Închide

Urbanizarea și demonstrațiile de forță. Primarul Boc a certat dușmani imaginari ai orașului și i-a avertizat că îi lasă fără semnătură pentru proiecte de urbanism

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - iun. 21, 2020 0 1866

Un PUZ mic pentru construirea unor locuințe pe nici un hectar de teren din zona de dezvoltare o orașului, pe Romul Ladea, a fost prilej pentru amenințări mari din partea primarului Emil Boc la adresa proiectanților, în general, considerându-i dușmani ai orașului fiindcă nu respectă legea și își vrăjesc beneficiarii, promițându-le luna de pe cer, deși ei știu că nu este posibil.

Trei documentații PUZ de parcelare și construire de locuințe din zona Romul Ladea s-au discutat la ședința de urbanism în 19 iunie. Primul proiect – cel mai pitic- a fost prilej pentru primarul Emil Boc de a amenința proiectanții în general spunându-le că nu semnează proiecte proaste.

Documentația de parcelare și construire de locuințe de pe Romul Ladea nr. 102 a fost întocmită de Atelier Aias și de arhitectul Radu Boieru. Potrivit PUZ-ului, se intenționează construirea pe 7800 de mp a 4 locuințe unifamiliale și a 7 locuințe cu câte două unități locative. Proiectantul a arătat că a propus un drum de 9 metri care să permită accesul. Beneficiarii documentației sunt Iuliana și Stefan Butyka, Iuliana ALBERT, Alexandru Făgădar, Vasile și Corina Lăpădean.

Boc l-a apostrofat pe proiectant arătându-i că în avizul emis de comisia de circulație i s-a indicat să aibă maxim 24 locuri de parcare și să revizuiască rețeaua de drumuri, „să nu fie toate drumurile înfundate și cu lățimi insuficiente”.

Proiectantul i-a semnalat că zona e deja construită și că nu e posibil să conecteze arterele între ale. „Există o alee pe care intră doar 1-2 mașini ca să ajungă la cele două case”, a arătat proiectantul. Cei de la urbanism au încercat să îi spună primarului că propunerea proiectantului este în regulă, că a propus deja o alee de 9 metri față de aleile înfundate care există în zonă și care sunt extrem de înguste.

Primarul s-a făcut că nu pricepe și a început să certe dușmani îmaginari ai orașului. Nici proiectantul n-a reușit să îl convingă că deja Primăria a autorizat proiecte în zonă și că situația existentă nu permite ceea ce cere primarul: conexiuni de drumuri ca mașinile să nu se întâlnească bot în bot.

”Pentru condiții de calitate, vă dau tot sprijinul, dar m-am săturat să vă conving pe fiecare în parte. Domnule, nu mă interesează că e o mașină sau 100 de mașini. Dumneavoastră trebuie să asigurați circulații, nu mai merge ca în trecut, nu mai facem ghetouri! Dacă nu respectați condițiile, nu mai veniți la masă să discutăm. Nu mai am nervi și răbdare să vă conving pe fiecare de condițiile pe care trebuie să le respectați. Serviciul de circulație v-a spus că trebuie să creați posibilitatea să se circule normal. Nu faceți? Așteptați atunci, nu negociez cu voi cerințele din avizul comisiei de circulație. Acum eu judec ce am în față. Nu mai pot sta aici 7 ore să negociez. Blochez comisia ca să discut condițiile din aviz, acestea nu sunt lucruri ca la biserică care se rezolvă cu rugăciuni. Vreți să construiți, întelegeți-vă cu vecinii între voi. Noi hai să discutăm aspectele de urbanism aici”, a tranșat Boc.

Arhitectul șef a spus că proiectul respectă indicii urbanistici, că se propun locuințe unifamiliale pe parcele până la 450 de mp și locuințe cu două unități locative pe parcele mai mari, toate deservite de o zonă verde care se va amenaja de beneficiari. Arhitectul Vlad Negru a intervenit și a spus că legea cere clar ca fundăturile să nu aibă peste 50 de metri, intrând în grațiile primarului Boc.

Edilul a plusat și mai mult. A început să amenințe proiectanții – la modul general -că se va asigura ca în cazul celor care nu respectă legea, Ordinul Arhitecților din România (OAR) să le retragă dreptul de semnătură.

”Nu voi mai pune pe ordinea de zi proiecte care nu respectă legea,  să nu mai pierdem vremea și să vă conving că albul e alb și negru e negru. Pe cuvântul meu că am să le fac publice și am să trimit la OAR toate greșelile. Aveți o responsabilitate când propuneți beneficiarului proiectul și când vă puneti semnătura pe el. Am să scot din fiecare proiect lucrurile unde sunt greșeli pe lege și vă fac de minume public și voi trimite la OAR pentru a vă retrage dreptul de semnătură, poate punem ordine și în acest domeniu. Nu vrăjiți beneficiarii că se poate luna de pe cer, că nu se poate!”, a ținut primarul să îi pună la punct pe dușamnii imaginari ai orașului.

PUZ-ul de pe Romul Ladea a fost contestat și de vecinii din zonă, având în vedere că există pe rolul instanțelor litigii de grănițuire la limita suprafeței aferente planului, litigii care pot afecta propunerile din documentație. Corina Lăpădean, una dintre beneficiare, a spus că, de fapt, procesele din instanță inițiate de vecini nu afectează propunerile din PUZ.

