Închide

Boc: facem aceleași greșeli în trafic ca alte orașe din Vestul Europei acum 30 de ani

AdministrațieTop News by Actual de Cluj - sept. 24, 2017 7 2071

Primarul din Cluj-Napoca, oraș sufocat de mașini în special în zilele ploioase, spune că soluția pentru descongestionarea traficului în oraș sunt soluțiile alternative, pe modelul altor orașe europene, dar și descurajarea cumpărării de mașini.

„Toți am fost în Europa și am văzut modelele de mari orașe – Copenhaga, Barcelona, considerate în topul orașelor inteligente din Europa. Ce am văzut cu toții acolo? Un paradox: dacă până în secolul XX aceste orașe s-au dezvoltat treptat și asigurând un nivel de trai decent, secolul XX a dus la creșterea exponențială a mașinilor în aceste orașe. În timp ce industria auto a dus la construcția de mașini care merg cu 280 km/h, în oraș circulăm cu viteză sub nivelul trăsurilor din secolul XIX”, spune primarul Emil Boc.

În Copenhaga de exemplu, arată Boc, între 2004 și 2016 numărul de mașini care intră în oraș s-a redus cu zeci de mii prin încurajarea bicicletelor și a spațiilor pietonale. „Dar ai mai multe soluții alternative, și nu mașina: transport public, metrou sau ce există în diferite contexte, autobuz, tramvai, bicicletă, spații pietonale, car sharing, mașini electrice”. Boc spune că în Vestul Europei tinerii sub 30 de ani preferă să nu-și mai cumpere mașini. „Am observat o tendință abruptă în jos, tinerii nu mai cumpără mașini ca proprietate. Noua generație merge într-o altă direcție, tânăra generație nu mai preferă ownership-ul ci sharing-ul. În țările dezvoltate acesta e trendul, de a diminua mașinilor cumpărate de tânăra generație, în vreme ce în țările în curs de dezvoltare direcția e fiecare om cu o mașină, dacă se poate chiar două în proprietate, două în familie chiar trei. Noi urmăm aceleași greșeli și așteptăm încă 30 de ani ca să le reparăm”.

Amintim, orașul Cluj-Napoca bifează cel mai aglomerat sector de drum din întreaga țară, bruma de kilometri de drum european ce leagă cea mai mare comună din țară, Florești, de unul dintre cele mai mari cartiere din România, Mănăștur; pe acest sector înaintează cu greu dimineața și după-masa zeci de mii de mașini, majoritatea aparținând clujenilor ce locuiesc în Florești dar lucrează în Cluj-Napoca. Boc concluzionează: „e greu să le explici oamenilor că nu mai poți merge cu mașina până în fața birtului”.

La Cluj se află azi reprezentanții mai multor municipalități din țară – între altele primărița din Sibiu Astrid Fodor, primarul din Oradea Ilie Bolojan, dar și coordonatorul programelor Centrului Cultural ARCUB București, Raluca Ganea.

7 comentarii

  1. Noaptea mintii ! BICICLETA pe ploaie ! De ce nu si la -10 grade Celsius ? Automobile electrice ? Da’ ce , ele zboara ? Stai sa vezi cind vor ajunge la preturi abordabile, atunci ce o sa se spuna, ca polueaza prin faptul ca nu se aud ? Pai cine a matrasit urbanistic tot orasul ? Car- shareing ? Poate celebru’ dohotaru sa imparta masina cu tziganii din Pata-Rat , ca pe Boc nu-l vad , cel mult poate are vreun „pretin” care are asemenea business ! Raspunsurile sunt altele : incepind cu civilizatia respectarii regulilor ( urbanism , circulatie ). Transport in comun ? Poate , dar in niciun caz cu autobuze de 1789534 de calatori ! SOLUTIE GENERAL VALABILA : NU EXISTA ! Poate facem ceva si intindem nitel Clujul , ce atitea dealuri… il aplatizam putin , poate il mutam mai la sud sa nu avem 4 anotimpuri sa semene in sfirsit cu alte orase pe placul GENERAL-SOLUTIONISTILOR ! A bulivard birjar !

  2. Intr-un oras supraaglomerat cu masini ca Bucurestiul, guvernul a gasit ca e judicios sa amâne pentru 2018 darea în functiune a liniei de metrou care sa lege Drumul Taberei de centrul Capitalei, oricum întârziata. Cât despre celelalte linii de metrou anuntate de mai multa vreme ca se vor construi, ele pot sa mai astepte. Comentariile sunt de prisos.

  3. Am un amic ce locuieste in Olanda cu care am avut urmatorul dialog : am facut 5000 km cu masina in 6 luni -zic nu e mult-zice , cu tot cu drumul din Romaniasi inapoi-ma mir,cum doar 1000km in Olanda in 6 luni?-zice,a mai merge sotia cu masina-tu cu ce te duci la slujba- zice ,cu bicicleta-zic,si iarna nu este frig? – zice nu,e ca in Romania dar iei o haina mai groasa .Aici toata lumea merge cu bicicleta !

    • Când o să fie și România plată ca Olanda, cu temperaturile de iarnă din Olanda și cu amenajările pentru bicicliști ca în Olanda, o să poți să mergi și tu cu bicicleta ca în Olanda. Până atunci, țigănie ca în București nu mai găsești decât în Asia, sunt de 3-4 ori mai mulți locuitori pe kilometru pătrat decât în orașele europene, iar asta nu se rezolvă cu biciclete.

  4. Il felicit sincer pe dl Primar pentru discursul sau care e in pas cu ceea ce se intampla in lume. Totusi as vrea sa nu ramana la discurs si sa vad asemenea politici puse in practica de aparatul primariei. Daca la Copenhaga se incearca de ani bun reducerea numarului de masini la Cluj vedem trotuare tot mai inguste si benzi auto tot mai multe.
    Si din pacate cateva din comentariile de mai sus demonstreaza nivelul de civilizatie si cultura urbana a unora dintre noi. Oare ce se intampla daca mergi 5 minute pe jos pana in statia de autobuz?

Scrie un comentariu

Tags