Închide

Au primit în avans 100 de milioane de lei dar n-au lucrat un metru de autostradă

ActualitateAdministrațieDezvoltareTop News by Cosmina Fernoaga - sept. 11, 2016 2 1053

Blestemul Autostrăzii Transilvania e departe de a se fi încheiat. Tot ceea ce s-a realizat cu bani grei pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borș se degradează în fiecare zi. Firmele care au fost angajate de Compania de Drumuri să continue lucrările începute de americanii de la Bechtel refuză să lucreze, deși la începutul acestui an au încasat de la statul român un avans de 100 de milioane de lei. Surse din cadul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) au informat pentru Actualdecluj.ro că până în prezent nu s-a lucrat nici un metru de autostradă, în condițiile în care termenul de finalizare a acestui tronson este iulie, 2017.

Cum s-a ajuns în această situație?

Americanii de la Bechtel au apucat să realizeze aproximativ 50% din tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borș, care are o lungime totală de 64 de km. În 2013, CNADNR a reziliat contractul cu Bechtel (în baza plății unor sume impresionante), iar lucrările au fost lăsate baltă. După mai bine de doi ani (mai exact în martie 2015), CNADNR a angajat asocierea româno-spaniolă Corsan – Corviam Construccion SA – Consinit SRL – Road Consulting& Design Solution SRL – Via Design SRL.  Contractul semnat cu aceste firme se ridica la 701.000.000 de lei (sumă la care se adaugă și TVA-ul), vizând atât proiectarea cât și lucrările de execuție. Trebuie precizat că firmele Corsan – Corviam aveau la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, termenul pentru recepția tronsonului de autostradă fiind stabilit în iulie, 2017. Partea de proiectare a fost finalizată și avizată, iar anul acesta, Corsan – Corviam avea obligația să lucreze în forță. Numai că deși ne aflăm în septembrie, pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borș nu s-a lucrat absolut nimic. Surse din CNADNR au informat că firmele ar fi încasat deja un avans  de 100 de milioane de lei, dar că ar avea pretenții și mai mari: „Au primit banii la început de an, însă, cer mai mulți. Până în prezent nu au lucrat un metru de autostradă, din păcate, iar ceea ce este mai grav e faptul că se degradează în fiecare zi și ceea ce a construit compania Bechtel”. Aceeași sursă a arătat că reprezentanții CNADNR nu prea au soluții. Pe de o parte se dorește rezilierea contractului cu Corsan – Corviam, însă, acest lucru presupune timp pierdut, șantier blocat și cel mai probabil și penalități: „Așteptăm să vedem care va fi decizia Companiei, dacă va merge într-adevăr pe reziliere. Deocamdată, firmele nu lucrează nimic, cel mai probabil în speranța unei renegocieri a contractului”.

Probleme și cu tronsonul Gilău – Nădășelu

Chiar dacă firmele angajate pentru porțiunea de 8,7 km (Gilău – Nădășelu) și-au făcut treaba, CNADNR nu a găsit încă soluții pentru a realiza construcția podului de la Gilău. Nu s-a făcut nicio licitație pentru acest pod, atfel că tronsonul Gilău – Nădășelu nu va putea fi conectat cu tronsonul Gilău – Câmpia Turzii, au arătat surse din cadrul CNADNR. Reamintim că Bechtel nu a mai apucat  să realizeze acest pod din pricina unor terenuri care nu fuseseră expropriate la timp.

2 comentarii

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.