Închide

Urbanism online. Boc a făcut, din nou, show la comisie. A anunțat că are o nouă soluție la poluarea aerului din oraș

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - mai 18, 2020 0 1097

O nouă eră ar începe în urbanismul clujean, după cum a anunțat astăzi primarul Emil Boc. Cea în care sănătatea clujenilor e pe primul loc, a spus primarul. Un plan privind calitatea aerului din Cluj-Napoca ar fi gata comandat și livrat orașului iar după aprobarea lui urmează amenzi pentru cei care ies din străzi private neasfaltate în drumuri publice și poluează. Proprietarii de drumuri private, a spus Boc, vor avea două alternative, fie să le dea Primăriei sau să le astfalteze pe cheltuiala lor, mai ales cei care doresc să construiască. Consiliul Local va fixa un termen pentru ca cei aflați în această situație să se conformeze, apoi vor fi aplicate amenzi consistente, după cum a anunțat primarul.

Primarul Boc a făcut anunțul la un proiect prin care se propunea amenajarea a 8 case pe 4500 e mp în zona Valea Seacă. Investitorul a fost pus la punct să se ocupe de asfaltarea drumului, dacă vrea să i se permită să construiască. Riveranii au adus în discuție o problemă spinoasă a orașului, rețelele subcapacitate în acest zone de dezvoltare și faptul că toate companiile de utilități au rețele vechi în aceste zone. Subtil, arhitecții din comisie au mai adus în discuție o altă problemă a orașului, faptul că se construiește ilegal pe dealurile din extravilanul Clujului și că ar trebui intervenit. Aceasta a rămas fără răspuns de la primarul Boc sau de la secundul său Tarcea. Nici arhitecții din comisie nu s-au pronunțat cu privire la soluția salvatoare și de bun simț anunțată de primarul Emil Boc.

Acum câteva zile, Comisia Europeană a semnalat faptul că în România aerul e poluat iar măsurile luate până acum de autorități pentru ca acesta să fie mai curat sunt foarte modeste. Comisia semnala că nu se respectau valorile-limită pentru dioxidul de azot (NO2) în aglomerările București, Brașov, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara și că aceste orașe nu au luat măsuri corespunzătoare pentru a scurta cât mai mult posibil perioadele de depășire.

La ședința comisiei de urbanism on line cu numărul 4 organizată de Primărie în 18 mai, Boc a ținut să se ia la trântă cu praful generat în oraș și să îi amenințe pe cei care îl aduc pe domeniul public, din zone neasfaltate, cu amenzi.

Primarul a ținut să enunțe o practică pe care municipalitatea ar impune-o de acum încolo pentru proiectele urbanistice dorite în Cluj-Napoca. După urmărirea asigurării calității  vieții enunțată de primarul Emil Boc la ședințele din anii trecuți, acum trebuie urmărită asigurarea sănătății populației, ca o altă regulă de bun simț care ar trebui să funcționeze în oraș.

Discuțiile au pornit de la un Plan Urbanistic Zonal prin care se propunea urbanizarea a 4500 de mp din zona străzilor Augustin Maior și Valter Mărăcineanu care se desprind din artera Valea Seacă și amenajarea a 8 case unifamiliale. Proiectanții nu au intervenit. În schimb, s-a dat cuvântul cetățenilor. Proiectul a fost și contestat de vecinii din zonă care au intrat în ședință și au semnalat faptul că rețelele sunt subcapacitate, de la canalizare, la electrica, la gaz și că noul anasamblu va pune probleme celor care deja locuiesc în zonă. Mai mult, un domn care s-a recomandat Ciurcă și care a intervenit, a mai spus că, în prezent, drumul e pietruit pe cheltuiala oamenilor și au cerut lămuriri cu privire la cine va răspunde dacă șantierul îl va distruge.

Mai întâi, Boc s-a interesat cu privire la zonă, la regimul străzilor de acces dar și a situației în care acestea se găsesc, dacă sunt asfaltate sau nu. Cei de la patrimoniu și de la siguranța circulației nu au lămurit situația, doar s-a stabilit că artera Valea Seacă este publică și asfaltată sau că artera Augustin Maior e parțial publică, parțial privată.

