Clujeanul Mircea Miclea, analiză dură a stării învățământului: Tot înainte, tovarăși, spre...

Clujeanul Mircea Miclea, analiză dură a stării învățământului: Tot înainte, tovarăși, spre ceausim! Cum au distrus forțele retrograde reforma din educație

by -
0 54

Fostul ministrul al Educației Mircea Miclea vorbește, într-un interviu acordat Hotnews, despre “înțepenirea în proiect” a școlii românești, care își sufocă elevii cu programe stufoase, care lasă cale liberă profesorilor slăbi să rămână în sistem, prin centralizare și prin faptul că nu există salarizare diferențiata pe criterii de performanță.

Psihologul susține că introducerea unui manual unic, așa cum ne-a promis, în ultima vreme, actualul ministru al Educației, Liviu Pop, nu face altceva decât să ne întoarcă la perioadă ceaușistă.

NO: Vom avea la clasă a V-a un compendiu în loc de manuale, din cauza că licitațiile au fost blocate. Pe de altă parte, când toate manualele vor fi tipărite, vom avea manuale până și la sport și la dirigenție. Cum vi se pare situația?

MM: Asistăm la o rezolvare proastă, într-o paradigma învechită, a unei probleme reale. Problemă reală este următoarea: ce instrumente trebuie să oferim elevilor pentru că ei să învețe mai eficient? Manualul e un instrument, dar nu e alfa și omega. Oricine poate vedea că elevii (și nu numai ei) preferă tot mai mult informația pe suport digital, multimedia, față de informația tipărită. Manualul tipărit trebuie să fie o alternativă, nicidecum singură, pentru învățare. Crearea unei platforme școlare de e-learning, în care să fie prezentate toate lecțiile în format multimedia, accesibilă tuturor elevilor ar fi mai potrivită pentru mintea “generației digitale”, adică pentru elevii de astăzi. Bază legală a unei astfel de soluții alternative ușor de accesat, ușor de actualizat, compatibilă cu habitudinile noii generații este pusă în Legea educației (art. 70), dar ministerul o ignoră cu candoare. Iar manualele pentru sport și dirigenție sunt complet inutile. La aceste discipline trebuie să înveți deprinderi motorii și atitudini, nu propoziții! Cred că trebuie să alergi efectiv 100 de metri nu să știi să răspunzi, ridicindu-te în picioare, care sunt caracteristicile alergării la 100 de metri.

NO: Domnul ministru a mai anunțat, la un moment dat, că vrea că manualele să fie tipărite de o singură editură. Ce ar însemna asta pentru elevi și profesori?

MM: Această înseamnă reîntoarcerea la perioadă ceaușistă, când există un manual unic pentru fiecare disciplină și o singură editură “de partid și de stat”-Editură Didactică și Pedagogică-ce le tipărea pe toate. Spune multe despre mintea celor care propun astfel de soluții. Tot înainte, tovarăși!

NO: Fostul ministru al Educației, Pavel Năstase, dar și actualul ministru, Liviu Pop, au anunțat că vor să treacă în parlament o nouă Lege a Educației, după ce foarte multe puncte au fost modificate, altele nu au fost implementate. Avem nevoie de o nouă Lege? Ar rezolvă problemele din sistem?

MM: Legea 1 din 2011 s-a bazat pe o riguroasă analiză științifică și pe un consens național asupra principalelor soluții, consemnate într-un Pact pentru educație. A fost făcută pentru a reforma radical educația, nu pentru a consemna legislativ realitatea existența. Am subestimat însă forță mediocrilor și a conservatorilor din sistem care s-au simțit amenințați și au reacționat virulent. Din oportunism sau prostie, guvernul Ponta a preluat discursul lor și a mutilat legea în 96 de locuri, făcând o contrareformă în educație. Modificările au fost îndelung aplaudate de toți cei care promovează gândirea retrograda în sistem, de la sindicate la Consiliul Național al Rectorilor.(se poate verifică ce spun printr-o simplă căutare pe net) Acum înțeleg că nici această variantă mutilată a legii educației nu-i mulțumește ci vor elabora una și mai conservatoare. De pildă, dl. Năstase a oprit evaluarea școlilor doctorale. Probabil că în lege va apărea că evaluarea calității nici nu mai e necesară. Dl. Pop spune că trebuie manuale unice; probabil nouă lege va scoate înafară legii orice manual alternativ. O astfel de lege, în loc să rezolve, ar agrava și mai mult problemele din educație. Dar, evident, ar oferi o lungă perioadă de liniște tuturor profesorilor și școlilor cu prestație mediocră. În daună elevilor și a părinților.

Citește întreg interviul pe hotnews.ro.

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu