Închide

Al doilea centru de business al ţării, sărac în infrastructura pentru evenimente şi congrese de anvergură

EconomieTop News by Kristina Reştea - aug. 02, 2014 0 357

 

 

Un spaţiu de 1.500 mp, pe un singur nivel, într-o fostă fabrică, reconvertită în centru de afaceri, a stat, liber de birouri, aproximativ trei luni, între finalizarea şantierului de renovare şi preluarea sa pentru instalarea noului chiriaş. În acest interval de câteva săptămâni, şi fără ca spaţiul să fie lansat în piaţă ca fiind zonă de închiriat pentru evenimente, aici au avut loc 8 manifestări, unele desfăşurându-se pe o perioadă de câteva zile. Explicaţia proprietarilor: în Cluj, unul dintre oraşele importante pe harta economică a ţării, e nevoie de un spaţiu de mari dimensiuni, pentru congrese, evenimente şi reuniuni de afaceri, iar opţiunile sunt puţine.

 

Înainte de a fi preluat de echipele de muncitori pentru utilarea sa pentru noul chiriaş, un spaţiu de 1.500 mp din fosta fabrică Libertatea reconvertită a fost disponibil pentru câteva evenimente, alese de proprietarii Liberty Technology Park. Complexul de afaceri gândit pe platforma fostei unităţi de producţie, dezvoltat de Fribourg Development, a fost parţial livrat pe piaţă la finalul anului trecut, o dată cu inaugurarea primei faze de proiect în decembrie 2013. În incinta din zona gării, organizatori de evenimente din domenii ca IT, arhitectură, modă sau fotografie au folosit unul dintre spaţiile de birouri din fosta unitate de producţie, care putea găzdui până la 1.000 de persoane. „Din decembrie până în februarie-martie, am avut cam 8 evenimente, unele de o zi, altele desfăşurate pe parcursul a mai multe zile. Şi asta în condiţiile în care nici nu am acceptat toate cererile care ne-au venit şi nici nu am promovat spaţiul, având în vedere că acesta urma să fie curând ocupat de birouri”, a explicat Nina Moldovan, CEO Liberty Technology Park. Complexul va avea un spaţiu dedicat evenimentelor, însă de dimensiuni mult mai mici în comparaţie cu etajul acum predat ocupanţilor de birouri şi utlizat doar temporar pentru evenimente: o sală de 150 de persoane şi o alta de întâlniri, pentru 25 de persoane, devin disponibile din noiembrie.

 

„Cu sprijin din partea administraţiei, ar merita să fie făcută în Cluj o investiţie într-un spaţiu de evenimente de dimensiuni generoase, care ar aduce şi alt gen de evenimente. Acum, oferta este alcătuită practic din centrele de conferinţă a două hoteluri, care au spaţii de mai mari dimensiuni, în condiţiile în care există două perioade de vârf în domeniu – aprilie-mai şi octombrie-noiembrie, când se aglomerează toate evenimentele, de afaceri sau congrese. S-ar putea ca noua sală Polivalentă să reprezinte o alternativă, dacă spaţiile vor fi pregătite corespunzător”, a apreciat Moldovan. Ca investiţie integral privată, un astfel de proiect devine mai puţin atractiv, având în vedere costurile mari pe care le presupune realizarea genului acesta de complex. „Mobilierul, aerul condiţionat, controlul luminii, totul, de la sistemul wireless la cel audio-video presupune costuri ridicate. În aceste condiţii, pentru ca administratorul să îşi recupereze investiţia, se poate ajunge la costuri care să se dovedească prohibitive pentru organizatorii de evenimente”, explică Nina Moldovan.

 

În aceste condiţii, deocamdată spaţii pentru conferinţe şi evenimente de mari dimensiuni sunt cele realizate în cadrul hotelurilor. Doar două unităţi de cazare au însă centre de conferinţe generoase: Grand Hotel Italia şi Napoca Grand Hotel, iar aceste spaţii contribuie decisiv la afacerea hotelieră. Domeniul medical şi cel IT sunt printre cele care aduc cele mai multe evenimente importante în Cluj-Napoca, spun jucătorii din domeniu.

 

„În sezon de vârf avem cam patru evenimente mari pe lună, unele desfăşurate pe parcursul a mai multe zile. Congresele şi evenimentele de afaceri de acest gen aduc încasări importante pentru noi – pentru câteva nopţi hotelul e ocupat la capacitate maximă. Restaurantul merge de asemenea foarte bine. Evenimentele aduc cam 20-30% din încasările totale”, precizează Simion Pruneanu, unul dintre asociaţii din cadrul Grand Hotel Italia. Sala principală de conferințe din cadrul hotelului poate găzdui aproximativ 850 de participanți, iar celelalte nouă, localizate la mezanin, au capacități cuprinse între 10 și 100 de persoane.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.