Cu acestea la mână, primarul Emil Boc a intervenit și a ținut să atragă atenția că Primăria are planul privind calitatea aerului în oraș gata și că el va fi aprobat în Consiliul Local. „Orice derogări de la mediu, vor fi sancționate cu amenzi dure, usturătoare. Cum se lucrează pe șantiere la Munchen și Viena așa să lucrați și în Cluj-Napoca. Dacă e privată strada, trebuie asfaltată, dacă e publică, atunci trebuie să așteptați până o va asfalta Primăria potrivit planului anual. Dacă nu se va respecta calitatea mediului în Cluj, vom spune stop. Încă stăm bine, dar dacă nu luăm măsuri pentru prevenirea exceselor, atunci nu vom fi în regulă. Trebuie să aveți în vedere toate acestea de acum înainte, dacă se ridică praful în aer de pe străzi neasfaltate, nu se aprobă nimic până nu se asfaltează. Voi nu veți mai avea voie să promovați spre aprobare astfel de proiecte. S-a terminat perioada haiduciei,trebuie să avem în vedere sănătatea tuturor clujenilor. Voi întreba aceste lucruri la fiecare punct, cum se face accesul, dacă strada e privată sau publică, dacă există asfalt”, a subliniat Boc.

Despre partea de utilități și rețele, o altă problemă a orașului, mai ales în zonele noi de dezvoltare, Boc i-a atenționat pe directorii din Primărie care fac parte din comisia de urbanism. „Cora (Gabriela, drumuri urbane), Mirela (Mărincea, siguranța circulației), Poruțiu (Virgil, directorul tehnic), stați cu ochii pe butelie. Dacă vi se pare că e ceva în neregulă, să verificăm de la început. Nu sunteți aici ca membri onorifici. E treaba voastră să ne protejați utilitățile. Nu știți, nicio problemă, vă interesați, reveniți”, a mai indicat primarul Emil Boc.

Viceprimarul Dan Tarcea a adus în discuție o altă chestiune legată de modul în care ar trebui să se dezvolte Clujul, cu parcele de 350 de mp, cum se propune în acest PUZ.

Despre proiect, arhitectul șef al orașului Daniel Pop a spus că propune un spațiu verde în mijlocul ansamblului, așa cum ar trebui să se facă toate dezvoltările în Cluj.

A venit apoi rândul comisiei să se pronunțe cu privire la proiect. Arhitectul șef al județului Claudiu Salanță a spus că e un proiect drăguț, că 8 construcții pe 4500 mp înseamnă un standard superior la Cluj, dar și că spațiu verde de acest fel, chiar dacă e micuț, va coagula în jurul său o comunitate.

Subtil, el a adus în discuție adevărata problemă din aceste zone aflate la limita între intravilanul și extravilanul Clujului. Dincolo de terenurile din intravilan e plin de locuințe și ar trebuie ca cineva să le verifice și să se preocupe că se construiește ilegal în oraș. Despre partea de utilități, Salanță a sugerat că la faza de PUZ, furnizorii de utilități dau avize de amplasament care nu spun dacă rețelele comportă dezvoltări sau dacă trebuie capacitată. Salanță a sugerat că proiectele să vină cu studiile de fundamentare făcute de inginerii de instalații care aduc datele necesare privind rezolvarea problemelor cu privire la rețele. Despre ideea sa adusă în discuție la urbanismul de la județ ca aceste zone verzi făcute în mijlocul ansamblurilor de locuit să aibă copropritar și autoritățile publice, tocmai pentru ca să se garanteze accesul public și păstrarea acestora ca atare, nu a făcut vorbire.

Arhitectul Adrian Iancu a ținut să spună că în prezent orice este posibil să faci, în privința rețelelor, să le suplimentezi și capacitezi. Dar nu a spus în ce fel ar putea Primăria să se asigure că investitorii și fac acest lucruri. În schimb, Iancu a cerut să se condiționeze autorizarea de asfaltarea drumului, dar și să se asigure un profil decent pentru drumul de acces, 12 metri, nu de 7 metri și ceva.

Arhitectul Marcel Crișan a propus o rezolvare simplă privind accesul, arteră cu sens unic, cu buclă de intrare și ieșire. Arhitecta Ligia Subțirică a spus că oricum, la cum sunt configurate locuințele este și teren pentru lărgirea drumului și teren pentru implementarea soluției propuse de Crișan.

Arhitectul Vlad Negru a spus că e OK proiectul, bine și corect configurat. „Mă întreb dacă nu e bine să instituim o taxă de urbanizare și să le facă Primăria aceste drumuri, să le asflateze. Mi se pare complicat ca ceilalți care au construit deja să fie convinși să participe la realizarea drumului și nu e fair să i se ceară investitorului să suporte numai el costurile”, a completat Negru.

Boc a intervenit și a spus că taxa de urbanizare s-a incercat, dar legal nu s-a putut impune. „Vor primi amenzi toți cei care nu vor asfalta. Ori le preluăm la Primărie și le facem noi, ori le asfaltează ei. Pentru orice poluare din oraș se va plăti. Nu mai merge chestia asta că cei care au străzi neasfaltate, îi doare în cot. Dai la stat sau faci tu privat”, a ținut Boc să repete noua exigență.