”Noi aici avem o limită de proprietate stabilită de la cadastru, faptul că PUZ-ul se va aproba e un risc al proprietarilor, dacă acea limită se va muta și una dintre parcele va deveni neconstruibilă e un risc al lor, urbanistic pe noi la decizie nu ne afectează”, a intervenit și Vlad Negru.

”E bine că ne-ați adus la cunoștință că există un litgiu. Dar nu avem temeiul legal să oprim proiectul pentru acest motiv”, le-a replicat Boc avocaților care au expus problema de grănițuire care există în zonă.

În ceea ce privește PUZ-ul, Boc a spus că e aprobat, însă cu avizul conform al Comisiei de Circulație. „E un aviz conform, nu consultativ. Asta înseamnă că trebuie să îl respectați ca la carte”, a completat primarul. El a mai ținut să își facă „mea culpa” pentru că a vorbit prea mult.

”Domnule viceprimar, am zis că eu o să fiu mai operativ și nu va dura o oră discuția pe un proiect. Dar uite că m-am și enervat, mi-a crescut și tensiunea dar tot numai un punct am rezolvat”, a închis Boc PUZ-ul de pe Romul Ladea nr.102.

Celelalte două PUZ-uri nu s-au discutat în prezența primarului, acesta ieșind din comisie pentru ceva probleme administrative. Înainte să plece, Boc a ținut să spună că nu acceptă drumuri de pământ și că rețeaua stradală se va face înainte de autorizație de construire dar și că nu va mai promova niciun proiect în fața Consiliului Local prin care investitorul nu se va angaja să și asfalteze drumurile. „Regulă universală de nenegociat”, a mai spus primarul.

PUZ-ul de pe strada Speranței aflată în prelungirea lui Romul Ladea (beneficiar GOINA MARIA ȘI ASOCIAȚII ), proiectant SFS EXHIBIT (arhitect Corneliu Murariu), a propus urbanizarea a 1,5 hectare de teren și a fost mult mai bine receptat de comisie. Mai ales că în zona străzii Speranței există deja un PUZ al arhitectului Sorin Scripcariu care ar rezolva problema intersecției cu Romul Ladea, după cum a arătat proiectantul. Comisia, prin vocea viceprimarului Tarcea, a cerut ca parcelele pentru locuințe individuale să aibă minim 350 de metri, nu mai puțin. Comisia a cerut și corelări pentru respectarea distanțelor față de limitele de proprietate. De asemenea, condiția „asflat înainte de autorizațiile de construire”, a fost impusă de arhitectul șef Daniel Pop. „Pentru parcelele adiacente străzii Speranței și pentru cele adiacente străzilor de interes local care au peste 400 mp de teren se permite construirea de locuinţe individuale (unifamiliale) de tip izolat şi anexele acestora: garaje, filigorii, împrejmuiri, platforme carosabile şi pietonale, amenajări exterioare, piscine sau locuinţe semicolective (familiale), cu maximum două unităţi locative pe parcelă (unități locative suprapuse sau alipite). Pentru parcelele adiacente străzilor de interes local cu suprafața de teren aferentă mai mică de 400 mp se permite construirea de locuinţe individuale (unifamiliale) de tip izolat și cuplat având aria utilă mai mică sau egală cu 100 mp şi anexele acestora: garaje, filigorii, împrejmuiri, platforme carosabile şi pietonale, amenajări exterioare, piscine Necesarul de parcări este:
4 parcele adiacente străzii Speranței + 4 parcele adiacente străzilor de interes local cu suprafață de teren mai mare decât 400 mp, maxim 2 locuri parcare/parcelă = 16 parcări autovehicule 7 parcele adiacente străzilor de interes local x 1 loc de parcare/parcelă = 7 parcări autovehicule TOTAL: 23 locuri de parcare”, aratau proiectanții în partea scrisă a PUZ-ului.

Al treilea PUZ de urbanizare viza construirea de locuințe pe 2 hectare de teren din zona Romul Ladea – strada Nordului. Beneficiarul proiectului este Semenicu Adrian și asociații, iar proiectanți vin de la Stil Proiect. Arhitecta Cristina Ungur a arătat comisiei că proiectul e o revenire și că s-a făcut o actualizare a circulațiilor, că beneficiarii vor amenaja o zonă verde cu acces public nelimitat de circa 1300 de metri și că pe fiecare parcelă va avea minim 40% spațiu verde.

Arhitectul Vlad Negru a sugerat că proiectul ar trebuie să respecte exigența UE de 26 de mp/spațiu verde/locuitor și a arătat comisiei că așa ar trebui să se judece de acum toate proiectele. Ungur i-a spus că oricum se respectă, având în vedere și spațiul verde individual de pe parcele.

„Bună observație, să fim vigilenți!”, a preluat vicerprimarul Dan Tarcea modelul de laudă al primarului Boc la adresa arhitectului.

Viceprimarul, cel care conducea discuțiile, a mai cerut lămuriri cu privire la strada Nordului. Proiectanții i-au arătat că au propus lărgirea arterei la 16 metri și că s-a cedat teren de către beneficiari în acest sens. „Al meu e primul PUZ, mai e unul pe stânga și încă unul”, a mai spus Ungur.

Tarcea a anunțat că proiectul e avizat și că Primăria trebuie să fie atentă ca documentațiile să se coreleze și strada Nordului să iasă la profilul amintit.

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.