Închide

Un tronson al Autostrăzii Transilvania a fost abandonat de constructor. Câți bani pierde statul

AdministrațieDezvoltareTop News by Cosmina Fernoaga - mart. 21, 2017 2 1699

CNADNR a reziliat contractul cu firmele Corsan – Corviam Construccion SA – Consinit SRL – Road Consulting& Design Solution SRL – Via Design SRL, care lucrau în asociere pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borș. Actual de Cluj relata încă de anul trecut, din septembrie, despre faptul că deși statul a plătit un avans de peste 100 de milioane de lei, nu s-a realizat nici măcar un km de autostradă. Surse din CNADNR au informat pentru Actual de Cluj că situație este cum nu se poate mai neplăcută, în acest moment, având în vedere că șantierul a fost lăsat de izbeliște. Firmele și-au strâns utilajele și au dispărut, deși avansul l-au încasat încă de la începutul anului trecut. „Cel mai probabil se va ajunge la un litigiu, pentru că firmele spaniole invocă faptul că ar fi cheltuit banii pentru proiectare. Însă firmele care vor veni să preia lucrarea trebuie să-și facă propriile studii de proiectare, așa încât, statul trebuie să-și recupereze banii într-un fel sau altul”, mai spune aceeași sursă.

Au preluat contractul de la Bechtel

Pe acest tronson al Autostrăzii Transilvania, de peste 64 de km, lucrăile au fost începute de compania americană Bechtel. După ce statul a reziliat contractul cu Bechtel, șantierul a rămas părăsit mai bine de doi ani. În vara lui 2015, lucrările au fost preluate prin licitație de asocierea româno-spaniolă  Corsan SA – Corvian Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL şi Via Design SRL. Prețul cu care au câștigat contractul a fost de 2,6 milioane de euro, față de 4,3 milioane de euro cât ar fi costat dacă erau continuate cu Bechtel.  Încă din acel moment s-au făcut speculații că firmele nu își vor putea permite să lucreze la un preț atât de scăzut. Cert este, că în anul 2016 nu s-a lucrat absolut nimic. Firmele ar fi solicitat mai mulți bani, iar CNADNR ar fi refuzat, spun sursele Actualdecluj.ro. Publicația noastră a încercat să obțină o poziție din parte reprezentanților acestor firme, însă, fără succes. Din partea companiei Egis, cea care asigură consultanță stautului român pentru Autostrada Transilvania, ni s-a comunicat că șantierul n-ar fi tocmai abandonat: „Există o firmă de pază pe șantier. Este firma angajată de constructori”, s-a limitat să spună Ioan Berche din partea Egis. Acesta a refuzat să ofere alte detalii.

Ce spune ministrul Transporturilor

 

Nici ministrul Transporturilor,  Răzvan Cuc, nu este prea deschis în privința contractului cu firmele spaniole. El a informat pentru România Liberă că CNADNR ar fi notificat firmele încă din 16 noiembrie, 2016, privind rezilierea imediată a contractului, pentru nerespectarea obligațiilor contractuale de către antreprenor. Acesta nu a oferit însă alte date privind modul în care vor fi recuperați banii care s-au achitat deja de către statul Român. El a mai promis că tronsonul va fi scos din nou la licitație, dar că se vor atrage fonduri europene: „Şi acest tronson din Autostrada Transilvania va fi scoase la licitaţie şi voi încerca să-l trec pe fonduri europene, pe POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare – n.red.), pentru că e greu să suporţi de la bugetul statului sume atât de mari”, a spus Cuc.

 

2 comentarii

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.