Negru a sugerat să se încerce prin taxele locale o rezolvare, dacă proprietarii nu reușesc să se înțeleagă și să facă drumul. Adică cine nu asflatează, să plătească impozite mai mari. „Cu viceprimarul Tarcea am discutat asta. El a făcut o analiză. Nu este exclus, dar pentru anii următori vom putea lua astfel e decizii”, a spus Boc.

Arhitectul Voicu Bozac a remarcat că zona unde se propune edificarea ansamblului comportă risc de alunecări de teren și a cerut să știe ce spun studiile în materie, tocmai pentru a nu apărea probleme ca în Borhanci, la un alt ansamblu făcut tot de proiectanții în cauză, unde au fost alunecări de teren pe drum. El a mai cerut ca viitoarele case să nu fie identice. Și Bozac, tot foarte subtil, a adus în discuție problema construcțiilor ilegale de pe dealurile Clujului, care s-au construit în extravilan.

Nici Boc, nici Tarcea nu s-au atins de acest subiect și l-au lăsat în aer.

Arhitectul Mihai Racu care lucrează și pentru Primărie (șef de proiect la Bună Ziua, parte a proiectului La terenuri și a celui pentru parcul din Zorilor) a ținut să spună cu nu ar trebui încărcați investitorii să facă tot drumul. Aceasta după ce a lăudat și el zona verde și a sugerat că așa ar trebui să fie modelul aplicat în oraș.

Boc l-a terfelit public și l-a acuzat că nu vine, precum colegii săi, cu soluții și că e împotriva ideilor sale bune pentru oraș. „Tot mă puneți pe mine care nu sunt de specialitate să vă găsesc soluții. Veniți precum colegii dumneavoastră, cu soluții. Nu cred că are rost să ne enervăm pe o chestie de bun simț. Nu stai într-un cătun, ci în Cluj. Nu cred că e fair pentru cetățenii Clujului să suporte praful. Cred că trebuie să fie fair pentru toți, nu doar pentru unii, de asta suntem aici noi”, a mai spus Boc. El s-a mai arătat supărat că nu sunt dosare în sala de ședințe și că cei din comisie tot bâjbâie pe proiecte și nu au toate datele legate de studiile de fundamentare, de cele privind alunecările de teren, de drumuri etc. „Nu este o chestiune de moft al meu, să par eu lupul cel rău care cere asfalt în oraș. Voi trebuie să mă ajutați cu tehnicalitățile pentru că sănătatea oamenilor este cea mai importantă. Pentru toți cetățenii cer lucruri de bun simț. Cred că dacă toți care vin știu că există aceste reguli, atunci toți vom fi prieteni în acest oraș și ne vom înțelege”, a mai spus primarul.

În discuție a intervenit și unul dintre beneficiari, Marian Aurelian Traian care a spus că se va ocupa de rețele, dar că nu are potența financiară să facă drumul.

Boc a fost ferm. „Nu mai puteți construi ca cei care se mută acolo să meargă pe un drum prăfuit. Nu se mai poate. Dacă e drum public, construiți după ce se va asfalta potrivit programului anual de investiții al Primăriei. Dacă vreți mai repede, îl faceți dumneavoastră. Dacă e privat, depinde de înțelegerea dumneavoastră cu vecinii. Sănătatea clujenilor este mai importantă decât orice altceva. Nu se negociază sănătatea”, a mai spus primarul.

În plus, i-a avetizat pe angajații Primăriei din comsie să nu mai vină nepregătiți. „Ne luăm eu, viceprimarul și toți din comisie câte 5 ore din timpul nostru să citim aici dosare. Să veniți cu ele învățate. Ba aduc staf tehnic dacă așa nu vă descurcați. E o lipsă de respect instituțional față de oamenii din comisie care sunt aici pe timpul și banii lor. Toți trebuie să ne facem datoria. Este ultima dată când accept acest lurcu. Dacă cineva nu se descurcă este liber să își caute de lucru și în altă parte”, a mai spus primarul.

Planul Urbanistic Zonal de Urbanizare din zona Valea Seacă e semnat de arhitecta Mirela Petrina, pe firma City Studio Arhitecture.

A fost al doilea proiect discutat pe ordinea de zi. Primarul Emil Boc a venit la ședință chiar la respectivul punct, anunțând că a întârziat deoarece a vrut să se informeze cu privire la forma ordonanței privind starea de alertă. A ținut să spună că și următoarele ședințe se vot derula tot on line la urbanism și, în general, la Primărie. „Cred că, cu asigurarea celor doi metri patruzeci înseamnă că vom încăpea aici, în sala de sticlă, 14 oameni. Dar nu mai încap cetățenii”, a mai spus primarul.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare