Închide

Analiză: România are 1,27 milioane de locuri de parcare publice și peste 10 milioane de vehicule. Clujul, abia pe locul 5 în topul general, dar pe primul la parcări „smart”

Uncategorized by Kristina Reştea - ian. 12, 2023 0 229

România dispune de 1,275 milioane de locuri de parcare publice, față de 1,174 milioane în anul anterior, arată analiza realizată de o companie activă pe piața de soluții pentru “smart city”-uri. Clujul e abia pe locul 5 în clasamentul general, dar stă bine la parcările „inteligente”.

Cu o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităților, numărul total de locuri poate atinge 1.400.764, arată raportul Vegacomp Consulting.

“Pentru cele peste 10 milioane de vehicule din România avem circa 1.300.000 de locuri de parcare publice, dintre care 792.244 sunt rezidenţiale (60%) și 414.286 sunt la bordură (on-street) – 32% din total, în mediul urban. Observăm creșterea eforturilor de digitalizare a parcărilor publice, prin hărți electronice ale parcărilor și modalități de plată extinse. Unde sunt celelalte locuri de parcare pentru cele 10 milioane de mașini? O bună parte, pe carosabil, nemarcate si ne-inventariate. Altele sunt ilegale și, în plus, mai sunt și foarte multe locuri de parcare private”, declară Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.

Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detașat de București, iar Capitala este urmată, la distanță considerabilă, de Timișoara și Brașov. Cluj-Napoca apare abia pe locul 5, cu 41.231 locuri de parcare.

Potrivit analizei, în România sunt 157 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare, 135 de localități care nu taxează – exceptând cele 32 de primării care nu au răspuns solicitării de informații pentru acest raport.

Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Bucureștiului și a Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei, date asemănătoare cu cele înregistrate în 2021.

Analiza notează că, la categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decât în multe orașe mari ale țării. Iași este pe prima poziție  în acest clasament, cu doar 100 de locuri dedicate, urmat de Cluj-Napoca, cu 74 de locuri.

În România anului 2022 s-a înregistrat un procent de aproximativ 1% din totalul locurilor de parcare, reprezentat de cele inteligente – 8.175, în scădere de la cele doar 12.154 de locuri din 2021. Clasamentul locurilor „inteligente” de parcare este condus tot de Cluj–Napoca.

Un „Loc de parcare digitalizat”
– un loc de parcare de la care avem următoarele date:
• datele geografice georeferenţiate – GIS, aflat pe o hartă digitală – în format OGC – Open Geospatial
Consortium WMS – Web Map Services, kml, kmz, shapefile, sau in cloud;
• stare de ocupare – ocupat sau liber – în timp real, prin diferite tipuri de senzori;
• plată electronică – monitorizare în timp real dacă este achitată taxa de utilizare;
• alte opţiuni – rezervare, blocare de la distanţă, imagini video, mesaje audio etc.v

În ceea ce privește veniturile generate de parcări în orașele mari, liderul clasamentului este Bucureștiul, capitala fiind urmată de Cluj-Napoca, cu venituri de 15 milioane de lei în 2021.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.