Închide

Un coș de gunoi din ”era Funar”, furat și depozitat într-o grădină, transformat în obiect de artă contemporană, dus la Bienala de la Veneția și vândut pe milioane

Actualitate by Actual de Cluj - apr. 16, 2024 0 527

Cunoscutul scriitor Vasile Ernu povestește epopeea unuia dintre celebrele coșuri de gunoi tricolore care împânziseră orașul Cluj-Napoca în timpul mandatului fostului primar Gheorghe Funar.

Parcursul său e remarcabil, dăm cuvântul scriitorului, care relatează pe Facebook:


 

În una dintre nopțile lungi de toamnă eu cu alți doi tineri am ieșit din Music Pub. De-a lungul străzii Horea erau înșirate la fiecare al doilea stâlp câte un coș de gunoi în culorile tricolorului românesc.

În anii 90, în faimoasa epocă funariotă, tricolorul era peste tot. Era imaginea care domina în toate: de la lumini la băncuțele din parc și de la stâlpii de drum la coșurile de gunoi.

În Cluj totul era tricolor: până și gunoiul. Aceasta era marca clujeană a anilor 90 – un soi de revanșism identitar al românilor care ocupau orașul și voiau să dovedească întâietatea politică și ideologică față de vechea putere, etnie și istorie.

– Noi suntem aici pe veci stăpâni!

Matei Corvin era păzit, înconjurat de două rânduri de câte trei flamuri tricolore.

Tricolorul afișat agresiv în toate obiectele și locurile era doar marca vizibilă a uni naționalism și conservatorism profund al locului cu o istorie în spate ceva mai complicată.

Când am ieșit noi din Music Pub Răzvan a lovit puternic cu piciorul coșul de gunoi tricolor. Coșul a căzut și atunci el a avut ideea de a-l lua acasă. Singurul care aveam casă în Cluj eram eu – un basarabean pierdut prin Gruia.

Așa că acel coș tricolor a ajuns la mine acasă. L-am pus în grădină, în colțul casei. A stat ceva timp acolo.

Spre finalul epocii funariote culoarea tricoloră începuse să se mai estompeze: de la ploaie, de la vânt, de la vreme și de la eroziunea ideii acestea destul de primitive în a înțelege lumea și simbolurile ei.

Apunea o epocă și eu mă pregăteam de plecare din Cluj. Depresia clujeană mă gonea spre sudul balcanic și spre orașului oriental pe nume București care avea să mă salveze.

Prietenul și vecinul meu Mihai Pop se pregătea să facă o expoziție: o abordare artistică a epocii Funar prin această reprezentare a culorilor tricolore. Mihai e cel cu Plan B la Berlin și care a lansat pe Ghenie cel cu meleoanele pe pictură.

În acea vreme el era cu un alt amic Cristian Rus făceau grupul artistic Duo van der Mixt și au vrut să documenteze și să prezinte ca pe un proiect artistic ”tricolorizarea” Clujului – un fenomen cam unic la noi și foarte specific esenței locului și epocii.

Mihai, care stătea la trei case de mine, știa de coșul de gunoi tricolor din grădină. Între timp erau tot mai puține. Eu plecam și am zis să ajut: așa că le-am dat lor coșul de gunoi.

Coșul meu de gunoi ”furat” într-o noapte din orașul ”tricolorizat” de Funar a ajuns obiect de artă.

A fost la o galerie din Cluj – Studio Protokoll – după care pe la Bienala de la Veneția și alte galerii internaționale. Lumea artei contemporane occidentale și locale au privit, admirat și analizat obiectul de artă.

Coșul de gunoi tricolor care la Cluj avea o funcție politică, acum îndeplinea o funcție artistică.

La final coșul a fost cumpărat la licitație de un IT-ist venit în Cluj de prin Suceava sau Bistrița – dar cluuuujean 100% precum grosul populației, cu o vilă de milioane prin Feleac și pe care l-a pus la loc de cinste: artă contemporană de prestigiu căci e scumpă.

Așa cum și-a schimbat orașul straiele și imaginea și coșul de gunoi tricolor și-a schimbat funcțiile: de la obiect funcțional a trecut la rolul de obiect politic după care a devenit obiect artistic iar în final a devenit obiect comercial cu valoare artistică și cu un subtil substrat subversiv politic. O transformare cum îi stă bine unui smart city.

A trecut epoca Funar și a venit epoca Boc care după mine e un soi de: același cojoc ciobănesc întors pe invers. La Funar tricolorul era pe față – la Boc e pe dos, tricolorul e pe interior. Cum ar veni coșul de gunoi pe post de coș cu valoare artistică și mai ales comercială subversiv politică.

Mă rog: nu tot ce spun eu aici e adevărat dar sensul l-ați prins.

Cert este că pentru mine anii 90 s-au terminat în momentul în care coșul de gunoi tricolor cu o puternică semnificație politică a devenit coș de gunoi cu funcție artistică subversiv politică dar neapărat cu funcție puternic comercială. Atunci anii 90 s-au dizolvat. Începea o altă epocă.

Acum privind în spate aș spune: anii 90 nu s-au dizolvat ci doar ascuns bine. Anii 90 se vor revanșa cu siguranță. Deja au și început.

Oare ce mai face coșul meu tricolor, artistic, comercial și subversiv furat într-o noapte???

 


 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu