, au menţionat reprezentanţii Cluj IT.
Ce pot face startup-urile din Tehnologie?
Programul de accelerare Techcelerator invită startup-urile din tehnologie să se alăture cauzei Tech Startups United. Inițiativa își propune să aducă laolaltă startup-uri tech din România, în special din zona MedTech și servicii digitale, care dezvoltă soluții ce pot fi utile sistemului medical, sistemului financiar, companiilor și IMM-urilor care au nevoie de suport pentru a-și continua activitatea economică în această perioadă, precum și altor instituții în căutare de soluții digitale. “Prin această inițiativă dorim să sprijinim, pe de o parte, profesioniștii din prima linie de luptă împotriva acestei pandemii, contribuind cu sugestii de soluții tehnologice care să le facă munca mai ușoară și de care să beneficieze implicit cei afectați de aceasta. La fel de important este să susținem business-urile mici pentru a nu ajunge în situația de a-și contracta masiv activitatea, căutând soluții digitale pe care să le implementeze rapid pentru a-și asigura continuitatea operațiunilor. Startup-urile au marele avantaj de a-și putea remodela rapid soluțiile pentru a fi preluate și implementate de segmente conexe celor pe care le-au targetat inițial. Flexibilitatea de care dau dovadă în acest context are de-a face cu simțul responsabilității și cu valoarea reală oferită ecosistemului ai căror membri activi sunt”, a declarat Cristian Dascălu, partener GapMinder VC și co-fondator Techcelerator.
Primul startup inclus pe listă, care și-a oferit serviciile pro bono, este XVision. Alumnul Techcelerator, care utilizează algoritmi de Inteligenţă Artificială, lansat pentru a analiza radiografiile pulmonare, ar putea accelera procesele de diagnostic, deoarece asistă medici radiologi, susțin reprezentanţii companiei.
Pe listă se află și alte startup-uri care au interacționat în trecut cu programele și echipa Techcelerator, cum ar fi Medicai, Ialoc, Frisbo, MediJobs, VoxiKids, Telios și CityHealth by Life is Hard. Reprezentanţii acceleratorului de afaceri au trecut în revistă aceste oferte. Conform acestora, Medicai s-a lansat ca platformă în zona de imagistică medicală, gândită pentru pacienții cronici și doctorii lor, dar și pentru clinici; platforma a fost gândită pentru a prelua procese precum triajul, prioritizarea pacienților, trimiterile la alte clinici/specialități sau monitorizarea. Ialoc, o soluție de gestionare a rezervărilor, a lansat Gift Card special pentru a sprijini IMM-urile, cum ar fi restaurantele și cafenelele, prin încurajarea clienților obișnuiți să cumpere vouchere și să le folosească după ce aceste spații vor fi deschise din nou. Astfel, acestea asigură o anumită continuitate pentru întreprinderile mici care nu produc bunuri digitale și care depind de prezența clientului în restaurantele sau cafenelele respective. Frisbo, o platformă inteligentă de e-fulfillment, în colaborare cu partenerii săi de comerț electronic, lansează un proiect de digitalizare a celor mai afectate zone din economia românească, începând cu magazinele fizice, care trebuie să se adapteze rapid la vânzarea online pentru a-și asigura supraviețuirea o dată cu reducerea sau anularea vânzărilor offline. MediJobs, platformă de recrutare medicală online din România, a lansat un hotline pentru înscrierea mai rapidă a personalului specializat în sistem. În ceea ce privește suportul specializat online, VoxiKids conectează terapeuții de vorbire și copiii printr-o aplicație care oferă exerciții speciale pentru a îmbunătăți ascultarea și pronunția, arată reprezentanții acceleratorului. Aceștia au pus pe listă și Telios, o platformă de tele-medicină, despre care anunță că oferă consiliere medicală online cu ajutorul medicilor specializați. Compania LIFE IS HARD din Cluj-Napoca, specializată în dezvoltare de soluţii software, le oferă gratuit administrațiilor locale din toată ţara aplicaţia CityHealth, care permite comunicarea şi relaţionarea la distanţă pentru rezolvarea problemelor pe care le pot avea cetăţenii României pe durata pandemiei COVID-19. Aplicaţia poate ajuta cetăţenii să fie conectati online cu administraţia locală şi să transmită problemele pe care aceștia le întâmpină fără a fi necesară deplasarea sau apelarea telefonică.
Sursa foto: XVision, Bosch, Code4Romania