Închide

Unde îşi caută companiile sedii de birouri în Cluj-Napoca? Contează accesul la infrastructură şi servicii

Economie by Kristina Reştea - nov. 10, 2018 0 224

 

Centrul, zonele din apropiere, cartierele Andrei Mureșanu și Zorilor sau Piața Cipariu și zona Iulius Mall sunt zonele care atrag cel mai mult interesul pentru închirierea unui spațiu destinat activității de birou, arată o analiză a unei agenţii imobiliare locale. Contează accesul la infrastructură şi servicii.

Dincolo de localizarea pe hartă, proprietarii de afaceri mai iau în considerare și o serie de alte criterii atunci când aleg o clădire unde să-și desfășoare activitatea. „Sunt de interes zonele care oferă o infrastructură urbană dezvoltată, apropierea de grădinițe, școli, mijloace de transport în comun, zone unde angajatorii pot oferi angajaților facilități în bunul mers al vieții cotidiene”, precizează Paul Maluczan, Master Broker II Blitz ImobiliareAceste aspecte pot face diferența în recrutarea de personal, au constatat şi cei din Imobiliare, dând exemplul industriei IT, unde lupta pe angajaţi e tot mai dură. Locația firmei se poate să fie motivul pentru care viitorii angajați aleg un loc de muncă în detrimentul altuia, subliniază agenţii imobiliari.

Cele mai căutate spații conțin cel puțin o zonă de tip open space, care poate fi personalizată, mai multe săli de ședințe și încăperi ce pot fi utilizate drept birouri de dimensiuni mai mici, mai multe băi și un loc de servit masa ori o chicinetă. „Avantajul principal al clădirilor de birouri construite în ultimii ani este acela că sunt gândite încă de la început în acest sens”, arată analiza. Pe de altă parte, există şi firme care încă preferă să închirieze case pentru a-şi amenaja birourile. „Acestea oferă într-o anumită măsură mai multă personalitate sediului și mai multă independență”, vine explicaţia.

„Piața de birouri s-a dezvoltat foarte bine în ultimii ani, cu zeci de mii de metri pătrați livrați în fiecare an. Azi putem spune că avem oferte pentru cei care cauta spații de birouri și care pot satisface aproape orice nevoie, indiferent cât de atipică ar fi aceasta”, adaugă Maluczan.

Multe companii decid să reloce activitatea într-o zonă diferită și într-o clădire clasa A, unde mediul de lucru este unul modern, atât din motive practice, cât și pentru atragerea noilor angajați. „Datorită cererii foarte mari și construcțiile de tip sunt din ce în ce mai multe. Construcțiile noi stârnesc cel mai mare interes pe piața clujeană, deoarece au în dotare, din start, tot ceea ce caută clienții de spații de birouri. Acest lucru determină și alte firme cu puncte de lucru deschise în țară, dar și în străinătate să fie interesate de a deschide punte de lucru și la Cluj-Napoca, cât și datorită forței de muncă calificată”, completează Andra Pop, Senior Broker I Blitz.

La nivel de oraș, prețul mediu de închiriere a unui spațiu de birouri se situează între 9 și 10 euro pe metru pătrat. Firmele care închiriază spații în această categorie de preț sunt în general firme mari sau care sunt în continuă dezvoltare. Acestea își doresc mai mult spațiu și mai multe facilități pentru angajați, cum sunt call center-urile sau companiile de gestiune. Cu toate acestea, la Cluj-Napoca se pot închiria și spații de birouri la prețuri mai reduse – între 5 și 6 euro pe metru pătrat. „Firmele care aleg această categorie de preț sunt firme mai mici, cu angajați mai puțini din domenii precum contabilitate sau diverse activități bazate pe fondurile europene”, arată datele Blitz. Vârful prețului de închiriere pentru un spațiu de birouri este de 20 euro pe metru pătrat.

Conform Indicelui Blitz, în luna octombrie 2018, prețurile de închiriere a spațiilor de birouri în cele mai importante zone sunt:

  • Centru: 11 euro/mp
  • Zorilor: 11 euro/mp
  • Mărăști: 9 euro/mp
  • Gheorgheni: 9 euro/mp
  • Grigorescu: 8 euro/mp

Chiriașii în primul rând vor fi atenți la localizarea clădirii, fie că este una de birori sau o casă individuală. Apoi, unul dintre aspectele ce încă mai căută rezolvări la nivel de oraș este numărul parcărilor disponbile. „Parcările sunt un lux necesar”, menționează Andra Pop, Senior Broker I Blitz. Cu toate acestea, merită menţionat că o serie de centre de afaceri nou construite în oraş au şi spaţii special destinate „parcării” bicicletelor, cele mai noi trenduri încurajând angajaţii spre transportul alternativ, în defavoarea maşinilor personale.

Majoritatea clienților preferă contractele pe cel puțin 2-3 ani, iar industria preferată a Clujului în acest moment este cea de IT. „Proprietarii acestor spații caută să le închirieze la prețuri cât mai avantajoase. De multe ori prețurile poate depășesc nivelul real din piață, iar acest lucru determină inactivitate pe termen mai lung”, mai arată reprezentanţii agenţiei.

 

Încă 7 ha de birouri

Piaţa de birouri din Cluj-Napoca rămâne cea mai mare la nivel regional, cu un stoc de 282.000 mp, conform unui raport Cushman& Wakefield. În perioada 2017 – prima jumătate a anului 2018, printre contractele majore de pe piaţa clujeană se numără cele încheiate între compania Steelcase și Maestro Business Center, pentru 3.000 mp, Record Park și compania World Class Romania, pentru 2.000 mp, Sigma Business Center și compania Accenture, pentru 4.500 mp, Vivido și compania Porsche Engineering Romania, pentru 3.200 mp. Până în anul 2019, stocul de birouri de clasa A și B va depăși pragul de 1 milion mp la nivel naţional, fiind anunțate spre livrare proiecte noi cu o suprafață cumulată de circa 190.000 mp. Stocul de birouri din Cluj Napoca va fi mai mare cu 71.000 mp, arată analiştii CWE.

 

 

Foto: fosta fabrică Flacăra, transformată în centru de birouri (cu ocupanţi ca iQuest şi Bosch)

 

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu