Închide

Activiștii din Cluj îl ridiculizează pe primarul Emil Boc după anularea licitației de 140 milioane lei pentru supervizarea construirii metroului

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - dec. 13, 2022 0 612

Activiștii din Cluj ridiculizează Primăria pe grupurile civice de pe Facebook, după ce a anulat licitația pentru supervizarea construirii metroului din Cluj, un contract evaluat la peste 140 de milioane lei, fără TVA. Mai ales că, recent, Consiliul Local a aprobat achiziția clădirii BCR din centrul Clujului cu 5,8 milioane de euro, unul dintre motivele invocate de oficialii Primăriei pentru cumpărarea acestei clădiri prin exercitarea dreptului de preempțiune legându-se de faptul că prin proiectul metroului clădiriile de pe Moților nr.7 unde funcționează Centrul de Informare pentru Cetățeni trebuie demolate.

Într-adevăr, licitația în cauză a fost anulată pe motiv că ofertanții nu și-au secretizat ofertele financiare, așa cum era cerut în caietul de sarcini. În schimb, Primăria are în derulare o altă procedură de licitație care vizează metroul și anume cea pentru documentația de expropriere, un contract de peste 2,4 milioane lei pentru care  s-a primit o singură ofertă, din partea societății de avocatură Teaha&Fuzesi ca lider de asociere.

 

Primăria Cluj Napoca a lansat licitația pentru supervizarea magistralei de metrou din municipiu în luna iulie. Serviciile de supervizare înseamnă consultanță pe durata contractului de proiectare și execuție, dar și în perioada de garanție. Contractul fusese estimat la peste 125 de milioane lei (circa 25,5 milioane euro). Data limită pentru depunerea fiind inițial 8 august. Este vorba despre un contract-record pentru acest tip de servicii, direct proporțional cu valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție pentru metrou.

Ulterior, după ce studiul de fezabilitate al metroului a fost ajust, având în vedere creșterile de prețuri de pe piața construcțiilor și energiei, contractul de superfizare a fost și el ajustat la peste 140,5 de milioane lei, fără TVA. De asemenea, a fost decalată și data de depunere a ofertelor, în 8 noiembrie.

Contractul este denumit generic”„PROIECTARE ȘI EXECUȚIE LUCRĂRI DE INFRASTRUCTURĂ (STRUCTURĂ DE REZISTENȚĂ, CALE DE RULARE, FINISAJE, SISTEME DE INSTALAȚII), AUTOMATIZARE TRAFIC, RACORDARE ALIMENTARE CU ENERGIE ELECTRICĂ AFERENTE OBIECTIVULUI DE INVESTIȚIE „TREN METROPOLITAN GILĂU – FLOREȘTI – CLUJ-NAPOCA – BACIU – APAHIDA – JUCU – BONȚIDA – ETAPA I A SISTEMULUI DE TRANSPORT METROPOLITAN RAPID CLUJ: MAGISTRALA I DE METROU ȘI TREN METROPOLITAN” și are un termen de 114 de luni (9 ani și 5 luni).

Criterile de evaluare stabilite în cadrul procedurii vizează prețul ofertei, experiența experților dar și metodologia propusă de viitorii consultanți pentru îndeplinirea contractului. Experții tehnici ai Asocierii SWS Engineering S.p.A., SYSTRA și METRANS Engineering S.R.L (responsabili și cu întocmirea documentatiei tehnico economice incluse în Documentatia de atribuire) vor verifica ofertele tehnice și financiare în calitate de experți cooptați pe lângă comisia de evaluare.

Primăria a anulat însă procedura, după ce în 8 noiembrie firmele ofetante nu și-ar fi secretizat propunerile financiare. Deocamdată Primăria nu a anunțat dacă licitația se va realua anul acesta dar nicio altă dată pentru depunerea ofertelor.

În schimb, instituția are în derulare o altă licitație pentru servicii de consultanță în vedere realizării eproprierilor pentru metrou. În cazul acestui contract, estimat la peste 2,4 milioane de lei s-a primit o singură ofertă din partea asocierii Sociatatea de Avocatură Teaha&Fuzesi (leader), Komora Engineering, Stocad Proiect, Portnoi și Asociații SPARL. Această procedură este în faza de evaluare a ofetei (calificare și ofertă tehnică).

Primăria mai are în derulare și licitația pentru proiectarea și execuției Magistralei de Metrou din Cluj. În cazul acestei licitații, s-au primit doar două oferte, ambele de la firme din Turcia. Contractul de aproximativ 9 miliarde lei pentru proiectarea și execuția magistralei M1, cel mai mare contract din transporturi de până acum. Inițial, Primarul Emil Boc anunțase că sunt trei mari constructori interesați, însă după ce Primăria și Guvernul au ajustat valaorea contractului, la licitație (suspendată pe perioada actualizării pretului contarctului) s-au prezentat doar asocierile conduse de constructorii Gulermak și Dogus care includ jucători de pe piață precum Siemens și Alstom dar și constructori români precum Arcada sau Tiab, ambele firme implicate în construcții feroviare. Gulermak a construit 17,5 km de linie la metroul din Istanbul. De asemenea, Dogus, a lucrat la metroul din Istanbul. Amintim că pe 12 octombrie, Guvernul a aprobat noii indicatori tehnico-economici pentru linia de metrou cu 19 stații, iar în SEAP, pe 14 octombrie, valoarea lucrărilor a fost majorată cu 2 miliarde lei, de la 6,6 miliarde la 8,6 miliarde, respectiv cu 90 de milioane lei pentru asistența tehnică, de la 308 la 398 milioane lei (majorare cu 30%).

Potrivit datelor din SEAP, evaluarea ofertelor (tehnică și financiară) avea ca termen asumat data de 30 noiembrie.

sursă foto: captură

Nici un comentariu

Scrie un comentariu